توزیع ۱۰۰ هزار بسته معیشتی به خانواده های نیازمند جامعه کارگری در سراسر کشور

رعیتی فربا اشاره به اجرای طرح شیفت ایثار کارگران و دست یاریگری کارفرمایان از اجرای مرحله دوم کمک مومنانه بسیج کارگری با توزیع ۱۰۰ هزار بسته معیشتی به خانواده های نیازمند جامعه کارگری در ۳۲ استان خبر داد.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: شیوع ویروس کرونا در کشور و منع رفت  و امد و حضور در اجتماعات موجب شد تا بسیاری از مشاغل روزمزد و حرفه های وابسته به اجتماعات مردمی تا حد زیادی با چالش و کمبود درآمد مواجه شوند که در همین زمینه رهبر انقلاب بر اجرای کمک مومنانه برای حل این بحران در کشور تاکید کردند در همین رابطه گفتگویی با امیرحسین رأیتی فر، مسئول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات کشور به شرح زیر ارایه می شود.

 

بسیج کارگری در مرحله دوم کمک مومنانه خود را با چه عنوانی آغاز کرده است؟

 

کمک مومنانه مرحله دوم بسیج کارگران با همکاری کارگران و کارفرمایان آغاز شده است،  در این طرح کارگران با اجرای شیفت ایثار و کارفرمایان با عنوان دست یاری گر کمک های مومنانه خود را اهدا کنند.

 

کمک مومنانه بسیج کارگری از چه زمانی آغاز شده و  در چه تاریخی به پایان می رسد؟

کمک مومنانه بسیج کارگری در مرحله دوم از 14 مرداد آغاز شده و در پایگاه بسیج کارگری سراسر کشور شیفت ایثار برگزار و تا امروز این شیفت ادامه دارد. عواید این شیفت به کمک کارفرمایان به کارگرانی که بیکار شده اند و یا خانواده هایی که مشکلات معیشتی دارند، اهدا می شود. در برخی مراکز  و کارخانجات ممکن است کارگران یک شیفت کاری را برای کمک مومنانه در شیفت ایثار در نظر بگیرند و در برخی از مراکز نیز یک یا دو ساعت از کار خود را برای کار مومنانه اختصاص داده باشند. در طرح کمک مومنانه بسیج کارگری به دنبال ترویج فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی است تا بتوان این فرهنگ را مانند دوران دفاع مقدس در شرایط سخت اقتصادی ترویج دهیم.

 

نقش کارفرمایان در کمک مومنانه چیست؟

کارفرمایان در طرح دست یاری گر برای کمک مومنانه مقرر شد علاوه بر اینکه عواید شیفت ایثار کارگران را برای این امر اختصاص می دهند، خود نیز کمکی به عنوان دست یاری گر جامعه کارگری برای خانواده های نیازمند و کارگرانی که از کار بیکار شده اند، داشته باشند. عواید این طرح آنها به کارگران روزمزد و یا کارگرانی که از کار بیکار شده اند، اختصاص می یابد.

 

در مرحله دوم کمک مومنانه بسیج کارگری چند خانوار تحت پوشش قرار می گیرند؟

برآورد ما این است که بیش از 100 هزار بسته معیشتی به کمک شیفت ایثار کارگران و دست یاری گر کارفرمایان در سراسر کشور جمع آوری و به خانواده های نیازمند این طرح اختصاص یابد. در کنار بسته معیشتی، یک بسته لوازم التحریر برای خانواده هایی که محصل و دانش آموز دارند، اختصاص یافته است. بسته معیشتی بسیج کارگری شامل برنج، روغن، ماکارونی، حبوبات و مایحتاج زندگی و همچنین چند دفترچه مداد رنگی و مداد برای محصلین در نظر گرفته شده است. همچنین برخی از کارخانه ها در سبد معیشتی خود پک بهداشتی مواد ضد عفونی یا ماسک نیز تهیه کرده اند.

 

در کمک مومنانه بسیج کارگری چه تشکل های کارگری مشارکت می کنند؟

به تمام تشکل های کارگری اعلام کردیم که می توانند در طرح کمک مومنانه به عنوان دست یاری گر، کارفرما و شیفت ایثار حضور داشته باشند. این طرح با حمایت بسیج کارگری در سراسر کشور اجرا می شود. روز گذشته در صنف تولیدکنندگان لوازم خودرو، سایپا پرس و مالیبل شیفت ایثار و دست یاری گر اجرا شد. در ایران خودرو نیز 1400 بسته معیشتی اختصاص یافته است. در آذربایجان شرقی نیز کارخانه صنایع دستی آی سودا قریب به 700 هزار بسته برای کادر درمان و کارگران اختصاص داده است.

 

چند نفر ساعت در کمک مومنانه بسیج گارگری مشارکت می کنند؟

پیش بینی می کنیم بیش از 250 هزار نفر ساعت کارگران در شیفت ایثار در کمک مومنانه سهیم شوند. در پالایشگاه نفت بندر عباس، کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه کشت و صنعت امیرکبیر خوزستان و بسیاری از کارخانجات سراسر کشور طرح کمک مومنانه اجرا می شود.

 

مرحله اول کمک های مومنانه بسیج کارگری در چه تاریخی اجرا شد؟

کمک های مومنانه در مرحله اول از نیمه شعبان تا ماه مبارک رمضان نیز توسط بسیج کارگری اجرا شد که البته در مرحله دوم این طرح که توضیحات آن داده شد، فقط جامعه کارگری حضور دارند و در مرحله اول کمک های مردمی نیز مشارکت داشته اند. در مرحله اول بیش از 150 هزار بسته معیشتی در طی 45 روز از نیمه شعبان تا ماه مبارک رمضان در بین خانواده های نیازمند توزیع شد. بسته های معیشتی بسیج کارگری به طور میانگین 300 تا 500 هزار تومان برآورد می شوند که در مناطق محروم 32 استان توزیع می شود./

 

 

کد خبر 957371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha