مراسم سوگواری ایام محرم را با نظم و نظافت مورد توجه قرار دهیم

حجت الاسلام اکرمی با بیان اینکه موضوع عاشورا فقط سوگواری برای امام حسین (ع) نیست بلکه یکی از اصول اساسی مکتب شیعه است گفت: مراسم سوگواری ایام محرم را با نظم و نظافت مورد توجه قرار دهیم و به نحوی برپا کنیم که سلامت مردم تضمین شود.

خبرگزاری شبستان- گروه سیاسی _فرزانه تهجا: شیوع ویروس کرونا و منع هرگونه اجتماع یکی از مشکلاتی است که این بیماری در کشور ما بوجود آورده است و عزداری برای ایام  سوگواری ماه محرم یکی از تجمعات بسیار مهم مسلمانان محسوب می شود که امسال با توجه به شیوع این بیماری نیازمند طرح های ویزه برای برگزاری سلامت این مراسم است که در همین رابطه گفتگویی با «حجت الاسلام سیدرضا اکرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور داشتیم که مشروح آن را درمتن زیر می خوانید:

شیوع ویروس کرونا چه اثراتی در کشور برجای گذاشته است؟

ظاهرا ویروس کرونا در کشور جا خوش کرده است و تا مدت ها باید با او زندگی کنیم و این امر اختصاص به محرم و صفر ندارد و حتی پیش بینی شده است که تا پایان سال شیوع این ویروس ادامه داشته باشد و احتمالا نیز ادامه دار خواهد بود، بنابراین باید با کرونا زندگی اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مذهبی و تجاری و اجتماعی کنیم.

 

موضوع شیوع کرونا را باید همه جدی بگیرند و این امر را در دانشگاه، آموزش و پرورش، مسجد، بازار، محراب و هر جا که اجتماعی وجود دارد، باید به دقت مورد توجه قرار بدهیم. در موضوع کرونا باید دو نکته رعایت شود، ابتدا نظافت لازم در پیشگیری از شیوع این ویروس ضروری شمرده شود و همه باید در استفاده از ماسک و شستن دست و تماس نگرفتن فیزیکی افراد مانند دست دادن و در آغوش گرفتن امتناع کنیم و واقعا مراقب باشیم و از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنیم و از نشست هایی که تجمع های زیادی در آن صورت می گیرد، پرهیز کنیم . واقعا در نظافت مراقبت کنیم و در نظم لازم برای پیشگیری از شیوع این ویروس طبق پروتکل بهداشتی کارشناسان این امر تلاش کنیم. متاسفانه همین موارد در بازار، مراکز تجاری و خرید، پارک ها و خیابان ها رعایت نمی شود و در این موضوع مسئولان فقط به مساجد توجه کرده و این مراکز را تعطیل و اعلام کردند که نماز جماعت برگزار نشده و منبر و ترحیمی برپا نشود. در حالی که شورای عالی امنیت ملی کارشناسانه اعلام کرده است که زیر یک درصد از کرونا در مساجد بوده است و بیشترین درصد شیوع این بیماری در بازار، پاساژ، پارک و مراکز تجاری و یا تجمع های عزا و عروسی بوده است.

 

مساجد در شیوع این ویروس چگونه دیده شد؟

معتقدم در موضوع شیوع ویروس کرونا مساجد ضعیف کشی شدند که این امر توسط ائمه جماعات، نمازگزاران، دفتر رسیدگی به امور مساجد و ستاد کرونا مورد توجه قرار نگرفته است. وقتی می دانیم شیوع کرونا از طریق مساجد زیر یک درصد است، معنا ندارد که مسجد را با تمام مراکز تجمعی به یک شکل ببینیم و اعلام کنیم که چندین هفته همان گونه که باشگاه، آرایشگاه و استخر سرپوشیده تعطیل است، مسجد نیز از ادامه فعالیت های روزانه خود خارج شود و هیچ رفت و آمدی در آن صورت نگیرد، این به چه معنی است؟

 

مساجد سنگر هستند و باید بسیاری از امور از طریق همان مساجد مانند رزمایش مواسات تا نظافت، نظم و حتی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق مساجد مورد توجه قرار بگیرد و حتی مساجد به عنوان یکی از سنگرهای آگاهی بخشی در این زمینه به شکل ضروری نگاه و بزرگ داشته شوند و معنا ندارد که شاهد تعطیلی مساجد باشیم.

 

ارزیابی شما از تعطیلی مراکز زیارتی در شیوع کرونا چیست؟

در مورد مراکز زیارتی نیز تعطیلی یکپارچه این مراکز درست نیست. شاید ممانعت از ورود افراد به زیارتگاه و تبرک ضریح ائمه معصومین (ع) ضروری باشد و برخی افراد آداب واقعی زیارت را رعایت نکنند و حاضر نیستند به هیچ عنوان از تبرک ضریح بگذرند اما چرا شبستان های زیارتگاه ها بسته شده است؟ باید بگوییم مردم نظم را رعایت کنند و فاصله اجتماعی را با بکارگیری ماسک مد نظر قرار دهند و از دست دادن پرهیز کنند. ما باید از طریق مساجد باید به برخی حقایق برسیم نه اینکه مساجد را محدود کنیم و از برگزاری منبر،‌ ترحیم جلوگیری کنیم.

 

آیا امکان تعطیل نکردن نماز جمعه در شرایط کرونا وجود داشت؟

به عنوان یک طلبه و امام جماعت از برخورد با مساجد در شرایط کرونا گله مندم و از استانداری دلخورم. چگونه است که برای یکی از روحانیون به نام در شرایط باز منبر برگزار می کنیم اما به نماز جمعه که می رسد حتی در دانشگاه تهران ایراد و اشکال می گیریم. این موضوع توجیهی ندارد و باید این خلأ برطرف شود.

 

آیا برگزاری نماز جمعه امری شخصی است که نظر افراد در تعطیلی آن موثر باشد؟

نماز جمعه پایگاه نظام است و مربوط به اشخاص نیست و نباید تعطیل شود و در این زمینه باید دقت کنیم. ما گاهی از باب احتیاط خودکشی می کنیم و این شیوه های رفتاری درست نیست بلکه باید احتیاط را رعایت کنیم اما در نقطه صفر یا صد نباشیم.

 

برگزاری مراسم سوگواری محرم در شرایط کرونا چگونه ارزیابی می کنید؟

موضوع عاشورا و سوگواری ایام محرم صرفا عزاداری برای امام حسین(ع) نیست. این مراسم فقط سخنرانی برای امام حسین(ع) نیست، عاشورا و انتظار امام زمان(عج) از اوصول اساسی مکتب تشیع هستند و برای انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، انقلاب اسلامی با سلاح به پیروزی نرسید بلکه با عاشورا، راهپیمایی، تظاهرات، مساجد به پیروزی رسید و تداوم یافت و تداوم انقلاب نیز از طریق مساجد، عاشورا و انتظار امام زمان (ع) امکان پذیر است.

 

چگونه می توانیم شاهد برگزاری مراسم سالم عزاداری ماه محرم باشیم؟

باید عاشورا را گرامی بداریم و مراسم سوگواری ایام محرم را با نظم و نظافت مورد توجه قرار دهیم. نمی گویم در کوچه ها و خیابان های شهر وجب به وجب خیمه ای برای عزاداری امام حسین برپا کنیم و از کنترل کردن آنها عاجز باشیم اما مسجدی که سابقه 100 ساله در برگزاری مراسم سوگواری دارد، باید به نحوی در این مراکز عزاداری را برگزار کنیم که سلامت مردم نیز تضمین شود و ضرورت ابلاغ پروتکل های بهداشتی از سوی نهادهای مسئول دیده می شود.

 

در عزاداری امام حسین(ع) در خصوص بسیاری از مسایل فقهی، دینی، سنتی، اجتماعی، سیاسی، امر به معروف و نهی از منکر صحبت می شود و بسیاری از پرونده های قضایی که امروز در دستگاه قضا مطرح هستند به دلیل دوری از فرهنگ عاشورا و دین گرفتار شدند. بسیاری از این افراد که امروز گرفتار دستگاه قضا و یا زندان هستند به جرات می توان گفت که اعتقادی در این باره نداشتند و بسیاری از اختلاس ها و تجاوزها به دلیل دوری از فرهنگ ناب اسلام است./

کد خبر 956135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha