نوآوری در عزاداری تبدیل به انحراف نشود

حجت‌الاسلام فائزی با بیان اینکه عزداری اهل‌بیت (ع) یک فعالیت کاملا مردمی و خودجوش است و هیچ نهادی با اجبار نمی‌تواند مانع برگزاری عزاداری شود گفت: در محرم جاری باید سعی شود نوآوری‌های انجام شده تبدیل به انحراف عزاداری نشود.

«حجت‌الاسلام فائز فائزی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار کرد: پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا به همه بقاع متبرکه خوزستان ابلاغ شده و بقاع متبرکه می‌توانند با جمعیت محدود و رعایت این دستورالعمل‌ها مراسم عزاداری محرم را برگزار کنند.

 

رئیس مرکز افق اداره کل اوقاف خوزستان افزود: در راستای ترویج روضه‌های خانگی 30 مبلغ به‌عنوان نمایندگان بقاع متبرکه در روستاها و مناطق محروم حضور خواهند یافت این اقدام می‌توانند در کاهش تجمع‌ها تاثیر داشته باشد، همچنین بر اساس ابلاغیه سازمان اوقاف امسال مراسم شیرخوارگان حسینی، احلی من العسل و رهروان زینبی برگزار نخواهد شد.

 

وی از فعالیت 30 کانال در شبکه‌های مجازی خبر داد و اضافه کرد: این کانال‌ها در برنامه تابستانه بقاع متبرکه فعال شدند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده و لزوم بهره‌مندی کافی از ظرفیت فضای مجازی در ماه‌های محرم و صفر این کانال‌ها با حضور مبلغان فعال خواهند شد.

 

حجت‌الاسلام فائزی درباره پخت غذا با هزینه موقوفات که با نیت اطعام عزاداران وقف شده‌ است تصریح کرد: در سال جاری به دلیل حساسیت موضوع شیوع کرونا سعی شده که اقلام غذایی به صورت خشک میان نیازمندان توزیع شود اما در موقوفاتی که واقف با نیت پخت غذا آن را وقف کرده، لازم است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود؛ دخل و تصرف در نیت موقوفه دارای اشکال شرعی است.

 

وی عنوان کرد: مسلمانان بیش از یک‌هزار سال است که عزداری محرم را برپا می‌کنند، در محرم جاری باید سعی شود نوآوری‌های انجام شده تبدیل به انحراف عزاداری نشود و حتما باید روش‌های عزاداری منطبق بر موازین شرعی و دستورات اهل بیت (ع) باشد.

 

رئیس مرکز افق اداره کل اوقاف خوزستان به تجمع افراد خارج از محیط هیئت و مراسم عزاداری اشاره کرد و اذعان داشت: لازم است که با همکاری نهادهای مختلف حداکثر از تجمع خارج از فضای محدود هیئت جلوگیری شود تا حادثه‌ای پیش نیاید؛ هلال احمر، بسیج و نیروهای جهادی می‌توانند در این امر فعال باشند.

 

وی یاد آور شد: عزاداری اهل بیت (ع) یک فعالیت کاملا مردمی و خودجوش است و هیچ نهادی با اجبار نمی‌تواند مانع برگزاری عزاداری شود، بنابراین عزاداران خود باید امنیت بهداشتی مراسم را عهده‌دار شوند که امیدوار هستیم با معرفت حسینی از ماه‌های محرم و صفر به سلامت خارج شویم.

 

کد خبر 960815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha