رسانه ها  و  ضرورت توجه به  پرسش گری/ برنامه های خانه مطبوعات استان  بر اساس خرد جمعی خواهد بود

بدون شک خبرنگاران، قشری تاثیرگذار هستند که می توانند در توسعه جامعه موثر باشند چرا که از یک طرف بیان کننده خدمات نظام و دولت و از طرف دیگر انعکاس دهنده مشکلات مردم جامعه به مسئولان هستند.

خبرگزاری شبستان- ایلام- مجتبی کاور: ۱۷ مرداد سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار است،  شهید محمود صارمی مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف بود که به همراه دیپلمات های ایران، توسط نیروهای طالبان در افغانستان به شهادت رسید و  با شهادت وی، ۱۷ مرداد به عنوان روز خبرنگار در تقویم رسمی کشور نامگذاری شود.

 

17مرداد ماه روزی است که خبرنگاران انتظار دارند درد و دل آن‌ها شنیده شده و راه حلی برای مشکلات آن‌ها از سوی مسئولان اندیشیده شود، چرا که خبرنگاران ۳۶۴ روز از سال را برای مطالبه گری و رفع دغدغه‌ها و مشکلات مردم گام برمی‌دارند و خودشان تنها در یک روز از سال و آن هم در روز خبرنگار دیده می شوند.

 

آنچه که مهم است این است که خبرنگاران علی رغم مشکلات صنفی خود توانسته اند با بیان شفاف مسائل موجود در جامعه، به حل مشکلات مردم کمک کنند و نقش آن ها در این راستا بی بدیل است. 

 

در سال های نه چندان دور اطلاع رسانی به مردم بیشتر از طریق روزنامه ها و مطبوعات بود و امروزه گسترش فضای مجازی، توسعه شبکه های اجتماعی و استقبال مردم از آن ها، سبب شده که گاهی اطلاعات نادرستی در فضای مجازی توسط غیرخبرنگاران بیان شود که نمی توان به آن استناد کرد و اینجاست که می توان به نقش موثر خبرنگاران و رسانه ها در خصوص صحت اخبار پی برد.

 

استان ایلام یکی از استان های کشور است که رسانه ها و خبرنگاران فعال آن در این سال ها به خوبی در بحث اطلاع رسانی موثر بوده اند، هرچند تا رسیدن به نقطه ایده ال فاصله زیادی داریم، ولی رشد روز افزون دانش و رسانه ها در این استان نوید بخش آینده روشنی  در امر اطلاع رسانی است، برای بررسی وضعیت مطبوعات استان ایلام و مشکلات آنها گفت و گویی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس خانه مطبوعات و پیشکسوتان این عرصه به مناسب روز خبرنگار و برنامه این روز داشته ایم که توجه خوانندگان به آن جلب می شود.

 

رسانه ها باید به مقوله پرسش گری توجه داشته باشند

مدیرکل  فرهنگی و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: روز خبرنگار روز بسیار ارزشمندی است و در این راستا برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است که اطلاع رسانی خواهد شد.

«عمران خود آموز» در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بر اساس رویکردی که در گذشته داشتیم، اکثر فعالیت های اجرایی  به انجمن ها و صنوف مختلف واگذار شده است و در آستانه روز خبرنگار باتوجه به انتخاب هئیت مدیره جدید خانه مطبوعات، برنامه های روز خبرنگار برون سپاری شده و به خانه مطبوعات استان واگذار شده است.

 

وی تصریح کرد: مطبوعات و خبرنگاران در استان  از لحاظ مالی و معیشتی در مضیقه هستند  اما این امر باعث نشده که مطبوعات و خبرنگاران استان  از وظیفه و رسالت خطیر خود کوتاهی کنند  و از هیچ تلاشی در بحث اطلاع رسانی و مطالبه گری  دریغ نکرده اند.

 

خودآموز با اشاره به اینکه در سال های اخیر علاوه بر رسانه های مکتوب و الکترونیک، برخی کابران فضای مجازی و شهروند خبرنگار در بحث اطلاع رسانی نیز فعالیت می کنند، افزود: رسانه های رسمی و خبرنگاران  آموزش دیده و شناسنامه دار از اهمیت و اعتبار خاصی در بحث اطلاع رسانی برای ما برخوردار هستند که پایه های اصلی رسانه ای استان محسوب می شوند، البته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خبرنگاران اهمیت و اعتبار خاصی قائل است  هرچند باید به فضای مجازی مثبت نگاه کرد و آسیب های آن هم رفع شود.

 

وی به وضعیت اطلاع رسانی در بحث کرونا در رسانه ها استان اشاره کرد و گفت: مطبوعات و خبرنگاران در ایام کرونا به مسئولیت پذیری خود که آگاهی بخشی، خبر رسانی و ارائه تحلیل های درست از وضعیت استان بود به خوبی  عمل کردند، رسانه های استان در کارگروه رسانه ای کرونا  با تحلیل درست، همگرایی  بسیار خوبی با مسئولان داشتند و در واقع بازوی توانمندی  برای ستاد مدیریت کرونا در استان بودند.

 

خود آموز خاطرنشان کرد: باید جایگاه مطبوعات و خبرنگاران مورد توجه قرار بگیرد و البته رسانه ها باید مقوله پرسش گری توجه داشته باشند.

 

تجلیل از صاحبان قلم ورسانه از طریق مجازی و فاصله گذای اجتماعی

رئیس خانه مطبوعات استان ایلام گفت:  امسال برنامه های خوبی در روز خبرنگار اجرا خواهند شد ولی باتوجه به پدیده منحوس کرونا و بحث پروتکل های بهداشتی، قطعا نمی توانیم یک مراسم به سبک و سیاق سال های گذشته داشته باشیم.

 

«سامی شهبازی» در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای تجلیل از صاحبان قلم و رسانه هئیت مدیره برنامه هایی را از طریق فضای مجازی و فاصله گذاری اجتماعی در دستور کار خود دارد و در راستای تکریم اهالی رسانه با رایزنی که با صدا و سیما استان خواهیم داشت، ساعتی از برنامه های شبکه استانی به 17مرداد روز خبرنگار اختصاص خواهد یافت تا خبرنگاران ایده و خاطرات خود را برای مردم که قدر شناس رسانه ها هستند بیان کنند.

 

وی یادآور شد: خوشبختانه در استان در حوزه رسانه ها و مطبوعات پیشرفت های خوبی داشته ایم ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، قطعا با تلاش هئیت مدیره خانه مطبوعات و هم افزایی که در بین رسانه ها و خبرنگاران شکل خواهد گرفت شاهد توسعه و پیشرفت بیشتری در بحث رسانه های استان خواهیم بود.

 

برنامه های خانه مطبوعات استان  بر اساس خرد جمعی خواهد بود

وی به پدیده های نو ظهور فضای مجازی که مطبوعات و رسانه ها را تحت تاثیر خود قرار داده است اشاره کرد  و گفت: یکی از اولویت های جدی ما بحث بالا بردن سواد رسانه ای در استان و ارائه  آموزش های لازم در  در حوزه رسانه است.

سرپرست روزنامه رسالت در استان افزود: یکی از  مؤلفه های ارزشمندی که در بحث رسانه ها  در استان داریم این است که مردم رسانه را تکریم می کنند و قبول دارند و مدیران  هم می دانند که هیچ توسعه ای در هیج جایی ایجاد نخواهد افتاد الی  اینکه پیوست رسانه ای داشته باشد و اگر رسانه ها نباشند بحث امید بخشی به مردم هم به چالش کشیده می شود.

 

شهبازی گفت: اگر در بحث دفاع مقدس آثار مظلومیت و رشادت رزمندگان ما ثبت و ضبط شده است آنجا یک خبرنگار وجود داشته است، در شرایط کنونی هم اگر بخواهیم صدای خدمت گذاری مسئولان را به مردم یا صدای مطالبه گری  مردم را به مسئولان برسانیم اینجا نقش رسانه یک نقش ممتازی است.

 

وی تصریح کرد: هئیت مدیره جدید خانه مطبوعات با برنامه آمده است و  رویکرد آنها بر مدار دانایی و عقلانیت است و برنامه ها بر اساس خرد جمعی خواهد بود، چرا که ما تنها به تصمیم هئیت مدیره اکتفا نخواهیم کرد و همه اعضای خانه مطبوعات استان در مجموع عالی ترین رکن این خانه هستند، می توانند نظرات و پیشنهادات خود را در گروه خانه مطبوعات که شکل گرفته، مطرح کنند و قطعا از ایده و نظر همکاران رسانه ای استفاده خواهیم کرد.

 

شهبازی با اشاره به اینکه قلم حرمتش مقدس و رسانه استان به آن حقی که داشته اند، هنوز نرسیده اند یادآور شد: ما در خانه مطبوعات به دنبال امید بخشی برای رسانه ها هستیم، چرا که بحث بیمه خبرنگاران، حل مشکلات معیشتی و کار های اساسی  که بتوانیم  در دراز مدت مشکلات مطبوعات و خبرنگاران را حل کند، دنبال خواهیم کرد.

 

باوجود رسانه های دیجیتال جایگاه رسانه های مکتوب نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشترهم شده است

سردبیر هفته نامه پیک ایلام اظهار کرد: رسانه های  استان در بیان مطالبه گری و ایفای حقوق مردم فریاد رسای جامعه هستند و با نگاه تیزبین خود، به دنبال رفع مشکلات و پیگیر توسعه و پیشرفت همه جانبه استان  و کشور هستند.

 

«عبدالحمید کرمی» در گفت و گو با خبرنگار ما تصریح کرد: روز خبرنگار فرصتی است که باید ازمقام و جایگاه خبرنگاران تجلیل و به پاس تلاش های مستمر در طول سال قدردانی شود و شان و جایگاه رسانه و اهمیت به سزای آن در جامعه تبیین و تشریح شود.

 

وی یادآور شد: چرا که امروز با پیشرفت چشمگیر و پرشتاب تکنولوژی های جدید و فناوری های نو و سرعت انتقال اطلاعات، خبرنگاران باید بتوانند به این تکنیک های جدید دست یابند تا از رهگذر آن شاهد شکوفایی و بالندگی جامعه شوند.

 

کرمی گفت: در استان ایلام به طور رسمی از سال هفتاد و یک با تولد هفته نامه پیک ایلام با صاحب امتیازی مهندس محمدرضا مروارید،مطبوعات در استان راه خود را به صورت رسمی آغاز کرد وبه دنبال آن در دهه هفتاد و هشتاد نشریات دیگری متولد شدند که هریک منشا خدمات ارزشمند و بایسته ای درسطح استان بودند و اوج فعالیت نشریات کاغذی مربوط به آن دوران است.

 

رئیس اسبق خانه مطبوعات استان ایلام افزود: در دهه نود رسانه های دیجیتالی و الکترونیکی توانستند تحولی شگرف در دنیای رسانه و سرعت اخبار و رویدادها به وجود آورند، هرچند این اتفاق و ایجاد فضای مجازی تاحدودی فعالیت رسانه های کاغذی و مکتوب را تحت شعاع قرار داد اما باز این نشریات و مطبوعات هستند که به نقش بی بدیل آن ها در تجزیه، تحلیل و تولید محتوا توجه داشته اند.

 

این پیشکسوت مطبوعات استان ایلام ابراز کرد: در حال حاضر مطبوعات محلی  دوران سختی را متحمل می شوند که بررسی تحلیلی آن و کارکرد آنها می تواند مورد توجه صاحبنطران و صاحبان قلم قرار گیرد.

 

وی به مشکل عمده مطبوعات کشوری و استانی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر کاهش تیراژ، به تبع آن کم محتوا بودن مطالب و نداشتن تولید مناسب است از چالش های پیش روی مطبوعات است که باید برای آن چاره ای اندیشید چراکه در دنیای پیشرفته و با وجود رسانه های دیجیتال جایگاه رسانه های مکتوب نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است، اینکه جامعه و مردم را عادت به اخبار سطحی و زودگذر داده و به صورت تیتروار، گذرا و موجی به جامعه القا کرد از آفت های جدی وضعیت امروز ما است.

مدیر مسئول هفته نامه پیک ایلام گفت: مشکلات عدیده اقتصادی، نداشتن  حامی مالی و عدم توجه به این مهم از سوی مسئولین موجب بی رغبتی صاحبان نشریات استانی شده که لازم است باسیاست های تشویقی و برنامه ریزی مناسب اجازه نداد که حیات مطبوعات استان به خطر افتد.

 

کرمی تصریح کرد: نکته مهم که گریبانگیر رسانه ها شده عده ای به عرصه ورود مطبوعات و خبرنگاری ورود کرده اند که تنها نگاه صرف اقتصادی و درآمد زایی از آن دارند، به همین علت رسالت خبرنگاری و رسانه ای در حاشیه قرار گرفته و کارایی لازم  رسانه آسیب جدی خواهد دید و چنین رسانه ای نمی تواند بیانگر و فریادگر مشکلات و نارسایی ها باشد و مجبور است خود را با شرایط و به هرآنچه دیگران به او دیکته و یا دستور دهند تمکین کند.

 

رئیس اسبق خانه مطبوعات استان ایلام خاطرنشان کرد: همانگونه که در دنیای امروز رسانه در بین مردم دارای چنان منزلتی است که خبرنگاری از ارزشمندترین افراد جامعه و کمترین بی مهری و کم توجهی با واکنش سریع افکار عمومی مواجه خواهد شد چرا آن ها مسیر ترقی و توسعه کشور را از کمک و دلسوزی رسانه ها به عنوان پیشگامان پیشرفت  می دانند.

 

 

 

کد خبر 957060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha