عزم جزم «میرباقری» برای به تصویرکشیدن «سلمان»

داوود میرباقری که با سریال های تاریخی مذهبی خود شهره عام و خاص است این روزها با وجود همه گیری کرونا فیلمبرداری پروژه «سلمان فارسی» را پس از وقفه ای کوتاه از سر گرفته است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : «داوود میرباقری» شصت و دو ساله انگار تصمیمی برای بازنشستگی ندارد؛ کارگردانی که بیش از هرچیز با سریال های تاریخی اش در میان عموم مردم شناخته می شود. «امام علی(ع)»، «معصومیت از دست رفته»، «مختارنامه». آثاری که تولید هر یک مدت زمان زیادی به طول انجامید اما نتیجه همگی فراتر از انتظار بود. میرباقری امام علی(ع) را با دو جین شناخته شده سینمای ایران ساخت و از عوامل حرفه ای برای بخش های مختلف فنی سریال بهره برد. هنوز بسیاری از مردم بازیگران شهره سینما را با کاراکتر آن ها در سریال امام علی(ع) به یاد می آورند. مثلا داریوش ارجمند را «مالک اشتر» صدا می کنند و از این که او را در نقش های دیگر ببینند بعضا آزرده می شوند.  

 

 

آن چه گفته شد تنها مربوط به سریال امام علی(ع) نیست. این هنر داوود میرباقری است که بازیگران آثار خود را چنان در نقش هایشان هدایت می کند که به کاراکتری ماندگار تبدیل می شوند. به طور مثال داریوش ارجمند، مهدی فتحی، پرویز پرستویی و محمدرضا شریفی نیا که در امام علی(ع) با نقش های «مالک اشتر»، «عمرعاص»، «محمدبن ابی بکر» و «ولید» ماندگار شدند، پیش از آن در فیلم سینمایی «آدم برفی» میرباقری چنان با کاراکترهای متفاوت خود درخشیدند که مخاطب با دیدن کاراکتر و بازی آن ها در دو نقش شگفت زده می شود.

 

 

پخش سریال امام علی(ع) در زمان خود چنان انتظار مخاطبان را بالا برد و مقبول عام و خاص افتاد که  پس از آن، نمایش سریال های بیگ پروداکشنی چون «تنهاترین سردار» درباره زندگی امام حسن مجتبی(ع) و «ولایت عشق» درباره امام رضا(ع) نتوانست انتظارها را برآورده کند.

 

 

میرباقری اما خاطره سریال امام علی(ع) را وقتی برای مردم زنده کرد که بار دیگر با مجموعه تاریخی پر رنگ و لعابی چون «مختارنامه» میهمان خانه ها شد؛ سریالی که تولید آن شش سال طول کشید. مختارنامه نیز همچون امام علی، به سریال مورد علاقه مخاطبان تلویزیون بدل شد و فراتر از آن توانست نظر دیگران را نیز به خود جلب کند. میرباقری در این جا هم از بازیگران توانا، کاراکترهای جذاب و روایت دراماتیک بیشترین بهره را در جهت جذب تماشاگر برد و در کنار آن دکورهای فوق العاده ای برای بخش های مختلف داستان ساخت که البته سرنوشت آن ها پس از تولید سریال در هاله ای از ابهام رفت.

 

 

آن چه این کارگردان را از سینماگران همکار خود متمایز می کند، تسلط فوق العاده اش بر بخش های مختلف تولید مجموعه های تاریخی-مذهبی است. میرباقری تاریخ را موشکافانه می کاود و داستان مورد نظرش را می یابد، آن گاه روایتی دراماتیک برای داستان هایش طراحی می کند و پس از آن، روایت جذاب خود را با دقیق ترین جزئیات به اجرا درمی آورد. این توانایی میرباقری منحصر به مجموعه های تاریخی-مذهبی نیست، چنان که با نگاهی گذرا به آثار او می توان به رویکردی پیشرو و ظریف دست یافت که در هر زمانه متناسب با شرایط خودنمایی می کند. بسیاری ماجرای هجمه ها به «آدم برفی» میرباقری و توقیف آن در دهه هفتاد را به خوبی به یاد دارند، فیلمی که ارزش های آن سال ها بعد برای مدیران فرهنگی و جامعه ایران نمایان شد.

 

 

از مجموعه های تاریخی گذشته داوود میرباقری که بگذریم، به سریال تازه او می رسیم که اکنون چندماهی است تولید آن آغاز شده است. «سلمان فارسی» برگ برنده جدید میرباقری است. سریالی که این کارگردان حداقل یک دهه رویای ساخت آن را در ذهن می پروراند. میرباقری که در به تصویر کشیدن شخصیت های برجسته تاریخ در قالبی روزآمد تبحر خاصی دارد، حالا به سراغ «سلمان» رفته است. مرد نامدار و پررمز و راز ایرانی که در تاریخ صدر اسلام و دوران بعثت پیامبر(ص) از جایگاهی ویژه برخوردار است. شخصیتی که در جستجوی حقیقت پای در راه می نهد و تا آن را نیافته آرام نمی گیرد. مردی که چنان به عمق معنا زاه می یابد که از اهل بیت می شود(سلمان من اهل بیتی).

 

 

قرار است سریال «سلمان فارسی» این چهره برجسته تاریخ را از بدو تولد تا سال های بعثت پیامبر اکرم(ص) به تصویر بکشد که در این میان زندگی او در عصر ساسانیان در ایران به همراه فراز و نشیب های زیست او در حکمرانی بیزانس به نمایش درمی آید. تولید این سریال که از مدتی قبل آغاز شده بود، در ماه های گذشته و با همه گیری کرونا در کشور چندین بار با وقفه روبرو شد. از سوی دیگر قرار بود عوامل سریال برای تصویربرداری بخش هایی از آن به لوکیشن ارمنستان یا ترکیه عزیمت کنند که با لغو پروازها، این امر امکان پذیر نشد. بنابراین چنان که به نظر می رسد و رسانه ملی هم آن را تایید کرده دکورهای مربوط به فیلمبرداری در کشورهای خارجی در داخل بازسازی می شود. فیلمبرداری نیز بنابر خبرها همزمان با عید سعید قربان در حوالی شاهرود از سرگرفته شده است و بازیگران به مرور جلوی دوربین می روند. در این فصل از سریال «سلمان»، عوامل صحنه های مربوط به حضور او در قلمرو بیزانس را فیلمبرداری می کنند و بازیگرانی چون «علی دهکردی» و «فرهاد اصلانی» به ایفای نقش می پردازند.

 

 

حالا که کرونا هست احتمالا مدت زمان فیلمبرداری «سلمان فارسی» بیش از پیش بینی ها به طول خواهد انجامید؛ گرچه پیش بینی اولیه برای به سرانجام رسیدن پروژه تازه میرباقری هم کمتر از پنج سال نیست.

 

 

 

کد خبر 955575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha