جدال با ویروس هزار چهره/ کرونا در کمین گرفتن قربانی

ویروس هزار چهره کووید ۱۹ بیش از ۶ ماه است که میهمان ناخوانده خانواده‌های ایرانی است و جانباختن ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر بیمار تلنگری برای ابتلای افراد سالمی است که تاکنون جدال با این بیماری سخت را تجربه نکرده اند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ این روزها و در حالی که مردادماه رو به پایان است، سایه ویروس کرونا بر همه بخش‌ها سنگینی می‌کند؛ میهمانی ناخوانده‌ و میکروسکوپی که غفلت یا تعلل در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، میزبانان آن را افزایش داده و همچنان می‌تازد و قربانی می‌گیرد. آخرین آمار اعلام شده از تعداد مبتلایان قطعی به این ویروس در ایران عدد ۳۴۷ هزار و ۸۳۵ نفر را نشان می‌دهد و این روند رو به رشد، یعنی کرونا همچنان سلامت مردم را تهدید می‌کند.

 

در حالی که تعداد قابل توجهی از هموطنان با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تلاش می کنند از این بیماری عالم گیر دور بمانند اما عده ای با گفتن این جمله که بالاخره کرونا سراغ همه می‌آید از رعایت دستورالعمل های بهداشتی سر باز می زنند.

 

باید دانست که کرونا تنها مختص به کشور ما نیست و این مهمان ناخوانده با سرک کشیدن در هر گوشه جهان تعداد زیادی از انسان ها را به کام مرگ برده و ساده انگاری برای مقابله به قیمت جان انسان های پرشماری در این کره خاکی شده است.

 

البته هرچند طولانی شدن دوران این بیماری بسیاری از شهروندان را خسته و شاکی کرده اما باید پذیرفت هنوز هیچ‌کس نمی‌داند که این ویروس فراگیر قرن بیستمی در آینده چه رفتاری در پیش خواهد گرفت و چگونه قربانیان خود را انتخاب خواهد کرد.

 

اعلام وضعیت قرمز یا هشدار کرونا در ۲۶ استان

براساس آخرین اخبار وزارت بهداشت که در روز  سه شنبه ۲۸ مرداد منتشر شده است ۱۵ استان کشور در وضعیت قرمز و ۱۱ استان نیز در وضعیت هشدار بیماری کرونا قرار دارند و تاکنون متاسفانه ۱۹ هزار و ۹۷۲ نفر بیمار کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست داده اند، این آمار تلنگری برای ابتلای افراد سالمی است که تاکنون جدال با این بیماری سخت را تجربه نکرده اند

 

این آمار می افزاید: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

 

در این میان، بدترین حالت ممکن این است که امروزه شنیدن خبر مرگ و میر ناشی از کرونا به یک عادت تبدیل شده است. افرادی که حضور غیرضروری در اجتماع را به درخانه ماندن ترجیح می دهند، به هزار و یک بهانه از رعایت پروتکل های بهداشتی و زدن ماسک خودداری می کنند، از شرکت در مراسم ختم و شادی نمی گذرند و یا علایم این بیماری را به دلیل برچسب نزدن از دیگران پنهان می کنند و آنچه که در نهایت به دست می آورند از دست دادن جان و یا یک عمر زندگی با عوارض این ویروس مرگبار است.

 

آخرین آمار اعلام شده در ظهر دیروز نیز کماکان از روند افزایشی مرگ بر اثر ابتلا به کرونا در مراکز درمانی ایران خبر می‌دهد؛ ۱۶۸ مورد مرگ در ۲۴ ساعت سبب شد که تعداد قربانیان ویروس مرموز چینی در ایران به ۱۹هزار و ۹۷۲ نفر برسد و با این روند احتمالا تا فردا، تعداد رسمی جان‌باختگان بر اثر کرونا در ایران از مرز ۲۰ هزار نفر عبور می‌کند. همه این آمارها یک پیام جدی و هشدار دهنده برای جامعه دارند؛ این که کرونا همچنان می‌تازد و با توجه به سرعت شیوع بالایی که دارد کماکان قربانی می‌گیرد.

 

«مریم طاهری» یکی از شهروندان بیرجندی است که یکی از بستگانش به بیماری کرونا مبتلا شده است، به خبرنگار شبستان می گوید: بیماری دیابت وی، کار درمان را سخت کرده بود اما خانواده اش هرگز فکر نمی کردند که مادرشان بر اثر کرونا فوت کند و هنوز نتوانسته رفتن او را باور کنند. یک هفته تمام در آی سی یو بیمارستان با کرونا جنگید گاهی بعضی روزها کمی روبه بهبودی می‌رفت اما دوباره حال او وخیم می‌شد و بالاخره بعد از یک هفته قربانی این ویروس منحوس شد.

 

وی می افزاید: مشکل اینجاست که وی متعلق به یک خانواده پرجمعیت بوده و به دلیل بزرگتر فامیل بودن، همواره خانه اش محل رفت و آمد سایرین بود و به همین دلیل پزشکان توصیه کرده اند که افرادی که با وی مراوده داشته، فعلا از خانه بیرون نروند و توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

 

ناگاه چه زود، دیر می شود

«محمد مخبری» نیز یکی از بازماندگان قربانیان کرونا است که هنوز در شوک فوت همسرش نشسته و در سکوت می‌ گرید، باور ندارد، رفتن عزیزش را، گویا در خواب است، مگر می‌شود که به ناگاه عزم سفر کند و هرگز بازنگردد، می گوید: شرایط خیلی دشوار و توضیحش بسیار سخته. همه ما باید به تنهایی بار تمام مشکلات و مصیبت پیش آمده را به دوش بکشیم.

 

وی ادامه می دهد: همسرم در یکی از مراسم های عروسی اقوام نزدیکمان به کرونا مبتلا شد و به خاطر بیماری زمینه ای که داشت متاسفانه چند روز در آی سی یو بستری شد اما عفونت تمام ریه او را درگیر کرده بود تا اینکه دیگر در جدال با کرونا طاقت نیاورد. در حالی که اشک از گوشه چشمانش جاری است می افزاید: هر روز خودم را سرزنش می کنم که چرا دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکرده و با وجود بیماری زمینه ای همسرم در تجمعات حضور یافتیم و حالا باید در حسرت از دست رفتن عزیزانمان باشیم.

 

هرچند در روزهای اول، علائم ویروس کرونا مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا و قدرتش را کمتر از آنفلوآنزا تصور می کردند و همین باعث شده بود که ترس کمتری در دل مردم از بابت کرونا ایجاد شود، اما هر چه پیش رفتیم علائم تغییر کرد و در واقع این ویروس، چهره دیگرش را نشان‌مان داد. از آن روز تاکنون مراجع علمی بارها اعلام کرده اند که با ویروسی ناشناخته مواجه هستیم که نمی توان به راحتی رفتارش را پیش بینی کرد و اتفاقا شاید این درست ترین توصیف از کرونا باشد چراکه هنوز بعد از گذشت بیش از شش ماه همچنان با ناشناخته هایی از این ویروس مواجه می شویم که هیچگاه تصوری از آن وجود نداشت.

 

وقتی کرونا یقه یک خانواده را می‌گیرد

«ملیحه حبیبی» نیز تجربه سخت درگیری خانواده‌اش با ویروس کرونا را از اینجا آغاز می‌کند که هفت نفر از اعضای خانواده ما درگیر کرونا شدیم، اما با علائم متفاوت! جوان‌ترها بدن درد شدید و حس چشایی و بویایی نداشتیم.

 

او درباره ابتلای خودش به ویروس کرونا می‌گوید: علائم کرونا در من با بدن درد و از بین رفتن حس بویایی ظاهر شد. فکر می‌کنم اولین نفری که در خانواده ما مبتلا به ویروس شد، دامادمان بود و بلافاصله بعد از او، مادر و پدرم و بقیه اعضای خانواده مبتلا شدند، با وجود اینکه ما در یک خانه زندگی نمی‌‌کردیم و من در خانه خودم بودم.

 

سخت‌ترین قسمت این ماجرا برای او، ابتلای پدرش به ویروس کرونا است. می‌گوید: پدرم بخاطر بیماری زمینه ای از همان ابتدا در بخش مراقبت های ویژه بستری شد و پس از عکس‌برداری از ریه اعلام کردند حال وی وخیم است چراکه کرونا به شدت به ریه های آسیب وارد کرد و متاسفانه چند روز بیشتر طول نکشید که داغدار از دست دادن پدر عزیزمان شدیم.

 

گرچه قصد یادآوری این خاطرات تلخ را ندارم، اما خودش به سختی تلاش می کند شرایط غم انگیز آن روزها را بازگو کند: به خاطر شرایطی که بود بدون برگزاری هیچ مراسم تشییع جنازه و یا ختمی، پدرم را به خاک سپردیم. این قضیه شوک روحی خیلی بزرگی به همه اعضای خانواده وارد کرد. در مراسم خاکسپاری فقط اعضای خانواده در حد ۱۰ نفر با فاصله سه تا چهار متر از هم حضور داشتیم، نه اقوام و نه دوست و آشنا، فقط خودمان بودیم و این داغ ناگهانی...

 

غم از دست دادن پدر بسیار سخت است، ولی وقتی نتوانی کوچکترین مراسمی برای پدر بگیری و عزاداری کنی سخت‌تر می‌شود. پدر من در تمام مراسم اقوام و دوستان و آشنایان شرکت می‌کرد، ولی برای خودش اصلا مراسمی برگزار نشد که کسی بخواهد شرکت کند. اینها غم بزرگی بر دل آدم می‌گذارد و فقط کسی که خدای نکرده در این شرایط عزیزی را از دست دهد، درک می‌کند من چه می‌گویم.

 

بعد از پشت سر گذاشتن تجربه درگیری خانوادگی با کرونا، او از مردم می‌خواهد که به خاطر خودشان و اعضای خانواده‌شان توصیه‌های بهداشتی را خیلی جدی بگیرند و بدانند خطر کرونا از آنچه که فکرش را می‌کنند به آنها نزدیک‌تر است.

 

میانگین سن فوتی ها در خراسان جنوبی ۷۲ سال است

«محمد دهقانی فیروزآبادی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به تحلیلی از وضعیت کرونا ویروس در استان می گوید: براساس آمار تحلیلی کمیته اپیدمیولوژی دانشگاه از ابتدای شیوع بیماری کرونا در خراسان جنوبی متاسفانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، حدود ۱۳ نفر فوت شدند در صورتی که این آمار در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۲۰ نفر بوده همچنین درصد مبتلایان بین خانم ها و آقایان که قبلا ارجحیت مشخصی با آقایان بود تقریبا به تساوی نزدیک شده که در استان خراسان جنوبی ۴۷/۵ درصد از مبتلایان خانم ها و ۵۲/۵ درصداز آقایان به بیماری کرونا مبتلا شدند.

 

وی با بیان اینکه تا مدتی در گروه سنی زیر ۲۰ و ۳۰ سال مبتلا به کرونا نداشتیم ولی در حال حاضر این گروه سنی نیز به آمار مبتلایان اضافه شدند در خصوص آمار گروه سنی مبتلایان می افزاید: ۱/۱ درصد از مبتلایان زیر ۹ سال، ۲/۵ درصد بین ۱۰ تا ۱۵ سال، ۱۰/۵ درصد بین ۲۰ تا ۲۹ سال، ۱۸ درصد بین ۳۰ تا ۳۹ سال، ۱۵/۳ درصد بین ۴۰ تا ۴۹ سال، ۱۶/۸ درصد بین ۵۰ تا ۵۹ سال، ۱۳/۷ درصد بین ۶۰ تا ۶۹ سال، ۱۱/۸ درصد بین ۷۰ تا ۷۹ سال و ۱۰/۳ درصد ۸۰ سال به بالا بودند.

 

دهقانی فیروزآبادی در ادامه میانگین سنی مبتلایان و مرگ ناشی از بیماری کرونا را این گونه تشریح می کند: میانگین سنی مبتلایان حدود ۵۱ سال بوده و ۵۲/۶ درصد از کل مبتلایان سن ۵۰ سال و بالاتر داشتند همچنین متاسفانه میانگین سنی کسانی که فوت شدند ۷۲ سال بوده و ۸۸/۹ درصد از کل موارد مرگ و میر، سنی بیش از ۵۰ سال داشتند. لازم به ذکر است میانگین سنی موارد ابتلا و مرگ در استان روند کاهشی داشته که حداقل سن افراد فوت شده ۳۴ سال و حداکثر سن ۹۷ سال بوده، همچنین میزان مرگ در افرادی که دارای حداقل یک بیماری زمینه ای بودند ۱۳/۴ درصد، در صورتی که این آمار در افرادی که بیماری زمینه ای نداشتند ۴/۵ درصد بوده که نسبت احتمال مرگ در افرادی که حداقل به یک بیماری زمینه ای مبتلا بودند ۲/۹ برابر افراد فاقد بیماری زمینه ای بوده و بیشترین بیماری های زمینه ای که احتمال مرگ و میر را در بیماران مبتلا به کرونا افزایش داده بیماری های مزمن ریوی و بیماری های قلبی عروقی بوده است.

 

سهم بزرگ دورهمی ها برای ابتلا به کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه روش انتقال بیماری عمدتا در تجمعات خانوادگی است می گوید: ۵۸/۵ درصد انتقال ها از طریق تجمعات خانوادگی مانند شب نشینی ها، مراسم های عروسی، عزا یا مهمانی ها بوده همچنین ۱۴/۷ درصد در مسافرت های شهرستان یا استانی و ۱۴/۹ درصد انتقال مرتبط با شغل افراد بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۸ نفر از کادر بهداشت و درمان به بیماری کرونا مبتلا شده اند بیان می کند: از ابتدای شیوع بیماری کرونا حدود ۱۰۸ نفر از کادر شاغل در بیمارستان ها، مراکز بهداشت، فوریت های پزشکی و حتی کسانی که در بخش های خصوصی مثل داروخانه ها ارائه خدمات می دهند به بیماری کرونا مبتلا شدند که خوشبختانه از این تعداد هیچ مورد فوتی نداشتیم. همچنان به عنوان خادم مردم شریف استان در مبارزه با کرونا، از هم استانی های عزیز خواستاریم با رعایت دستور العمل های بهداشتی، حضور نیافتن در تجمعات و استفاده از ماسک یاری گر مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با کرونا باشند.

 

و اما...

این قصه امروز و این روزهای ماست. کم نیستند خانواده هایی که در وانفسای حضور این بیماری نه تنها یک نفر که چند عزیزشان از دست رفت و همچنان بر بالین عزیز محتضر دیگر خود در بیمارستان نشسته و زار می زنند و فریاد بر می آرند که مردم هراس کنید که این دشمن نامرئی رحم تان نکند و جانتان ستاند و بر خانواده، شهر و جامعه تان چیره شود و آنگاه خیلی زود دیر می شود.

 

متاسفانه عده ای این خطر را جدی نمی گیرند و همچنان به خودشان که بماند، اما نسبت به اطرافیانمان و جامعه نیز بی تفاوت هستند. غافل از آنکه او هر لحظه و هر جایی در کمین است تا همچنان قربانی بگیرد.

 

گفتنی است؛ براساس آمار اعلام شده تا ظهر دیروز ۱۵۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان خراسان جنوبی بستری هستند که تست کرونا برای ۴۲ نفر مثبت شده است و ۱۱ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال پنج نفر از بیماران وخیم است. تاکنون ۱۳۰ نفر در استان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

 

 

 

 

کد خبر 957612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha