وحدت در مدار ولایت/ حاکمیت در نظام اسلامی از آن هر کس نیست

حجت الاسلام محمدیان با بیان اینکه روز غدیر برای همه جوامع این پیام را داشت که وحدت در مدار ولایت و حق است گفت: ولایت امیرالمومنین (ع)نشان داد که هر کسی نمی تواند حاکم بر نظام مسلمین باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان، عید غدیر خم، عید بزرگ مسلمانان و به ویژه شیعیان است که ولایت امیرالمومنین، علی (علیه السلام ) را پذیرفته اند و خود را محب و دوستدار او می دانند. عید غدیر اگر چه برای ما رسمی به جهت ارج گذاشتن به سادات و اولاد علی بن ابیطالب (ع) شده است اما در واقع رسالتی برای تبلیغ و تبیین این اتفاق بزرگ بر دوش داریم که کمتر به آن پرداخته ایم.


حجت الاسلام «محمد محمدیان» امام جمعه سنگر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان به بیان نکاتی پرداخته است که در ادامه می خوانید؛

* اهمیت تبلیغ عید غدیر نشان دهنده کدام امر مهم در اسلام است؟

عید غدیر، عید الله اکبر است، ولایت این مولای عزیز و روز غدیر نشان دهنده چندین نکته است که ولایت امیر المومنین(ع) و دستور پیامبر اکرم(ص) در تعیین جانشین خودش که به ایشان توسط جبرییل امین ابلاغ شد اهمیت مسئله حکومت در اسلام را نشان می دهد. شاید خیلی ها شناسنامه ای شیعه زاده هستند ولی در بوق و کرنا می کنند که حکومت از دیانت و دین جداست اما، ولایت مولا علی(ع) نشان می دهد که در نظام اسلامی حاکمیت از آن هر کسی نیست و هر کسی نمی تواند حاکم بر نظام مسلمین باشد.



* منظور توجه به ویژگی های خاصی است که یک حاکم باید داشته باشد، این ویژگی ها چیست؟

در هر جامعه ای حاکم باید از صالحین و دارای ویژگی هایی همچون اهل تقوا و دیانت باشد زیرا اگر دیانت نداشته و اعتقادی به خدا و قیامت نداشته باشد، سبب می شود آن جامعه و حکومت راه درستی نرود. در واقع روز غدیر با این ابلاغ برای همه جوامع این پیام را داشت که وحدت در مدار ولایت و حق است.



* آیا با توجه به واقعه غدیر این وحدت در حکومت های اسلامی شکل گرفته است؟

متاسفانه در زمان کنونی ما وحدت به افراط و تفریط رفته است و بعضی ها برای اینکه فهم درستی از کلمه وحدت ندارند با توجه به برخی از واضحات و اصول اعتقادی ما که سر فصل این اصول ولایت مولای متقیان (ع) و روز غدیر است، سعی می کنند این روز را کتمان کرده و درصدد کم رنگ کردن آن هستند. تا جایی که مقام معظم رهبری طی بیاناتی در جمع علما و روحانیون فرمودند:«ما باید اصول خودمان را بیان کنیم اما بنا بر منطق، برهان، ادب و احترام باید عید غدیر را تببین کنیم و نباید سکوت کنیم».

 


*چرا دشمنان اسلام مانع انتشار و تبلیغ غدیر می شوند؟

چون عید غدیر از سند مبانی شیعه است و در طول تاریخ تمام جبهه استکبار و طاغوت و مخالفین اهل بیت عصمت و طهارت تمام تلاش خود را کردند تا نوری که نور خداست، خاموش کنند. گرچه هر چه زمان می گذرد جامعه بشری بیشتر احساس می کند که به یک منجی و راهبر نیاز داریم و آن راهبر باید اهل تقوا و از صالحان باشد.



* اینکه می گویند عید غدیر اتمام نعمت خداوند بوده منظور چیست؟

ولایت امیرالمومنین علی (ع) بنا بر آیات و روایات اتمام نعمت بر جامعه بشریت بود. چنانچه در روایتی وقتی از امام موسی کاظم(ع) سوال شد که «نعمت ظاهری و باطنی» چیست آن حضرت پاسخ دادند: «نعمت ظاهری امام حاضر است و نعمت باطنی امام غایب»، که سوال کننده عرضه کرد«مگر در بین اهل بیت(ع) امام غایبی هم وجود دارد» که جواب دادند: «بله، از ما اهل بیت(ع) کسی هست که از انزار مردم غایب است اما این امام غایب در قلوب مومنین غایب نیست زیرا او را در قلوب خود درک می کنند و او دوازدهمین امام از شجره طیبه طاهره است».

از اینرو نعمت ولایت اکمال دین و اتمام نعمت خداوند است و چون هر نعمتی شکری لازم دارد ما نیز باید نعمت ولایت امیرالمومنین و عیدی که خداوند به ما عنایت کرده را شکر بگوییم.



* تاکید بر تبلیغ عید غدیر در آیات و روایات هم ذکر شده است؟

بله، خداوند وقتی آیه «تبلیغ» نازل شد از رسول خود هم خواست تا این نعمت را تبلغ کند و از این رو تک تک ما وظیفه داریم که عید غدیر و ولایت امیرالمومنین(ع) را تبلیغ کنیم و این یک تکلیف است.

نسخه های مختلفی از خطبه غدیر به ما رسیده که یک نسخه از آن که نسخه کاملی از امام باقر(ع) است در آن به ما تکلیف می کند که تبلیغ عید غدیر به تک تک ما شیعیان و محبین امیرالمومنین واجب است.

همچنین اهل بیت(ع) فرزندان خود را به حفظ کردن خطبه غدیر امر می کردند، گرچه دشمن تلاش کرد تا بعد از سال هجرت پیامبر این خطبه ها چه در حکومت بنی عباس، بنی امیه و چه تا اکنون تبیین و تبلیغ نشود و ادامه نیابد. در زمان خودمان می بینیم که کتب الغدیر «علامه امینی» را در کشوری مثل عربستان ممنوع می کنند و مجازات بسیار سخت برایش قرار می دهند.

پیامبر فرمودند«هر کس مسئله غدیر را شنید و دانست بر او واجب است باید شاهدان به غایبان برسانند، پدران به فرزندان خود بگویند تا روز قیامت».



* امروزه چگونه می توانیم وظیفه خود را برای تبلیغ این عید انجام دهیم؟

اکنون ما باید سعی کنیم روی این مسئله تمرکز کنیم و شاید بهترین تبلیغ برای غدیر تهیه هدیه ای برای فرزندان است، ما برای فرزندانمان جشن تولدهایی پرهزینه ای می گیریم و خوب خرج می کنیم اما عید غدیر عیدی است که هر چقدر از این طرف برایش خرج کنیم از آن طرف مرام اهل بیت عصمت و طهارت این است که بدهکار کسی نمی مانند و آنرا به ما پس می‌دهند.

 از کودکی هر وقت افتادیم و زمین خوردیم با «یا علی» گفتن بلند شدیم و باید از این رو از ایشان مدد بگیریم و در تبلیغ عید غدیر بکوشیم.
دادن اطعام در روز عید غدیر هم خیلی سفارش شده و در این ایام کرونایی که باید رعایت موارد بهداشتی را هم بیشتر داشت، می شود با تهیه بسته های معیشتی هر کس به نوبه خودش به عشق مولای متقیان حرکتی را برای محبت به ولایت امیرالمومنین(ع) انجام دهد.

کد خبر 958247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha