تربیت مبلغان قرآنی در تراز بین المللی از رویکردهای طرح اسوه است

شناسایی و گزینش نوجوانان نخبه در زمینه حفظ قرآن کریم، تربیت حافظان ممتاز و متخلق قرآنی در تراز نظام اسلامی برای ترویج و تبلیغ قرآن در ایران و جهان و تکریم جایگاه حافظان قرآن و الگوسازی از ایشان از اهداف اصلی طرح آموزشی تربیتی اسوه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، هنر تلاوت قرآن در طول تاریخ اسلام یکی از ابزارهای نافذ و موثر در تبلیغ دین مبین اسلام بوده است. رهبر معظم انقلاب نیز همواره از فعالیت های قرآنی با حمایت از جریان قرائت قرآن فرصت بی بدیلی برای رشد این هنر و قشر هنرمند قراء فراهم کرده است. رهبر فرزانه انقلاب همواره در بیانات خویش نگاه ویژه ای به فعالیت های قرآنی بر لزوم معرفی قهرمانان قرآنی در جامعه دارد؛ بنابراین شناسایی، هدایت و پرورش نوجوانانی نخبه در هنر قرائت با رویکرد تربیت مبلغان شایسته قرآنی می تواند به تحقق جامعه قرآنی و گسترش فعالیت های قرآنی کمک کند.

 

در این میان جامعه فرهنگی قرآنی عصر با همکاری شورای عالی قرآن طرح آموزشی تربیتی قاریان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم با عنوان اسوه را از سال 93 اجرایی کرده است. محمدعلی خواجه پیری از خادمان قرآن و موسس طرح اسوه نیز سهم بسزایی در آغاز و اجرایی شدن طرح اسوه طی این سال ها داشته است. در قالب این طرح آموزشی تربیتی در بخش قاریان نوجوان ممتاز سراسر کشور سرمایه گذاری شده است و نظامی جامع برای تربیت یک قاری ممتاز در تراز جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است.

 

در قالب مدرسه تخصصی اسوه هر دو سال یک بار قاریان و حافظان قرآن زیر 12 سال طی پروتکل های خاص شناسایی و پس از آزمون و مصاحبه در قالب این طرح قرار می گیرند. تاکنون 120 قاری و حافظ قرآن کریم در طرح آموزشی تربیتی اسوه عضویت یافته اند که 90 نفر آنها عضو رسمی و 30 نفر نیز عضو افتخاری هستند که از امکانات و خدمات طرح آموزشی تربیتی اسوه بهره مند می شوند.

 

سیزدهمین دوره طرح آموزشی تربیتی اسوه که از 25 مرداد ماه آغاز شده است و تا 13 شهریور ماه ادامه دارد، دوره های تخصصی برای قاریان و حافظان سراسر کشور برگزار می کند. در قالب طرح آموزشی تربیتی اسوه دوره های بلندمدت در دو نوبت تابستانی و زمستانی برگزار می شود و دوره های کوتاه مدت نیز هر دو ماه یک بار برای نوجوانان و جوانان قاری و حافظ کل قرآن مشمول طرح اسوه برگزار می شود.

 

در قالب برنامه های آموزشی و تربیتی اسوه مباحث تربیتی و آموزش مهارت های سبک زندگی قرآنی به صورت غیر مستقیم (تعاملی) مستقیم (اردوهای جهادی و مهارت افزایی) و گفتمان های معرفتی و بصیرتی به دانش آموزان ارایه می شود. همچنین احکام شرعی و اصول اعتقادی شامل دروس احکام دین، اندیشه اسلامی و اندیشه های امام و رهبری، مباحث فنی قرائت قرآن نظیر صوت و لحن، تجوید و فصاحت، علوم قرآنی و دروس مرتبط شامل درک معنای آیات، تاریخ و علوم قرآن، آداب تلاوت قرآن آموزش داده می شود.

 

طرح آموزشی تربیتی اسوه برنامه ها و فعالیت های غیر حضوری نیز برای اعضای برگزار می کند که از آن جمله می توان به مشاوره تلفنی، ارزیابی مرحله ای تلاوت، مسابقه فرازخوانی، برگزاری جلسات شورای برنامه ریزی، شورای آموزش و شورای تهذیب طرح اسوه و نشست های هم اندیشی با اطرافیان موثر قاری نظیر والدین و استادان قرائت اشاره کرد.

 

در قالب طرح آموزشی تربیتی حافظان ممتاز یک برنامه یک ساله که شامل دو دوره حضوری و فعالیت های غیر حضوری می باشد برای قاریان و حافظان ممتاز برگزار می شود.

 

شناسایی و گزینش نوجوانان نخبه در زمینه حفظ قرآن کریم، تربیت حافظان ممتاز و متخلق قرآنی در تراز نظام اسلامی برای ترویج و تبلیغ قرآن در ایران و جهان و تکریم جایگاه حافظان قرآن و الگوسازی از ایشان برای اقشار مختلف جامعه از اهداف اصلی طرح آموزشی تربیتی اسوه است.

 

 

کد خبر 961417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha