افتتاح ۱۵۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در ایلام/ صرف   ۱۷  هزار میلیارد ریال برای اجرای پروژه های کشاورزی

در مراسمی با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس، معاون وزیر جهاد کشاورزی در ایلام و استاندار ایلام، یک هزار و ۵۰۰ هکتار سیستم آبیاری نوین در قالب احداث شبکه‌های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری افتتاح و به بهره برداري رسید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، این طرح ها در قالب احداث شبکه‌های فرعی آبیاری سامانه گرمسیری با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی  ۶۰۰ نفر صبح امروز(۲۳ مرداد) با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس  به بهره برداری رسید، کل سهم استان ایلام در پروژه سامانه گرمسیری ۱۷ هزار و ۸۸۹ هکتار است که باید توسط وزارت نیرو عملیات اجرایی شبکه اصلی آبیاری و تخصیص آب آن انجام شود.

 

برآورد هزینه وزارت نیرو برای تکمیل سامانه گرمسیری در حوزه استان ایلام جهت ایجاد شبکه اصلی و انتقال آب ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است، دهم اردیبهشت‌ماه سال جاری تعدادی از پروژه‌های کشاورزی، آب و خاک استان از جمله ۱۲۳ طرح زیربخش کشاورزی با اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ۵ هزار و ۹۲۰ نفر با حضور وزیر جهاد کشاورزی و از طریق ویدیو کنفرانس به وسیله رییس‌جمهوری افتتاح یا کلنگ‌زنی شد.

 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی  در این مراسم، با بیان اینکه از ۳۰ هزار هکتار طرح سامانه گرمسیری و توسعه منابع آب و خاک مرزی ۱۴ هزار هکتار آن به بهره برداری رسیده است‌، گفت: با اجرای طرح های آبیاری نوین در استان ایلام در قالب پروژه های سامانه گرمسیری و احیای اراضی جنوب استان، میزان اراضی مجهز به سیستم نوین آبیاری از ۷۰ هزار هکتار به ۱۶۰ هزار هکتار افزایش می یابد.

 

« علیمراد اکبری» با بیان اینکه سهم دولت تدبیر و امید در هشت سال خدمت رسانی در حوزه کشاورزی به استان ایلام از مجموع ۱۶۰ هزار هکتار ۱۰۰ هزار هکتار است، افزود: ۱۶ هزار هکتار از شبکه های فرعی سامانه گرمسیری دارای ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی است که نیاز به تامین آب دارد و باید از طرف وزارت نیرو تامین اعتبار و تکمیل شود.

 

وی یادآور شد: در مراسم امروز  یک هزار و ۵۰۰ هکتار از مجموع ۲۳ هزار هکتار طرح منابع آب و خاک مرزی و سامانه گرمسیری که در  منطقه کنجانچم مهران واقع شده  به بهره برداری می رسد و در حال حاضر نیز ۲۰ هزار هکتار از پروژه های تامین آب با ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست که در صورت تامین ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مالی تا پایان دولت تدبیر و امید به بهره برداری خواهد رسید.

 

اکبری بیان کرد: بهره برداری از این طرح ها موجب توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع آبی استان و افزایش سطح مبادلات کشاورزی با کشور عراق می شود.

 

گفتنی است، پروژه آبرسانی نوین به ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان های ایلام و کرمانشاه با عنوان طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی با حضور رئیس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس و به طور همزمان مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

این مراسم در منطقه کنجانچم شهرستان مهران با حضور «قاسم سلیمانی دشتکی» استاندار ایلام، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی و جمعی دیگر از مسوولان استان برگزار شد.

 

 

 

کد خبر 960128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha