غدیر تنها به شیعیان اختصاص ندارد

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: غدیر سرمایه معرفتی بسیار مهم و بزرگی است که تنها به شیعیان اختصاص ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن نظری شاهرودی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با تأکید بر اهمیت و جایگاه بسیار ویژه و ممتاز عید سعید غدیر خم به عنوان عیدالله الاکبر در فرهنگ اسلامی اظهار داشت: هر چند بسیاری از مردم چنین تلقی دارند که این عید متعلق به شیعه است، اما واقعیت آن است که غدیر ریشه در متن و بطن اسلام دارد چرا که مربوط به تعیین جانشینی پیامبر اکرم(ص) برای همه مسلمین و مؤمنین به اذن و خواست الهی است.

 

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در واقع در چنین روزی، همان پیامبری که همه احکام شریعت اسلام اعم از عبادات و واجبات و محرمات را برای امت تبیین فرمود ، از سوی خدای متعال مأموریت یافت که در حساس ترین لحظات حیات دنیوی خویش، برای اتمام رسالت، مساله ولایت امیرالمومنین (ع) را اعلام کند.

 

رئیس سابق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین گفت: متأسفانه پس از ارتحال پیامبر اکرم(ص) و قضایای سقیفه و نادیده گرفتن ولایت امام علی(ع) بر مسلمین ، مناقشات و مشکلات شروع شد و از همان جا دنیای اسلام مبتلا به بلیه ی تفرقه شد.

 

وی بیان داشت: در جامعه ما آن چه مسلم است این که اعتقاد و باور به امامت و ولایت آقا امیرالمؤمنین و اولاد طاهرین ایشان ، ریشه و خاستگاه تاریخی دارد چرا که ما چنانچه به هویت تاریخی خود مراجعه کنیم ، به خوبی در می یابیم که مردم ایران از همان زمان که اسلام را به عنوان دین خود قبول کردند، ولایت امام علی بن ابیطالب(ع) را نیز پذیرفتند و این مساله به باور و اعتقاد قلبی آنان مبدل گشت.

 

نظری شاهرودی همچنین گفت: در خصوص تبیین مساله غدیر، ما تنها نباید به تشریح ماجرای تاریخی غدیر در چنین روزی بسنده کنیم ، بلکه می بایست شرایط و اقتضائات التزام کنونی به مساله ولایت و امامت و به ویژه تکلیف نسل فعلی در این خصوص را به درستی تبیین و تشریح نماییم.

 

وی در خاتمه ابراز داشت: غدیر در حقیقت سرمایه بسیار بزرگ و مهمی است که فرهنگ شیعه از آن نشأت ‌گرفته اما باید توجه داشت که این واقعه تنها مختص به ما شیعیان نیست بلکه شیعه باید این سرمایه معرفتی را به دیگران نیز انتقال دهد تا بدین وسیله زمینه سعادتمندی همه انسان ها فراهم گردد.

کد خبر 958100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha