پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آستانه ماه محرم و صفر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و صفر پیامی درباره جایگاه و منزلت قیام حسینی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از شیراز، «صابر سهرابی»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آستانه فرارسیدن ماه محرم و صفر، پیامی به شرح زیر اعلام کرد:

«مُحَرَم، حج کامل مُحرمی است که سعیش را از کعبه تا کربلا به درازا افکند تا عاشقانه به طواف معشوق درآید. او که در رمی جمراتش، با همه وجود به ستیز با اهریمن درون و برون برخاسته و خویشتن خوش را در قربانگاه عشق می‌نشاند و این است که صدای قرآنش بر بالای نیزه در گوش تاریخ می‌نشیند و هر جستجوگر حقیقت باید از کربلایش بگذرد تا به کعبه حقیقت راهی بیابد.

حسین، با شور برآمده از شعور توحیدی محمد، عاشقانه‌های خویش را به گودی کربلای آورد تا اسلام کامل را نمونه‌ای باشد که انسان را به اوج تکامل رهنمون می‌سازد.

اسلام حسین، تسیلم شدن در برابر تنها و تنها، تنهای جهان، خداوندگار پروردگاری است که مهر، آشتی، محبت و رحمت را از عینیت حکمتش بر جهان می‌بخشد، از این رو نمازش را به نام او آغاز می‌کند که مهربان و بخشنده و شادی‌آفرین است.

برمی‌خیزد و در رستاخیزش از خداوندگار، صراط مستقیم و دوری از راه ستم‌پیشگانِ سیاه رویِ ددمنش را می‌خواهد. او آمده است تا تعریفی عاشقانه از نماز را چه در شب عاشورا، و چه در نیمروز عاشورا، به ما بنمایاند که عاشقانه نماز خواندن، در زیر باران تیغ و سنگ، باز هم مهر و عشق و دلدادگی است.

این شناخت عاشورا و این خیزش بلند کربلا، راهدارِ راه‌وارانِ عاشقی است که نیکی را در پندار، گفتار و کردار خویش می‌خواهند.

اینک ماییم و شورِ برآمده از خیزش بلند خونین عاشورای حسین، که در آزمونی شگرف، باید برگزینیم که راه حسین کدام است؟ راهی که کورکورانه به نام حسین در گود ذلت کوچک‌ترین ستم‌پیشه مرگ‌آور بنشینیم یا در بلندای تاریخ، بار دیگر به خود و جهان یادآوری کنیم حماسه بزرگ‌مردی را که در خون نشست، تا تندرستی انسان و جامعه انسانی در گردونه زمان، بیمه کند.

آری، امسال تکلیفی دگرگونه بر ماست...

فریاد حسین را امسال گونه‌ای دیگر باید زد. سیاه بر تن، چهره پوشیده، دست در دست هم، با شور حسینی، دور از هم، اما دل‌های‌مان در گرو هم، برای شکست کوچک و بزرگ ستم‌پیشگانی که برای‌مان مرگ می‌آورند؛ چه کرونا باشد، چه آنانی که با تحریم‌های ستمگرانه‌شان می‌خواهند ما را بشکنند و چه آنان که منافقانه از درون چون موریانه‌ای به جان مردم افتاده‌اند.

بیش از هرچیز البته تندرستی مردم باید مورد توجه باشد و در این راستا، همگان هم شرعی، هم عرفی، هم قانونی و هم ملی مکلف و موظف هستیم تا شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم. همچنین برماست تا به حرمت این روزها و شب‌ها، کمک‌های مومنانه خود را هم مادی و هم معنوی به همشهریان خود داشته باشیم.

در پایان بر خود لازم می‌دانم تا هم‌سخن با مدافعان سلامت از همگان برای اهدای خون در شرایط ویژه‌ای که کشور با آن مواجه شده است، فرامی‌خوانم.»

کد خبر 962819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha