شناخت بیشتر ظرفیت ها و نیازهای جامعه عشایری فارس با اجرای طرح های پژوهشی

بهرامی گفت: جامعه عشایری به عنوان سومین جامعه انسانی استان فارس دارای ظرفیت ها و نیازهای عدیده ای است که برای شناسایی بیشتر و بهتر به اجرای طرح های پژوهشی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «روح الله بهرامی»، امروز (سه شنبه 28 مرداد) با اشاره به جایگاه جامعه عشایری در فارس به خبرنگاران گفت:  جامعه عشایری، سومین جامعه انسانی استان را تشکیل می دهد که دارای ظرفیت ها و نیازهای عدیده ای است.

مدیر کل امور عشایر فارس افزود: این ویژگی ها، زمینه تحقیقاتی و پژوهشی گسترده ای ایجاد کرده است که با افزایش اجرای طرح های پژوهشی می توان به شناسایی بیشتر و بهتر نیازها و پتانسیل های جامعه عشایری استان دست یافت.

وی اضافه کرد: تعامل با محیط زیست، حرکت و کوچ در فصول ختلف سال و ... همگی از ویژگی های خاص عشایر است که برای بررسی و نگاه ویژه تر به انجام طرح‌های پژوهشی نیاز دارد.

بهرامی با ذکر پژوهش های انجام شده در این حوزه عنوان کرد: هفت طرح پژوهشی تا کنون با استفاده از اعتبارات دولت، همکاری و مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و‌ آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در مورد عشایر فارس به انجام رسیده است.

وی ادامه داد: این پژوهش ها شامل موضوعاتی همچون، فقر اقتصادی، اثرات خشکسالی، استفاده از بیوگاز، کوچ نوین، توسعه گردشگری عشایری و روش‌های گردآوری آب باران در مناطق عشایری به انجام رسیده است و یک قرارداد پژوهشی نیز از محل اعتبارات سال 98 با مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی فارس با موضوع «معیشت پایدار عشایر و ارتقای تاب‌آوری آنها در شرایط اقلیم» منعقد شده است.

مدیر کل امور عشایر فارس از اعلام 9 عنوان پژوهشی دیگر به کارگروه پژوهش و آموزش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خبر داد و گفت: علاوه بر این موارد، تفاهم نامه هایی با دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز برای علمی‌سازی و دانش بنیان کردن تولیدات عشایری به انجام رسیده است.

 

کد خبر 961766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha