دلایل تلاش مسلمانان برای حفظ مسجدالاقصی/ برکات همزمانی روز جهانی مسجد با آغاز ماه محرم

حجت‌الاسلام دکتر ارزانی با تبیین اهمیت روز جهانی مسجد، گفت: اینکه مسلمانان برای حفظ مسجدی که قبله‌گاه نخست آنها، محل حضور و تدفین بسیاری از انبیاء، محل معراج پیامبر(ص) و عبادتگاه ۱۴ قرنی آنها بوده، از هیچ کوششی فروگذار نکنند، ضرورتی انکارناپذیر است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی مسجد (31 مرداد) با حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت این روز و برکات همزمانی آن با آغاز ماه محرم حسینی در سال جاری، گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

روز جهانی مسجد در تقویم مناسبت های جهان اسلام چه اهمیت و جایگاهی دارد و چه عواملی به گرامیداشت این روز ضرورت می بخشد؟

 

روز جهانی مسجد برای همه مسلمانان جهان روزی ویژه است و طبیعتاً مسجد به دلیل تشرف مکانی و منسوب بودن به خدا «أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلّهِ» و نیز جایگاه ویژه ای که در روایات دارد، مکانی خاص محسوب می شود چنان که بنای مسجد از صدر اسلام سنتی حسنه محسوب می شده است و مسلمانان معمولاً با کسب نخستین درآمد، اقدام به بنای مسجدی کوچک در محل زندگی خود می کردند.

چنین جایگاه و نگاهی، اختصاص یک روز ویژه در سال به مسجد را ضرورت می بخشد.

علاوه بر این، باید توجه داشت انسان تا زمانی ارزش و اهمیت دارد که ارتباط خود را با خالق قطع نکند، انسان قطره ای است که اگر از اقیانوس رحمت و فیض الهی جدا نشود، ارزش و اهمیت دارد چنانکه خدا اتصال به این اقیانوس و بازگشت انسان به آن را در آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» تصریح داشته و بهترین مکان برای ارتباط موثر با خدا و این اقیانوس، مسجد است.

 

با توجه به آنکه روز جهانی مسجد در پی اقدام صهیونیست ها در آتش زدن مسجدالاقصی تصویب و نامگذاری شد، درباره فلسفه و ضرورت توجه به مسجدالاقصی و اهتمام و تلاش مسلمانان به حفظ آن توضیح دهید.

 

مسجدالاقصی بر اساس نص صریح قرآن که می فرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى ...»، جایگاهی ویژه در میان مسلمانان دارد، چراکه شروع معراج پیامبر(ص) از مسجدالاحرام بوده و فرود ایشان در مسجدالاقصی رخ داده است همچنین این مسجد محل حضور انبیای الهی و نیز قبله اول مسلمین است که مجموع این عوامل به تلاش برای حفظ و پاسداشت این مسجد توسط مسلمانان ضرورت می بخشد.

امروزه شاهد هستیم ابنیه متعلق به یک سده قبل یا دستخط مربوط به یک شخص مهم، حفظ و نگهداری می شود و مورد بازدید مردم قرار می گیرد، لذا اینکه مسلمانان برای مسجدی که قبله‌گاه نخست آنها، محل حضور و تدفین بسیاری از انبیای الهی و نیز محل معراج پیامبر خاتم(ص) و عبادتگاه 14 قرنی آنها بوده ارزش قائل باشند و برای حفظ آن از هیچ کوششی فروگذار نکنند، ضرورتی انکارناپذیر است.

جالب آنکه نه فقط مسلمانان بلکه اندیشمندان مسیحی و دیگر ادیان هم این روز را گرامی می دارند، شخصاً در کشورهای مختلف از نزدیک این تجربه را داشتم که این اندیشمندان با ارسال پیام، روز جهانی مسجد را گرامی می داشتند چراکه در همه ادیان محل عبادت خدا ارزش و اهمیت دارد و مسجد از این قاعده مستثنی نیست و مورد احترام است.

 

امسال روز جهانی مسجد با آغاز ماه محرم حسینی همزمان شده است، این همزمانی از نظر نشان دادن انس و پیوند خانه های خدا با اهل بیت(ع) و نقش مساجد در ترویج آموزه های ائمه(ع) چه نقشی دارد؟

 

یکی از نویسندگان مصری می نویسد اسلام دو هجرت داشته، نخست هجرت نبوی از مکه به مدینه برای ایجاد جامعه اسلامی که یثرب را به مدینه النبی(ص) تبدیل کرد و تمدن اسلامی در آنجا پایه گذاری شد.

اما این تمدن بعد از 60 سال به جای حرکت به سوی قله و اوج، به سمت افول جریان یافت چنان که حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا فرمودند: من برای اصلاح امت جدم رسول الله(ص) و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرده ام.

یعنی برای احیای دین و احکام آن است که امام حسین(ع) دست به قیام زدند و درصدد تجدیدبنای آموزه ها و احکام برآمدند تا پیرایه های بسته شده به دین را بزدایند و اسلام سِره را معرفی کنند. امام حسین(ع) هم پیرایه ها را زدودند و هم اسلام ناب را معرفی کردند.

در این میان مسجد به عنوان محل ارتباط خالص با خدا، بستر تشکیل اجتماعات ایمانی است. همزمانی روز جهانی مسجد با آغاز محرم حسینی را می توان از این منظر نگریست که اسلام، مسجد، قرآن و اهل بیت(ع) از هم جدا نیستند، همانطور که قرآن و اهل بیت(ع) جدایی ناپذیر هستند اهل بیت(ع) و مسجد هم پیوندی ناگسستنی دارند.

 

این پیوند ناگسستنی مسجد و اهل بیت(ع) چه حقایقی را برای جامعه اسلامی تبیین می کند؟

 

امیرالمومنین(ع) فرمودند: من صراط مستقیم هستم؛ همچنین، امام صادق(ع) فرمودند: آن صراط مستقیم که در قرآن از آن سخن گفته شده، ما اهل بیت(ع) هستیم. این یعنی ما با اهل بیت علیهم السلام است که راه را از بیراهه تشخیص می دهیم. مسجد واقعی و کارکردهای آن را نیز اهل بیت(ع) مشخص می کنند و مسجد بدون حرکت در مسیر ترسیم شده آن حضرات(ع) ارزش و بهایی ندارد چنان که در زمان پیامبر(ص)، حضرت رسول(ص) شخصاً امر به تخریب مسجد ضرار کردند.

این یعنی اگر قرار باشد مکانی منتسب به دین، مقابل آن و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) باشد، ارزشی ندارد.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای ماه محرم حسینی به تناسب شرایط کرونایی کشور چه برنامه هایی را تدارک دیده است؟

 

برنامه های متعددی را تدارک دیده ایم البته امسال مدل ما تفاوت دارد و بستر اجرای آنها شبستان های فرهنگ، هنر و نوآوری و رواق های دوازده‌گانه ای است که طراحی شده اند.

برای مثال فراخوان سرود «همصدا با اربعین»، پویش «ما ملت امام حسین(ع) هستیم»، پویانمایی، مستند موبایلی، ثبت لحظات ماندگار ویژه محرم و صفر، نمایش و ... را به تناسب فضا و ظرفیت رواق ها تدارک دیده ایم.

در واقع، این رواق ها، قالب هایی است که در ماه های محرم و صفر بچه های مسجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد در آنها فعالیت می کنند.

کد خبر 962900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha