طلاق‌های عاطفی نتیجه تغییر عناصر در خانواده‌های ایرانی/ خلاصه ارتباط موثر زن و مرد، «مهر و اقتدار» است

عیوضی با بیان اینکه مدل خانواده متفاوت از همه ساختارهای اجتماعی است، گفت: در دین مبین اسلام خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان در همدان، در تقویم ملی کشور 25 ذی الحجه، به عنوان روز تکریم بازنشستگان و خانواده نامگذاری شده است، در دین مبین اسلام خانواده یکی از مهم‌ترین ارکان جامعه محسوب می‌شود. پایبندی به خانواده و جلوگیری از بی‌بندوباری و همچنین ارتقاء جایگاه و تحکیم بنیان خانواده، از جمله مسائلی است که به آن سفارش فراوان شده است.

خانواده به عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند و در این شرایط دشوار دیگر نمی‌توان به راحتی مشکلات و آسیب‌ها را کنترل کرد.

بی شک با انجام فرامین دینی اسلام در مورد خانواده و درنظر گرفتن آنها می‌توان تا حد زیادی زمینه سلامت خانوادگی و سعادت و جاودانگی را برای خویش فراهم سازیم.

در این راستا، «حجت‌الاسلام هادی عیوضی»، در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبستان در همدان، گفت: مسائل فرهنگی یکی از مباحث مهم زیربنایی در هر کشوری است.

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: هر کسی که به دنبال پایه گذاری و یا براندازی یک مکتب و یا سبک و سیاقی خاص باشد نخست مفهوم سازی می‌کند یا به عبارتی مبانی و اصول مکتب مورد نظر را مورد تغییر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تعریفی که اسلام از یک موضوع دارد متفاوت از دیدگاه غرب است، گفت: خانواده از منظر اسلام، ساختار و مجموعه‌ای است که عناصر در آن با یکدیگر ارتباط دارند.

عیوضی ادامه داد: غرب نیز در این مورد با اسلام هم نظر و هم عقیده است به گونه‌ای که در غرب نیز، خانواده به عنوان یک ساختار مطرح است اما آنکه عناصر خانواده نسبت به یکدیگر و در این ساختار چه جایگاهی دارند نسبت به اسلام دیدگاهی متفاوت دارد.

این استاد تدبر در قرآن اضافه کرد: در اسلام، هسته مرکزی خانواده، «زن و مرد» است در صورتی که در غرب عنصر اصلی یک خانواده می‌تواند متشکل از دو زن و یا دو مرد(هم جنس گرایی) و یا یک زن و یا یک مرد با یک حیوان و یا زن و مرد با یکدیگر شد.

وی با اشاره به اینکه اسلام تنها یک نوع از ساختار خانواده یعنی حضور مرد و زن در کنار یکدیگر را قبول داشته و تأیید می‌کند، گفت: سبک زندگی غرب و عناصر متشکل در آن (زن با زن- مرد با مرد- زن یا مرد با حیوان) توسط قرآن کاملا رد شده است.

عیوضی گفت: در قرآن کریم داستان قوم لوط که هم‌جنس‌گرا بودند کاملا رد شده است، در بحث حیوان نیز، این موجود زنده یک مرتبه از انسان پایین‌تر بوده و همانگونه که در قرآن ذکر شده حیوانات به عنوان ابزار زندگی برای رشد انسان هستند نه به عنوان یکی از عناصر خانواده.

این مشاور خانواده گفت: سیر زندگی انسان از شکل گیری در رحم مادر تا پس از آن یعنی تولد و حضور در دنیا و سپس مرگ، برزخ و قیامت، روح و جسم انسان در یک سیر تکاملی قرار می‌گیرد و در این بین در مکتب اسلام، «خانواده، بستری برای رشد و تکامل انسان است».

وی ادامه داد: تولید نسل، آرامش و رفع نیازهای عاطفی و جسمی همگی از فواید ازدواج است اما هدف از تشکیل خانواده، رشد و تکامل انسان و بشریت است، در این بین اسلام عنصر اصلی یک خانواده را زن و مرد مطرح می‌کند چرا که زن به لحاظ سیستم وجودی خود می‌تواند نیمی از ساختار خانواده را شکل دهد و مرد نیز نیمی دیگر.

حضور زن و مرد در کنار یکدیگر موتور محرکه خانواده را روشن میکند

عیوضی گفت: اگر بخواهیم موتور یک خانواده روشن باشد باید زن و مرد در کنار یکدیگر باشند، در این جا است که موضوع مکمل بودن این دو جنس در کنار یکدیگر مطرح می‌شود، هیچ گاه دو زن و یا دو مرد در کنار یکدیگر تکمیل کننده یک ساختار نخواهند شد چرا که هریک متناسب با نوع خلقت خود برای پیش‌برد اهدافی خلق شده‌اند.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: در صورت تشکیل یک خانواده از یک زن و یک مرد، موتور محرکه خانواده روشن شده و زمینه رشد فرزندان در چنین محیطی مهیا خواهد شد.

وی ابراز کرد: خوشبختانه در ایران بیش از ۹۰ درصد ساختارهای خانواده متشکل از زن و مرد است اما متأسفانه آسیبی که این نهاد مهم اجتماع را در ایران تهدید می‌کند، استفاده از «حیوانات» به عنوان فرزند است بنابراین می‌توان گفت که عناصر خانواده کم کم در حال جابجا شدن به سوی سبک زندگی غرب است.

عیوضی گفت: مدل خانواده متفاوت از همه ساختارهای اجتماعی است، در ساختارهای جامعه می‌توان عناصر و مصدایق (مثلا مدیر کل و کارمند و ...) را جابجا کرد اما در خانواده امکان جابجایی این عناصر وجود ندارد، پدر نمی‌تواند نقش پدری را در همه ابعاد واگذار و نقش مادری را برعهده بگیرد و یا برعکس.

وی با اشاره به اینکه امروز عناصر ساختار خانواده در دنیا در حال جابجایی است، گفت: امروز در خانواده‌ها موضوع فمنیست با تساوی میان حقوق زن و مرد مطرح است که از همان مفهوم سازی‌های غربی است که خانواده‌های ایرانی را نیز تحت شعاع خود قرار داده است.

این استاد تدبر در قرآن با اشاره به اینکه عدالت در اسلام به معنای دادن حق هر کسی به اندازه خود است در حالی که عدالت در غرب به معنای تساوی است، گفت: در اسلام برای زن و مرد متناسب با روحیات، فطرت، نیاز و ویژگی‌های جسمی آنان، حقوقی خاص تعریف شده است که طبق همان ویژگی‌ها و نوع تفکر، (مرد دوراندیش است)، مرد ساختار کلی خانواده را مدیریت می‌کند.

عیوضی ادامه داد: مرد کلی‌نگر و دوراندیش است و زن جزئی‌نگر و و بیشتر در زمان حال زندگی می‌کند که این خصوصیات زن و مرد در کنار یکدیگر می‌تواند مکمل واقع شده و به بسیاری از نیازهای خانواده و فرزندان را پاسخ دهد، در امر تربیت، جزئی‌نگری زن یا مادر یک خانواده می‌تواند بسیار مهم و موثر واقع شود.

وی گفت: یکی از آسیب‌هایی که خانواده‌های اسلامی را تحت تأثیر قرار داده است «جابجایی عناصر، جایگاه و احکام این عناصر در خانواده است» که نتیجه آن تغییر کارکردهای زن و مرد و به تبع، عدم موفقیت این دو در وظایف یکدیگر و در نهایت بهم ریختگی ساختار خانواده و دوری زن و شوهر از یکدیگر و طلاق‌های عاطفی و شاید طلاق‌های رسمی است.

در ساختار خانواده، غیرت همان اقتدار مرد است

این مشاور خانواده اشاره‌ای به «غیرت» در مردان داشت و گفت: در ساختار خانواده، غیرت همان اقتدار مرد است و کل ارتباطات موثر زن و مرد در «اقتدار مرد» خلاصه می‌شود، این ارتباط موثر زمانی اتفاق خواهد افتاد که زن از سوی مرد مورد محبت قرار گیرد و مرد از سوی زن مورد احترام و اقتدار قرار گیرد.

عیوضی ادامه داد: بنابراین می‌توان گفت ارتباط موثر زن و مرد در «مهر و اقتدار» خلاصه می شود که در صورت از بین رفتن این ارتباط موثر طلاق عاطفی روی خواهد داد.

وی گفت: اقتدار شاخه‌ای از غیرت مرد در ساختار خانواده است حال اگر مردی در خانواده از اقتدار کمی برخوردار باشد از غیرت و جنم مردانه‌ کمتری برخوردار است، «اقتدار مرد» که در قالب اجتماعی از آن به عنوان «غیرت» یاد می‌شود همانند دیوارهای یک خانه است که اگر از بین برود هر کسی به خود اجازه ورود به حریم خانواده را می‌دهد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: در انسان دو قوه «شهوت» و «غضب» وجود دارد که شهوت همان نیروی جاذبه برای محبت و جلب محبت و غضب نیروی دافعه برای دفاع از خود است، در واقع اصل غیرت به قوه غضب بازمی‌گردد و شجاعت و جسارت نیز از مولفه‌های غیرت است یعنی فرد بی غیرت، شجاعتی ندارد.

وی افزود: «تهاجم فرهنگی » و «ترک واجب و انجام عمل حرام» غیرت را در مردان و حیا را در زنان از بین می‌برد، این در حالی است که برخی اعمال مستقیما بر غیرت مرد تأثیر منفی می‌گذارد همچون نوشیدن شراب، خوردن گوشت خوک، موسیقی و ...

ارتباط قوه غضب و غیرت در انسان
عیوضی اظهار کرد: هر اندازه قوه شهوانی در انسان افزایش یابد، قوه غضب کاهش یافته و به تبع غیرت و شجاعت و جسارت کاهش می‌یابد که در نهایت موجب می‌شود تا مرد نسبت به خانواده خود بی‌اهمیت شود که این مهم نیز در مراحل بعدی آسیب‌های بسیاری را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در اسلام نه فرزند سالاری مورد تأیید است و نه پدر و مادر سالاری، گفت: فرزندپروری تفکری برگرفته از غرب است چرا که در اسلام والدین و فرزندان هریک جایگاه خاص خود را در خانواده دارند و در بسیاری از آیات و روایات حقوقی برای والدین از سوی فرزندان و برعکس تعیین شده است.

این مشاور خانواده ادامه داد: اگر در خانواده ای فرزند سالاری مشاهده می‌شود این یک نوع آسیب محسوب می‌شود که آن هم به علت عدم آشنایی خانواده‌ها با سبک زندگی اسلامی و آشنایی نسبت به حقوق اسلامی خود است.

وی ابراز کرد: از آنجا که تهاجمات فرهنگی دشمن افزایش یافته و تبلیغات دینی در جامعه کاهش یافته است، سطح سواد دینی خانواده‌ها نیز به تبع کاهش یافته است که نتیجه آن، تغییر جایگاه عناصر در ساختار خانواده است.

عیوضی ادامه داد: ما در کشوری اسلامی با ادعای تعهد به مکتب اسلامی، خود آگاه یا ناخودآگاه در حال عمل به تکنیک‌ها و عملکردهای غرب در زندگی خود هستیم.

این کارشناس دینی در پایان خاطر نشان کرد: در راستای مبارزه با تهاجمات دشمن و ترویج سبک زندگی اسلامی، کارگاه‌های افزایش مهارت زندگی اسلامی و مدل تربیت فرزند پروری اسلامی در دستور کار است.

کد خبر 960386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha