باید از تمام ظرفیت‌های مربوط به آب، کشاورزی و شیلات برای رفع مشکلات آبزی‌پروری استفاده شود

موسوی با بیان اینکه دریافت آب‌بها از حوضچه‌های پرورش ماهی و میگو شهرستان آبادان آن هم با توجه به کیفیت پائین آب توجیه‌پذیر نیست گفت: برای این منظور باید از تمام ظرفیت‌های مربوط به آب، کشاورزی و شیلات برای رفع مشکلات استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سید زین‌العابدین موسوی» امروز (یک‌شنبه 12 مرداد) در نشست بررسی مشکلات فعالان حوزه آبزی‌پروری آبادان که در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد اظهار کرد: دریافت آب‌بها از حوضچه‌های پرورش ماهی و میگو شهرستان آبادان آن هم با توجه به کیفیت پائین آب توجیه‌پذیر نیست که امید می‌رود با تشکیل این جلسه بتوانیم ضمن تصمیم‌گیری منطقی و درست به نیازهای شهرستان در حوزه آبزی‌پروری و کشاورزی پاسخگوی فعالان این عرصه باشیم.

 

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان اضافه کرد: برای این منظور باید از تمام ظرفیت‌های مربوط به آب، کشاورزی و شیلات برای رفع مشکلات استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه تمام امور مرتبط با آب، فاضلاب، زهکش، انهار، زمین‌های کشاورزی و آبزی‌پروری با یکدیگر تداخل پیدا کرده‌اند افزود: موضوعات و مسائل باید به صورت تفکیکی مورد بررسی قرار گیرند تا وظایف مشخص شود البته همه وظایف را می‌دانند اما گاهی کم‌کاری‌ها و یا عدم فعالیت سبب سردرگمی کشاورزان و پرورش‌دهندگان آبزیان شده است.

 

موسوی تاکید کرد: امیدواریم به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم تا بتوانیم خلاءهای موجود را پر کرده و به وحدت رویه مورد نیاز میان سه اداره یک بار برای همیشه برسیم.

 

وی حوضچه ها، حق آب‌بها، انهار (شیوه سنتی باز و بسته شدن و لزوم ترمیم آنها)، افزایش زمان صید میگو از هفت روز به 10 روز و تکمیل ساختمان شیلات در ذوالفقاری را از جمله مسائل قابل بحث و پیگیری در جلسه نام برد و تصریح کرد: در آبادان که مرکز انرژی کشور است نهرها هنوز به شکل سنتی و دستی باز و بسته می‌شود و این پسندیده نیست و بایست برای آن کار جدیدی انجام شود.

 

فرماندار آبادان عنوان کرد: در زمینه برق و سیستم کشاورزی در شهرستان آبادان و به ویژه شهر مرزی اروندکنار که پایه اصلی تولید بهشمار می‌رود مشکل وجود دارد که بایستی رفع شود.

 

وی ادامه داد: تا زمانی که کار به سرانجام نرسد تجهیزاتی که از استان برای خدمت به منطقه می‌آید نباید از منطقه خارج شود، این تجهیزات که برای رفع مشکل می‌آیند متاسفانه بدون اطلاع آنها را از منطقه خارج می‌کنند و ما نمی‌دانیم با کارهای معطل مانده چه کنیم.

 

موسوی با بیان اینکه در خرمشهر 6 هزار هکتار شب‌بو می‌کارند و برای آن بودجه می‌دهند اما در آبادان که در جوار این شهر و پایه کشاورزی است هیچ اعتباری داده نمی‌شود ابراز کرد: مگر می‌شود توجه به شهرستان همجوار صورت گیرد اما ما فراموش شویم.

 

وی ابراز امیدواری کرد جلسه به صورت منطقی دنبال و نتیجه جدی برای شهرستان آبادان گرفته شود تاکید کرد: اگر قرار است تصمیم‌گیری شود باید آن تصمیم‌گیری جدی و عملیاتی باشد و این‌ها وظایف ادارات است و نباید از انجام آن شانه خالی کنند.

 

فرماندار آبادان با اشاره به اینکه جلسات بدون خروجی مطلوب نینست و خاطر نشان کرد: آبادان صدمات زیادی از بابت خشکسالی و شوری آب دیده و لذا به مردم قول دادیم که صدمات را در هوای آفتابی رفع کنیم و امید می‌رود این قول‌ها عملی شود تا صورت جلسه شده و گامی در جهت حل مشکلات شیلات و کشاورزی شهرستان برداریم.

 

وی یاد آور شد: با توجه به اینکه کیفیت آب در پایین‌دست بهمنشیر نامطلوب است و هیچ‌گونه سدی برای حبس آب شیرین در پایین‌دست اجرایی نشده لذا دریافت آب‌بها برای حوضچه‌های پرورش ماهی و میگوی آبادان باید با کمترین درصد باشد.

 

در این نشست عدم محدودیت برای تمدید پروانه، صدور و تخصیص بهره‌برداری آبزی‌پروران توسط سازمان آب و برق خوزستان تا اطلاع ثانوی آن هم بدون شرط حق اشتراک، عدم اخذ حق اشتراک آب مزارع آبزی پروری در آبادان به دلیل عدم احداث سد تنظیمی در پائین‌دست بهمنشیر توسط سازمان آب و برق، دریافت یک درصد تعرفه آب از حوضچه‌های پرورش ماهی و میگو آبادان و خرمشهر تا پیگیری لازم از طریق نمایندگان مجلس و دریافت استفساریه‌های لازم قانونی، استعلام عملکرد از شیلات و استعلام قیمت از اتحادیه‌های آبزی پروری اهواز، آبادان، خرمشهر، شوشتر و دزفول، استعلام از اداره دارایی درباره ارزش‌افزوده معافیت ماده 12 توسط فرمانداری آبادان، پاسخ 24 ساعته شیلات به استعلام سازمان آب و برق درباره عملکرد حوضچه های پرورش ماهیان گرمایی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر، مکاتبه فرمانداری آبادان با سازمان آب و برق خوزستان برای تهیه لوله‌های 1000 جهت بستن انهار به صورت اصولی و اساسی و مکاتبه فرمانداری با این سازمان برای در اختیار قرار دادن بیل جهت ادامه لایروبی انهار از مصوبات آن بود.

 

کد خبر 956249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha