خبرگزاری شبستان در اشاعه امور دینی و مذهبی فعالیت های شایان ذکری داشته است

خبرگزاری شبستان به عنوان یک خبرگزاری پیشرو با توجه به رسالت خود با آگاهی رسانی و اشاعه امور دینی و مذهبی فعالیت های شایان ذکری داشته است و رتبه خوبی در میان خبرگزاری های معتبر کشور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، خبرگزاری ها همواره نقش موثری در اطلاع رسانی در حوزه های مختلف بر عهده دارند و خبرگزاری شبستان در کنار رسالت دینی خود همواره در حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز خوش درخشیده است.

یکی از رسالت های اصلی خبرگزاری شبستان، حوزه دینی و مذهبی است که از پوشش های خبری تا گزارش های توصیفی برای مانوس کردن جامعه و به ویژه نسل جوان با مفاهیم و ارزش های دینی تلاش مستمری دارد اما در کنار این رسالت ارزنده از پوشش موضوعات فرهنگی و اجتماعی و همکاری با حوزه های مختلف شهری غافل نشده است و «حمید ظهرابی»، مدیر کل محیط زیست استان فارس به سئوالات ما در خصوص نحوه فعالیت های خبرگزاری شبستان به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

نقش و رسالت رسانه های دینی در جامعه چیست؟

رسانه دینی و اخلاقی، رسانه‌ای است كه به طور مشخص و تخصصی به مسائل دینی و اخلاقی می‌پردازد، مسئولیت‌پذیر است، هدایتگر، خدامحور، اخلاق‌محور و ارزش‌مدار است.

این رسانه در پخش فیلم، سریال، آگهی تبلیغاتی، ‌خبر، داستان، تحلیل و گزارش، برنامه ورزشی و آشپزی، دین‌مدار، ارزش‌محور و خدامحور است و در تعامل با مخاطبان عام و خاص خود و جذب آنها نیز در جهت رضایت خداوند عمل می‌كند.

بنابراین، مهم‌ترین ویژگی یک رسانه دینی و اخلاقی، مسئولیت‌پذیری آن است یعنی در ترویج ارزش‌های دینی و اخلاقی و در برابر مخاطبان و خداوند، خود را مسئول می‌بیند و پیام‌رسانی دینی و ترویج معارف اهل‌‌بیت(ع) و آموزه‌های اخلاقی را نیز وظیفه ذاتی خود می‌شمارد.

رسانه های دینی باید با معرفی مبانی اساسی دین به دور از هرگونه تحریف و مصلحت اندیشی، پاسخگوی شبهات مخاطبان باشند و یکی از بهترین مصداق های کرسی آزاد اندیشی در میان مخاطبان عام جامعه که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، همین رسانه های دینی هستند.

در ثانی با بهره گیری از اساتید متعهد و دانشمند، می توانند بخشی از نیاز تولید علم در زمینه های تخصصی دینی را برآورده کنند و با معرفی سیره اهل بیت (ع) به عنوان الگوهای انسان کامل، می توانند نقش هدایتگری داشته باشند.

 

 رسانه های دینی چه نقشی در مقابله با تهاجم های فرهنگی و تبلیغات بیگانگان در دین گریزی دارند؟

رسانه دینی با اتخاذ سیاست شفافیت و صداقت در ابتدا می تواند به خوبی اعتماد مخاطبان خاص را جلب کند و با جذاب کردن پیام ها نظر مخاطبان عام را جذب کند و سپس با ارائه پاسخ های اقناعی  و مستدل به ابهامات و شبهاتی که رسانه های بیگان مطرح می کنند پاسخگو باشند که بدین طریق، مخاطب توانمندی دفاع از عقیده  خود را پیدا می کند.

 

رسانه های دینی چگونه می توانند مخاطبان جوان داشته باشند؟

مخاطب جوان به علت برخورداری از استعدادها و قابلیت شکوفایی و رشد، بی تردید آسیب پذیرترین و در عین حال پر انرژی ترین و با ارزش ترین قشر جـامعه هستند.

با این حال هـر رسانه ای، توانایی و صلاحیت ارتباط با جوانان را ندارد و اعتبار رسانه  و استفاده از روش های نوین برقراری ارتباط به منظور ایجاد جذابیت و رخنه کردن در دل جوانان نوگرا که معمولا صاحب ذوق و دارای روح لطیف هستند و همزمان دارای پیچیدگی های دوران حساس و سرنوشت سـاز جـوانـی و ظرافـت های شخصـیتـی هستند، کار آسانی نیست و رسانه دینی باید  بـتواند در هـمـان مواجهه اول جـوان را بـه خـود جلب و جذب کند.

اگر رسانه جاذبه های صوری را رعایت کند، ناخودآگاه نسل جوان را نیز جذب خواهد کرد.

بهترین روش برای جذب جوانان پرداختن به علایق آنان در بستر فعالیت های مذهبی و دینی است.

جوان سرشار از انرژی خلاقیت و اخلاص است که بهترین سرمایه ها برای گسترش و تبلیغ دین به شمار می آیند و فعالیت های بشر دوستانه در قالب برنامه های جذاب می تواند بستر خوبی برای جذب مخاطبان جوان فراهم کند.

همچنین رسانه ها با بررسی نیازهای روز جامعه و پرداختن به پاسخ های آنان می توانند مخاطبان بیشتر و وفادارتری داشته باشند.

 

معرفی اماکن مذهبی و فرهنگی در رسانه های دینی چه تاثیری دارد؟

معرفی این اماکن می تواند با شناختی که از شخصیت های منتسب به آنها به مخاطب می دهد ، راهگشای آشنایی جوانان با بزرگان علم و دین و فرهنگ این دیار کهن باشد.

این اشنایی عاملی برای ارتباط بیشتر مخاطبان با این بزرگان و شناخت اصول و عقاید آنان و در نتیجه الگوسازی در زندگی مخاطبین می شود.

از مهم­ترین اهداف سیر در زمین بر اساس قرآن، دیدن آثار گذشتگان است که این مطلب، اهمیت حفظ اماکن و آثار گذشتگان و به تصویر کشیدن آن ها را می‌رساند.

آثار و مقامات انبیاء، بهترین مواضع برای تذکر زندگی توحیدی آنهاست به ویژه دیدن آثار و اماکنی که پیامبر(ص) در آنها حضور داشته‌اند، می‌تواند عالی­ترین هدف برای مسلمانان، در راستای عمل به آیات قرآن باشد چون با دیدن آثار ایشان از زندگی ساده و الهی آن حضرت درس گرفته و اعتقاداتشان به دین مقدس اسلام تقویت می‌شود.

 

فعالیت های خبرگزاری شبستان به عنوان یک رسانه دینی، مسجدی، اجتماعی و شهری را چگونه ارزیابی می کنید؟

خبرگزاری شبستان به عنوان یک خبرگزاری پیشرو با توجه به رسالت خود با آگاهی رسانی و اشاعه امور دینی و مذهبی فعالیت های شایان ذکری را در این زمینه داشته است و علاوه بر آن در انعکاس مسائل اجتماعی نیز موفقیت هایی را کسب کرده است که گواه آن نیز ارتقای رتبه این خبرگزاری در میان خبرگزاری های معتبر کشور است.

 

 

 

 

 

کد خبر 957763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha