شیرینی شور حسینی با تلخی شیوع کرونا/ ​محرم امسال با چاشنی آزمون سلامتی عزاداران حسینی

در حالی که دشمن درصدد است مراسم های سوگواری عزاداری حسینی را به عنوان محفلی برای شیوع کرونا معرفی کند امسال باید با بصیرت به استقبال محرم برویم و شمر سلامتی عزاداران حسینی نباشیم.

خبرگزاری شبستان -گرگان، فاطمه رائیجی؛ نسیم محرم بر موج های عشاق حسینی می وزد و در آستانه ماه شور و شعور، دلدادگان حریم اهل البیت(علیه السلام) دلهره دارند که چگونه برای ارباب خوبی های عالم سوگواری کنند.

 

ویروس منحوس کرونا موجب شد تا دل های عشاق بیش از سال های گذشته حسینی شود و خیمه های دل بوی محرم به خود بگیرد.

 

به نظر می رسد امسال به دلیل شیوع کرونا در کوچه های عاشقی ثارالله و در ماه محرم بن بست هایی وجود دارد که دیگر مثل سال های گذشته شیرینی شور حسینی را نخواهیم چشید اما به طور قطع اگر عاشورا باشید همه تلاش خود را می کنید که حرمت شکن نباشید و به طور قطع ما که خود را خدام و غلامان چادرهای سیاه عزاداری اباعبدالله الحسین(علیه اسلام) می دانیم سلامت عزاداران حسینی را با هیچ چیزی معامله نخواهیم کرد.

 

گرچه برای عشاق حسینی که در طول سال انتظار محرم را می کشند سخت است که اینگونه دست خالی به سوی محرم و صفر بروند اما محرم امسال را باید با دل رفت تا از کوی حسین(علیه السلام) دست پر برگشت.

 

محرم امسال نشان می دهد که تا چه میزان در هیئت های عزاداری شور و چه میزان شعور حسینی را فرا گرفتیم، محرم می گوید اگر می خواهیم یار حسین(علیه السلام) باشیم باید متقین بود و اگر نه شمر هم جانباز و پا در رکاب حضرت امیر المومنین(علیه السلام) بود که در روز عاشورا سر از تن خورشید حقیقت هستی جدا کرد.

 

در حالی که دشمن به دنبال آن است که مراسم های سوگواری عزاداری حسینی را به عنوان محفلی برای شیوع کرونا معرفی کند و در این بین مخالفان برپایی آئین های عزاداری محرم نیز همه تلاش خود را به کار می گیرند تا برگزاری این مراسم ها را عامل شیوع ویروس کرونا بدانند امسال با بصیرت باید به استقبال محرم برویم و شمر سلامتی عزاداران حسینی نباشیم.

 

البته بصیرت هیئت های مذهبی استان گلستان پیش از آغاز ماه محرم مشهود است و با پیوستن به پویش «نذر ماسک» و راه اندازی کارگاه های تولید ماسک و توزیع مواد ضدعفونی کننده در محرم نشان دادند که دستان رسانه های دشمنان اسلام از حربه های محرم و صفر خالی خواهد ماند.

 

*برپایی سفره های اطعام و نذری در محرم امسال ممنوع

از سویی دیگر حجت الاسلام«نورالله ولی نژاد» در ستاد کرونای استان گلستان به این مهم تأکید کرد که در ماه محرم امسال برپایی سفره های اطعام و نذری ممنوع است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان می گوید: محرم از اهمیت خاصی برخوردار است و ممکن است بخشی از مردم و مسئولان نسبت به ایام محرم دغدغه داشته باشند.

 

حجت الاسلام ولی نژاد ادامه داد: برای اینکه بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم در ماه محرم باید تصمیمات ستاد کرونا در سراسر استان بومی سازی شود تا بتوانیم نگرانی ها را کاهش دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: امام حسین (علیه السلام) مختص به شیعه نیست و اهل سنت احترام خاصی برای امام حسین(علیه السلام) قائل هستند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان با بیان اینکه تجربه نشان داده است که از تهدیدها می توانیم فرصت بسازیم، بیان کرد: گروه های اجتماعی در ایام محرم می توانند فعالیت فراوانی داشته باشند و به کمک سلامت و دانشگاه علوم پزشکی بیایند.

 

حجت الاسلام ولی نژاد به تولید و توزیع ماسک توسط هئیت های مذهبی اشاره کرد و افزود: یک هزار و 600 هیئت مذهبی ثبت شده در سطح استان گلستان فعالیت می کنند که هر هیئت بین 6 تا 12 شب شام و پذیرایی و حدود 50 درصد این هیئت ها نیز  پذیرایی ناهار در ایام سوگواری حسینی از عزاداران انجام می دادند.

 

وی یادآور شد: اگر بنا است مراسم سینه زنی برگزار شود این مراسم در فضای باز در نظر گرفته خواهد شد و همچنین برگزاری مراسم پذیرایی ممنوع است و توزیع غذا به صورت سفره ای نخواهیم داشت.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان تأکید کرد: در ماه محرم و در مناسبت هایی که با پروتکل های بهداشتی انجام می شود استفاده از ماسک الزامی است و ساعت برگزاری مراسم را به حداقل خواهیم رساند تا سلامت عزاداران حسینی به خطر نیفتد.

 

همچین «عبدالرضا فاضل» رئیس دانشگاه غلوم پزشکی گلستان نیز نگرانی های برای شیوع ویروس کرونا در ایام محرم دارد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر 437 بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند، می گوید: از اواسط هفته گذشته شاهد شیب نزولی کرونا در استان گلستان بودیم.

 

فاضل بیان کرد: پیش بینی می کنیم که تعداد شهرستان های زرد استان افزایش پیدا کند و انتظار داریم که سطح بندی شهرهای سفید، زرد و قرمز را عنوان کنیم و فرمانداران براساس آن عمل کنند.

 

وی افزود: احساس می کنیم با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه و آگاهی مردم و همچنین کاهش تجمعات و مراسم های عروسی و عزا شرایط استان به سمت وضعیت زرد حرکت کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکید کرد: امیدواریم در شهریور ماه نسبت به تیرماه شرایط بهتری داشته باشیم.

 

فاضل با بیان اینکه شرایط شرق استان از نظر شیوع ویروس کرونا نسبت به هفته های گذشته بهتر شده است، افزود: میزان بار بستری بیماران در شرق استان گلستان تقریباً تا 50 درصد کاهش پیدا کرده است.

 

همچنین ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم در محرم دستورالعملی صادر کرده است که در این دستور العمل به فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی تأکید شده است.

 

*دستورالعمل ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم در ماه محرم

براساس این دستورالعمل به برنامه ریزي برگزاري مراسم داراي مجوز کارگروه در اماکن و فضاهاي باز با رعایت فاصله گذاري(از هر طرف حداقل دو متر) و تجمعات حداقلی، رعایت کاهش ساعات برگزاري مراسم(حداکثر دو ساعت)، ممنوعیت جا به جایی هیئت ها و دسته روي تاکید شده است.

 

همچین براساس نظر ستاد ملی کرونا استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاري مراسم ممنوع است و بدیهی است مراسم سینه زنی و زنجیر زنی(با زنجیر شخصی) در محل مراسم بدون جابجایی مجاز خواهد بود.

 

ضرورت رعایت فاصله گذاري اجتماعی در مراسم عزاداري، استفاده از ماسک به صورت مستمر، پیش بینی استفاده از راهکارهاي جایگزین در مناطق و شهرهایی که امکان برگزاري حضوري مراسم وجود ندارد(با هماهنگی کارگروه استانی)، اجراي دقیق پروتکل های بهداشتی مرتبط با مراسم و نذورات، تشدید نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی مرتبط با عزاداری در شهرهای دارای وضعیت حاد بیماری توسط کمیته های نظارت استانی و شهرستانی از دیگر مواردی است که در این دستورالعمل تأکید شده است.

 

کد خبر 959927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha