دریافت حق آب‌بها با درصد بالا، ظلم به فعالان عرصه آبزی‌پروری و کشاورزی است

مختار با بیان اینکه دریافت آب‌بها با درصد بالا، ظلم به فعالان عرصه آبزی‌پروری و کشاورزی است گفت: وقتی وزارت نیرو ساخت سدهای بالا و پائین دستی را تقبل می کند باید آن را به طور کامل به انجام و اتمام برساند و برای کارهای نيمه‌تمام خود منت نگذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «جلیل مختار» امروز (یکشنبه 12 مرداد) در نشست بررسی مشکلات فعالان حوزه آبزی‌پروری آبادان که در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید اظهار کرد: برای تحقق شعار سال همه باید به عنوان تسهیل‌گر در تولید عمل کنیم نه آنکه بر سر راه تولیدکنندگان موانع و سد ایجاد کرده و مدعی باشیم موانع و مسائل از گذشته بوده است.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ماده 58 در خصوص محاسبه آب‌بها برای حوضچه‌های پرورش آبزیان و کشاورزی ظلم بسیار بزرگی به آبادان است افزود: طبق این ماده قانونی در جاهایی که سد یا سد تنظیمی ایجاد شده به طوری که بتوان آب را مدیریت کرد برایش آب‌بها تعیین می‌شود اما در بهمنشیر جریان آب متاثر از جزر و مد طبیعی است و ارتباطی با سد تنظیمی ندارد.

 

وی اضافه کرد: لذا طبق قانون و مقررات حق اشتراک آب‌های زراعی که به شیوه سنتی انجام می‌شود باید یک درصد محاسبه شود و این در حالی است که سازمان آب و برق خوزستان پنج درصد حق اشتراک دریافت می‌کند، متاسفانه با این ارقام مجهول و نجومی نوشته شده آبزی‌پروران و کشاورزان ملزم به پرداخت می‌شوند.

 

مختار تصریح کرد: آب در طول مسیر دزفول تا پائین‌دست آبادان که به دریا می‌ ریزد چندین بار فروخته و معلوم نیست ارزش افزوده چگونه محاسبه می‌شود که برای کشاورزان و پرورش‌دهندگان آبزیان صرفه ندارد و آنها را بی‌انگیزه کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانیم تفسیر مسئولان سازمان آب و برق خوزستان از قانون چیست عنوان کرد: آقایان یا هدفمند پیش آمده‌اند و یا خیر که در صورت دوم نباید فرمول‌های محاسباتی‌شان برای شهرهای دارای آب مطلوب با شهرهایی که آب شور دریا به انهارشان وارد می‌شود، یکسان باشد، لذا آب‌بها باید بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه پیش‌بینی، محاسبه و دریافت شود.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی به اختلاف نظر شیلات و سازمان آب و برق خوزستان در زمینه آبزی‌پروری در حوزه آبادان اشاره کرد و اذعان داشت: متاسفانه درباره حق‌آبه‌ها و حق اشتراکی که برای مزارع گرفته شده با آمدن مدیریت جدید یکسری مشکلاتی برای فعالان این عرصه ایجاد شده به طوریکه شیلات و سازمان آب و برق خوزستان موضوع نحوه محاسبه غیرواقعی و احتساب آب‌بهای مزارع پرورش ماهی گرم‌آبی را به گردن یکدیگر می‌اندازند و حاضر به قبول اشتباهاتشان نیستند و این مسئله مشکلات زیادی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

 

وی از عدم توجه به طرح معالعاتی آبزی‌پروری برای ماهیان گرم آبی در 670 هکتار زمین شیلات آبادان خبر داد و ابراز کرد: متاسفانه این طرح  یکسال است که بدون نتیجه رها شده و لذا متولیان امر باید در این باره پاسخگو باشند.

 

مختار رودخانه بهمنشیر را یکی از نعمت‌های خدادادی دانست و تاکید کرد: از روز اول و بر اثر جزر و مد، آب به شکل رها شده در آن جریان داشته، اما وزارت نیرو بابت سدسازی که انجام داد و آبی که گاهی رهاسازی می‌کند بر سر ما منت می‌گذارد هر چند که سد تنظیمی پائین‌دست بهمنشیر که این وزارتخانه ساختش را برای خود تعیین تکلیف کرد سال‌هاست که بی‌سرانجام رهایش کرده است.

 

وی با بیان اینکه وقتی وزارت نیرو ساخت سدهای بالادستی و پائین‌دستی را تقبل می‌کند باید آن را به طور کامل به انجام و اتمام برساند ادامه داد: با توجه به اینکه سد تنظیمی بالادست بهمنشیر انجام و سد تنظیمی پائین‌دست سال‌ها بلا تکلیف و ناتمام رها شده است، لذا دریافت حق آب‌بهای آن هم با درصد بالا، ظلم به فعالان عرصه آبزی‌پروری و کشاورزی است.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: سازمان آب و برق خوزستان با این کارها باعث از بین رفتن نخیلات و آبزی‌پروری ما به سبب دریافتی‌های گزاف و خلاف قانون شده، سیاست سازمان آب و برق تولید برق است، لذا وزارت نیرو برای کارهای نیمه‌تمام خود نباید منتی بر سر مردم آبادان بگذارد.  

 

کد خبر 956158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha