شرط تأثیرگذاری فعالیت های فرهنگی، اخلاص و مخاطب شناسی است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اخلاص و مخاطب شناسی، شرط تأثیرگذاری فعالیت های فرهنگی در سطح جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین «محمد حاج ابوالقاسم» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با بیان این که در راستای اجرای برنامه ها و طرح های فرهنگی باید حتماً به اصل مخاطب شناسی توجه جدی کرد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین الزامات برای این که فعالیت های فرهنگی مؤثر واقع شود، این است که متناسب با نیازهای مردم باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از سوی دیگر، فعالان این عرصه به دید خدمت و انجام وظیفه و به شکل مخلصانه به فعالیت فرهنگی بپردازند ، نه این که خدای ناکرده این مساله راهی برای امرار معاش و فعالیت اقتصادی خودشان باشد.

 

وی افزود: در واقع آن چه مهم است این که فعالان فرهنگی به خصوص در گام دوم انقلاب با روحیه دینی و دغدغه انقلابی در این عرصه به ایفای نقش بپردازند و مسلم است اگر فعالیت فرهنگی آن چنان باشد که گفته اند از دل برآید، لاجرم بر دل نیز خواهد نشست و تأثیر لازم را بر روی مخاطب خواهد گذاشت.

 


استاد حوزه علمیه قم همچنین گفت: مشکل بسیاری از فعالیت های فرهنگی در کشور ما این است که آن طور که باید و شاید، ملاحظات و شرایط مخاطب مورد توجه قرار نمی گیرد و به تعبیر ساده تر به اصل مخاطب شناسی و فهم نیازهای او ، کم توجهی یا بی توجهی می شود.

 


وی اضافه کرد: از سوی دیگر همان طور که اشاره شد، گاهی نیز مباشر و فعال فرهنگی در این زمینه اخلاص لازم را ندارد و لذا مطالبی که بر زبان آورده یا انجام می دهد، بیش از آن که برخاسته از دل او باشد کلیشه هایی بوده که به کار دنیای او آمده است.

 


عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: ما اگر نگاهی به تاریخ اسلام و تشیع داشته باشیم به خوبی متوجه می شویم که بهترین فعالیت های فرهنگی به همت علمای ربانی صاحب نفسی صورت گرفته که اتفاقاً بالاترین میزان تأثیرگذاری را در زمانه خود بر روی مخاطبان و آحاد مردم داشته اند.

 


وی در خاتمه گفت: بنابر این معلوم می شود که فعالیت های فرهنگی اگر از سوی یک فرد دغدغه مند و صاحب نفس و با نیت خالصانه و متناسب با نیاز مخاطب و در جهت رشد و تعالی مخاطب صورت بگیرد، به یقین اثرگذار است.

کد خبر 959527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha