رویداد ملی فهما به فعالیت جزیره‌ای کانون‌های مساجد پایان داد/ اختصاص بخشی از موقوفات مسجدیِ یزد به فعالیت بچه‌های مسجد

حجت‌الاسلام سالاری با بیان‌اینکه رویداد ملی فهما به پراکندگی کاری و فعالیت جزیره‌ای کانون‌های مساجد پایان داد، گفت: در یزد به عنوان یکی از هشت استان برتر این رویداد مقرر است بخش قابل توجهی از موقوفات مسجدی به فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، نخستین رویداد ملی «فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران)» سال گذشته با مشارکت 98 درصدی کانون های مسجدی برگزار شد و بر اساس نتایج حاصل از آن، استان قم در آستانه عید سعید غدیر به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران انتخاب شد. از این رو و به منظور بررسی برکات این رویداد برای بچه های مسجد با حجت الاسلام والمسلمین «مظفر سالاری»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان یزد که جزء هشت استان برتر این رویداد است گفتگو کرده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

رویداد ملی فهما چه فرصت سازی هایی را برای کانون های فرهنگی هنری مساجد و بچه های مسجد به منظور رقابت و ارتقای فعالیت ها ایجاد کرده است؟

 

فهما جریانی است که بیش از 24 هزار کانون فرهنگی هنری مسجدی در سطح کشور طی آن فعال و با یکدیگر مشغول به رقابت شدند، یعنی اعضای کانون های مساجد که به بیش از دو میلیون و 300 هزار نفر ارتقاء یافته اند و به نوعی بزرگ ترین تشکل معنوی مذهبی در کشور را تشکیل می دهند، طی این رویداد در بیش از 70 موضوع فرهنگی هنری، رقابتی فزاینده و تنگاتنگ با یکدیگر داشتند.

خوشبختانه، استان یزد توانست جزء هشت استان برتر این رویداد باشد و کانون های «غدیر» و «صاحب الزمان(عج)» این استان نیز رتبه های اول و دوم را بین بیش از 25 هزار کانون مسجدی در سطح کشور کسب کردند. البته ما درمجموع 37 برگزیده استانی در شاخه های مختلف این رویداد ملی داشتیم که این ظرفیت کانون های فرهنگی هنری و بچه های مسجد دارالعباده ایران را نشان می دهد.

 

برکات و رهاورد برگزاری این رویداد ملی در فضای معنوی مسجد چه بوده و چقدر توانست در جذب و همراه کردن بچه های مسجد موفق عمل کند؟

 

به برکت برگزاری این رویداد ملی و طراحی و فعالیت سامانه بچه های مسجد، کانون های فرهنگی هنری مسجدی که پیش از آن هر یک مثل جزایر پراکنده و از کیفیت و کمیت فعالیت یکدیگر، بی خبر بودند به هم مرتبط شدند به طوری که اکنون هر کانون مسجدی از طریق سامانه بچه های مسجد درمی یابد که دیگر کانون ها مشغول به چه فعالیتی هستند، اتفاقی مبارک که در گذشته میسر نبود حتی شاید در سطح یک محله هم کانون های مساجد از فعالیت هم بی خبر بودند.

 

از نظر بسترسازی برای بروز و ظهور عادلانه استعداد بچه های مسجد، رویداد ملی فهما چه دستاوردهایی داشته است؟

 

به برکت رویداد ملی «فهما» کانون های مساجد دریافتند که توان و استعداد حضور و فعالیت در عرصه های مختلف را دارند و به قالب های کلیشه ای محدود نیستند، اکنون فرصت برای بچه های مسجد به منظور محک زدن استعدادهایشان در رشته های مختلف فراهم شده است.

ما در یزد به عنوان یکی از هشت استان برتر رویداد ملی «فهما»، با پرچمداری امام جمعه استان، کمیته امور مساجد را متشکل از رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج، سازمان اوقاف، ستاد هماهنگی کانون های مساجد، حوزه علمیه و ... را تشکیل داده ایم و در تلاش هستیم مشکلات مساجد را برطرف کنیم.

از اتفاقات مبارک در استان یزد در راستای اجرای رویداد ملی «فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران)» این است که باید مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد نیز از اعضای هیئت امنای مسجد باشد، از دیگر سو مقرر شد از موقوفات مسجدی سهم بسزایی به فعالیت کانون های مساجد اختصاص بیابد.

 

برای دوره های آتی رویداد ملی فهما چه تحولاتی پیش بینی شده است و استان یزد در این راستا چه برنامه هایی دارد؟

 

در فاز دوم فهما، بیشتر بر کیفی سازی تاکید است در این راستا فعالیت های کانون های مسجدی در سه شبستان هنر، فرهنگ و فناوری دیده شده و ذیل آنها 12 رواق طراحی شده که هر استان عهده دار یکی از این رواق ها است. رواق قلم به استان یزد واگذار شده و ما برنامه هایی همچون کتابخوانی، نقد کتاب و ... را برای این رواق تدارک دیده ایم.

در همین راستا وبینار «از خاطره تا داستان» ویژه داستان نویسی بچه های مسجد از همین هفته کلید می خورد و می تواند بین 50 تا 60 جلسه باشد و پیش بینی استقبال بالای چندده‌هزار نفری بچه های مسجد از آن می شود.

 

با طراحی این شبستان ها و تعریف رواق های دوازده گانه چه تحولی در روند فعالیت کانون های فرهنگی هنری و بچه های مسجد رخ می دهد؟

 

اینچنین فعالیت کانون های مسجدی کیفی سازی می شود و نتایج این کیفی سازی و طراحی رواق های تخصصی قطعاً خود را در آینده نشان می دهد و امیدواریم در بحث های فرهنگی هنری کانون های مسجدی منشاء آثار مهم باشد.

چنان که بچه های مسجد وارد عرصه فیلمسازی و تئاتر و نمایش شده اند و بچه های مساجد استان یزد در حوزه سرود و نماهنگ رشد مطلوبی دارند و برای ورودشان به دیگر رشته ها نیز برنامه داریم. البته بیشتر فعالیت ها به دلیل شرایط کرونایی در فضای مجازی دنبال و بعد از شکست کرونا به فضای واقعی هم آورده می شود تا از این طریق نسل جوان و نوجوان جذب مساجد شوند چراکه اساساً هدف عمده ما این است که مسجد پایگاه و پاتوق نسل جوان و نوجوانان از طریق برنامه های جذاب و خلاقانه باشد.

کد خبر 960945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha