رویداد ملی «فهما» فرصت کادرسازی بچه‌های مسجد در عرصه فرهنگ و هنر را فراهم کرد

حجت‌الاسلام قدیریان با بیان‌اینکه انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران زمینه رقابت سالم و اثرگذار را بین کانون‌های مساجد فراهم کرده است، گفت: رویداد ملی «فهما» ساختار کانون‌های مساجد را دقیق و منظم کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور تقویت رویکرد مسجد محور و گسترش ابعاد فعالیت نوجوانان و جوانان در سطح کانون‌های فرهنگی هنری اقدام به برگزاری رویداد ملی «فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران)» کرد و بعد از گذشت یکسال از برگزاری نخستین دوره این رویداد ملی؛ در آستانه عید غدیر خم، استان قم به عنوان پایتخت فهما (پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی) معرفی شد.

پیرامون اثرگذاری معرفی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران در الگوسازی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد و تقویت فعالیت های آنها با حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران گفت گویی ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

برگزاری رویداد ملی فهما در الگو برداری و فعال سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور چقدر می تواند اثر بخش باشد؟

 

اجرای رویداد ملی فهما برای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور این ارمغان را به دنبال داشت که فرصت شفافیت در ارزیابی و احقاق حقوق کانون های مساجد فعال در عرصه فرهنگ و هنر با محوریت مساجد در سراسر محلات کشور را فراهم کرد و با برگزاری این رویداد ملی دیگر همانند گذشته خبری از ممتازین همیشگی و دائمی نبود، بلکه ارزیابی سامانه ای در رویداد ملی فهما به این سمت و سو حرکت کرد که عدالت اجرا شود و کانون های فرهنگی هنری که مستعد بودند و توانایی داشتند، معرفی شوند و در عین حال این استعداد و توانایی خودشان را به منصه ظهور و بروز برسانند و فعالیت اثرگذاری در جامعه و پیرامون خود و استانشان نشان دهند. از طرفی کانون های فرهنگی هنری مساجد توانستند در رویداد ملی فهما به مقام و جایگاه خوبی دست یابند.

 

انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران چند پیامد به دنبال دارد، اول اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور و ستادهای استانی می دانند که با توجه به وسعت استانشان حائز رتبه برتر و دوم و سوم نمی شوند، بلکه آن چیزی که آنها را رتبه برتر می کند و جزو استان های برتر قرارشان می دهد، میزان عملکرد و کیفیت و کمیت اجرای برنامه های آنها است.

 

دوم اینکه این ارزیابی حس رقابت سالم و مقدسی را بین کانون های مساجد کشور ایجاد کرد و کانون ها فعال شدند و احساس کردند که با ثبت و ضبط برنامه هایشان و سازماندهی کردن و تشکیلات دهی کانون هایشان می توانند، این رتبه و جایگاه را به دست آورند، لذا رویداد ملی فهما و انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران یک ظرفیت مطلوب در میان کانون های مساجد دیگر به وجود آورد.

 

چه معیارهایی زمینه انتخاب استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران را فراهم کرد؟

 

انتخاب استان قم به عنوان استان برتر به این جهت بود که امتیاز کانون های مساجد این استان در رویداد ملی فهما نسبت به دیگر استان ها بیشتر بود و از طرفی نیز در هشت رشته ای که اعلام شده بود، توانستند رتبه ها و امتیازات قابل قبول کسب کنند.

استان قم به لحاظ جایگاه مقدس و نیز به دلیل جایگاه مرجعیت، فقاهت، علم و پژوهش و با توجه به اینکه افراد زیادی از مستعدین حوزه فرهنگ را در خود قرار داده است، شایستگی آن را دارد که اولین پایتخت فرهنگ و هنر کشور در سال های ۹۹ و۱۴۰۰ باشد و می تواند علاوه بر فعالیت هایی که انجام می دهد، الگویی برای دیگر استان ها در سال های آینده داشته باشد تا کانون های مساجد سراسر کشور از فعالیت های فرهنگی و هنری استان قم در حوزه مساجد الگوبرداری کنند و شاهد رشد و شکوفایی فعالیت های کانون های مساجد سراسر کشور باشیم.

 

انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران در معرفی نیروهای مستعد مسجدی چقدر می تواند اثرگذار باشد؟

 

به طور قطع برگزاری رویداد ملی فهما و انتخاب پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران در سازماندهی فعالان فرهنگ و هنر با محوریت مساجد در کشور بسیار مهم بوده است، به این معنا که رویداد ملی فهما بستر مناسبی شد، برای سازماندهی و تشکیلات سازی بچه های مسجد تا  اولا توانایی خودشان را بشناسند و در همان حوزه فعالیت کنند و در محله پیرامون کانون اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

 

از سال ۹۶ تاکنون بحث ساختارسازی کانون های مساجد رونق گرفت و ساختار کانون های مساجد قابل قبول و منظم شده است. از طرفی اساسنامه کانون های مساجد توسط رئیس جمهوری ابلاغ شد و این تشیکلات مورد تایید شورای سیاستگذاری کانون های مساجد قرار گرفت و توسط مشاور وزیر ارشاد و رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور ابلاغ شد. اکنون نیز رویداد ملی فهما در حوزه نرم افزار، محتوا و بعد از آن در محور ساختار، حرف خود را به کرسی نشانده و تشکیلات سازی و ساختارسازی انجام دهد.

 

در تلاش هستیم که در آینده در دومین رویداد ملی فهما کانون های مساجد در حوزه مسجد در سه شبستان (فرهنگ، هنر و فناوری) و ۱۲ رواق فعالیت کنند و در این 12 رواق فعالیت کانون های مساجد به سمت تخصصی شدن حرکت کند. این موجب می شود که فعالیت کانون های مساجد به سمت تخصصی و حرفه ای شدن سوق یابد و در حوزه های دیگر نیز به صورت عام فعالیت کنند.

 

استان تهران در نخستین رویداد ملی فهما به عنوان استان منتخب در شاخص کتاب و کتابخوانی معرفی شد، فعالیت های شاخصی که از سوی کانون های مساجد این استان در حوزه یاد شده انجام شده در چه محورهایی بوده است؟

 

استان تهران با توجه به فعالیت های قابل توجهی که در حوزه فرهنگی، هنری، فناورانه و همدلی از خود نشان داد، توانست در حوزه کتاب و کتابخوانی رتبه اول در سطح کشور را کسب کند.

 

البته فعالیت های شاخصی نیز در حوزه کتاب و کتابخوانی از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران انجام شده است که دلیلی بر معرفی این استان در شاخص مورد نظر بود.با معرفی استان تهران به عنوان استان برتر در حوزه کتاب و کتابخوانی وظیفه ما نسبت به قبل سنگین تر شد. ما درصدد هستیم که در دو بخش آموزش و نشر در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت هایمان را گسترش دهیم.

 

رویکردها و برنامه های ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهران  در حوزه کتاب و کتابخوانی برای آینده چیست؟

 

در حال حاضر در این زمینه برنامه ریزی ها را انجام داده و به همه استان ها اعلام کرده ایم که آثار پژوهش های بچه های مسجد و اعضای کانون های مساجد شان را برای ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان تهرن ارسال کنند. بنا داریم طی فراخوانی این آثار را جمع آوری کنیم تا آنها در  گروه داوری قرار گیرند و در هفته کتاب اقدام به برگزاری کتاب سال «بچه های مسجد» خواهیم کرد، تا افراد برگزیده  در این حوزه معرفی شوند.

 

 از این پس همایش سالانه کتاب سال «بچه های مسجد» در دستور کار ما قرار می گیرد و افراد برگزیده و نویسندگان سال بچه های مسجد معرفی و تقدیر می شوند.

 

کد خبر 959108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha