خانواده کانون پرورش و تربیت صحیح فرزندان است

خانواده کانون تربیت و پرورش فرزندان و زنجيره ارتباطی اجتماع و تضمين كننده آرامش و ثبات جامعه است.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ خانواده اولین پایگاه تعلیم و تربیت و نخستین مدرسه کودکان است، والدین نخستین معلمان فرزندان هستندو مهم ترین نقش را تربیت صحیح فرزندان دارند.

 

اگر خانواده وظایف اساسی خود را به طور کامل انجام دهد، جامعه حیات خود را با استحکام بیشتری ادامه خواهد داد و سیستم خانوادگی فرد را برای وارد کردن به اجتماع و سیستم اجتماعی آماده می سازد. 

 

خانواده نقش ویژه ای در الگو شدن و آموزش دادن رفتارها و میزان های اخلاقی و اجتماعی دارد.

 

والدين بخشى از زندگى فرزندان را تشكيل مى‏دهند و همواره به عنوان الگويى براى آنان محسوب مى‏شوند، تقليد كودكان از والدين امرى انتخابى نيست، زيرا ماهيت انسان به گونه‏اى است كه به طور طبيعى به اين سو قدم بر می‏دارد.

 

خانواده ساختار اصلی جامعه است

 

 استاندار لرستان با گرامیداشت روز ملی خانواده، گفت: خانواده یکی از نهادهای زیربنایی بنیاد هستی و از  ساختارهای اصلی جامعه به شمار می رود که در کنار دیگر ساختارهای جامعه در مسیر تحقق اهداف انسان به عنوان خلیفه و جانشین خداوند گام بر می دارد .

 

« سید موسی خادمی» افزود: خانواده فرد را به جامعه و نسل ها را به یکدیگر مرتبط می سازد و پیوند دهنده گروه های اجتماعی است.

 

 وی بیان کرد: در تمام ادیان و مذاهب نهاد خانواده از اهمیت و تقدس بالایی برخوردار است و از نگاه اسلام هیچ سازمان و بنایی محبوب تر از خانواده در نزد خداوند متعال  وجود ندارد.

 

خادمی ادامه داد: نظام مقدس جمهوری اسلامی بر پایه تعالیم دین مبین اسلام  در اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی  ابلاغی  از سوی مقام معظم رهبری، به دستگاه‌های متولی، رشد و تعالی نظام خانواده را مورد امعان نظر قرار داده است و همه ارگانها و نهادهای اجتماعی موظفند بسترهای لازم برای توانمندسازی خانواده و تامین نیازهای اساسی و جامعه ای خانواده محور  را فراهم آورند.

 

استاندار لرستان با اشاره به نقش خانواده در تربیت صحیح فرزندان، افزود: امیدوارم پدران و مادران با تأسی از الگوهای تربیتی ائمه اطهار  معصومین علیهم السلام در تربیت فرزندان و آینده سازان ایران اسلامی موفق و کوشا باشند.

 

خانواده شالوده جامعه و بسترساز حضور افراد در سایر نهادهای بزرگ  اجتماعی است

 

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری لرستان با گرامیداشت روز ملی خانواده، گفت: بیست و پنجم ذی الحجه مصادف است با روزی که خداوند حکیم  آیه شریفه "هل اتی" در سوره الانسان را در شان خانواده و استحکام پایه های آن بر پیامبر عظیم الشان نازل کرد.

 

«ناهید پرویزپور» افزود:خانواده به عنوان  کوچکترین نهاد اجتماعی؛ سنگ بنا و شالوده جامعه و بسترساز حضور افراد در سایر نهادهای بزرگ  اجتماعی است. 

 

وی خاطرنشان کرد:خانواده تنها نهادی است که در طول تاریخ ساختار و ماهیت اصلی خود را حفظ کرده است و مهمترین محیط امنی است که پدر و مادر به فرزندان عشق ورزیدن، انسجام و همگرایی، گذشت و فداکاری، اتحاد و همدلی ،رشد و تعالی را می آموزند و در پرتو همین آموزش‌های غیرمستقیم است  که جامعه انسانی متعهد و مسئول شکل می گیرد. 

 

پرویزپور ادامه داد: از این رو دولت ها، محور اصلی سیاست ها و قوانین برنامه‌های توسعه را تقویت و توانمندسازی نهاد خانواده در تمامی عرصه ها و ارتقاء جایگاه  آن در جامعه قرار داده اند. 

 

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری لرستان در ادامه تبریک فرارسیدن روز ملی خانواده، اظهار کرد: زندگی سعادتمند و متعالی را برای همه خانواده های عزیز هم استانی آرزومندم.

 

آموزش های خانواده محور بستر مقابله با آسیب های اجتماعی است

 

معاون سیاسی امنیتی استاندار لرستان با تاکید بر ضرورت تقویت برنامه های فرهنگی و آموزشی جهت کاهش آسیب های اجتماعی، اظهار داشت: آموزش‌های خانوادگی و فرهنگی لازم است در کنار سایر آموزش ها در جامعه تقویت شود.

 

« محمود ثمینی» افزود: آموزش های خانواده محور مهم ترین بستر مقابله با آسیب های اجتماعی و تقویت فرهنگ عمومی است.

 

وی با اشاره به پدیده خودکشی  به عنوان یک آسیب اجتماعی جبران ناپذیر و قرار گرفتن لرستان به عنوان پایلوت کشوری مقابله با این آسیب اجتماعی، ابراز کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده و آمارهای موجود استان لرستان علی رغم داشتن مردم دین‌باور، خانواده دوست، خونگرم، عاطفی و بافرهنگ، بنا به دلایل مختلف دارای آمار بالایی در این زمینه است که لازم است با انجام اقداماتی موثر و پیشگیرانه از این پدیده شوم جلوگیری شود.

 

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با بیان اینکه ممکن است تمام اقشار در معرض این آسیب باشند، ادامه داد: لازم است برای پیشگیری در این زمینه اقداماتی از قبیل اطلاع‌رسانی،آگاهی‌بخشی و آموزش در مناطقی که بیشتر در معرض آسیب هستند انجام پذیرد .

 

وی خاطرنشان کرد: طرح این موضوع در کار گروه اجتماعی و فرهنگی نشان از اهمیت و به معنای آن است که همه دستگاههای اجرایی باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. 

 

ثمینی افزود: ما باید به دنبال راه حلی برای این موضوع باشیم و معمولا آسیب‌ها به آگاهی یا عدم آگاهی افراد مربوط می‌شوند که لازم است از موارد تاثیر گذار مثل روحانیون، جامعه شناسان و روانشناسان و... استفاده شود و صدا و سیما اطلاع رسانی لازم را در مورد آسیب های اجتماعی ارائه دهد.

 

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان نقش دانشگاه ها و آموزش و پرورش را در اطلاع رسانی و آموزش های لازم مهم خواند و گفت به منظور پیشگیری، ارائه آموزش‌های بهداشتی،خانوادگی و فرهنگی لازم است در کنار سایر آموزش ها انجام شود.

 

خانواده مهمترین عامل تربیت صحیح فرزندان است

 

کارشناس مسائل فرهنگی لرستان با اشاره به اهمیت صیانت از کانون خانواده، اظهار داشت: خانواده اولین و مهم­ترین محیطی­ست که کودک در آن از چگونگی روابط اجتماعی آگاه می­شود.

 

« فرزانه بهادری» بیان کرد: بسیاری از جامعه شناسان وروان شناسان اعتقاد دارند تجاربی که کودک در سال­های اول زندگی که معمولاً در محیط خانواده کسب می­کنند. زیر بنای شخصیت و رفتارهای بعدی را تشکیل می­ دهد.

 

بهادری خاطرنشان کرد: خانواده ­ها با توجه به حوزه­های فرهنگی که بدان وابسته هستند و آرمان های فرهنگی که دارند در تربیت فرزندان خود از روش های تربیتی متفاوتی استفاده می کنند.

 

وی  با بیان اینکه والدین مهم  ترین عامل اجتماعی شدن کودکان هستند اما تأثیر جامعه را هم نباید نادیده گرفت، ادامه داد:  خانواده به عنوان بخشی از جامعه­ی بزرگ تر تحت تأثیر هنجارها ارزش­ها و انتظارات فرهنگی خاص در یک دوره­ی تاریخی معین است.

 

کارشناس مسائل فرهنگی خانواده را کانون تربیت و پرورش فرزندان و زنجيره ارتباطی اجتماع و تضمين كننده آرامش و ثبات جامعه  دانست و اظهار کرد: خانواده نقش محوری در درونی كردن ارزش ها و هنجارهای فرهنگی دارند.

 

استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت صیانت از کانون خانواده به مشکلات ناشی از توسعه فضای مجازی در جامعه، گفت: خانواده و جامعه نقش اصلی را در تربیت صحیح فرزندان دارند.

 

«مهران رسولیان» با بیان اینکه ما هميشه بر اين باور بوديم كه والدين شخصيت كودك را رنگ می‌ دهند، افزود: امروز با گسترش فناوری های ارتباطی می توان گفت رسانه و جامعه هم حوزه تربیت کودکان نقش مهمی دارند.

 

وی با بیان اینکه ابزارها و فناوری تنها در آسان كردن امور زندگی و آسايش انسان و جامعه نقش ايفا نمی ‌كند، خاطرنشان کرد: امروز دنیای فناوری وفضای مجازی بر تغییر سبک زندگی افراد جامعه نقشی تاثیر گذار داشته اند.


رسولیان بیان کرد: تحولات دنیای تکنولوژی  چنان اساسی  و بنيادين است كه می توان گفت  كودك امروز در يك محيط اجتماعی جهانی رشد می يابد.

 

 وی با انتقاد از اینکه برخی والدین والدين حتی در خانه نيز ديگر دور از دسترس هستند، افزود: امروز باید تلاش شود سبک زندگی اسلامی در خانواده نهادینه شود تا بستر تربیت صحیح فرزندان فراهم شود.

 

این استاد دانشگاه افزود: همچنین لازم است دولت‌ها و نهادهای اجتماعی و مدنی در حوزه خانواده و امور تربیتی و فرهنگی بیشتر تلاش کرده و اجازه ندهند كه گفتمان ‌ها و رفتارهای نادرست و نابهنجار مديريت كودكان را به عهده گرفته و آنان را تربيت كنند. 

 

کد خبر 960559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha