هویتی به نام مسجد/ دوگانه ای برای عبادت و سیاست

مسجد اسلامی، شور و شوق کار تشکیلاتی را رونق می دهد و زیست مومنانه بی نظیری را در برهه های مختلف زمانی ایجاد می کند که به نوبه خود بسترساز یک جریان اثرگذار فرهنگی، سیاسی، معنوی و ... است.

خبرگزاری شبستان – البرز: تعیین جایگاهی به نام مسجد یکی از زیباترین و شاهکارترین ابتکارهای اسلام در جهت مبنای کار تشکیلاتی منسجم و خودجوش مردمی است. جایی که خانه خدا و خانه مردم است. مسجد دوگانه ای برای عبادت و پایگاه سیاست است که همواره دل های مومنین و مومنان را در جوار آرامش بخش خویش صیقل می دهد تا هر چه بیشتر معرفت و ایمان آنان چون زلالی صاحب خانه شود.

مسجد اسلامی، شور و شوق کار تشکیلاتی را رونق می دهد و زیست مومنانه بی نظیری را در برهه های مختلف زمانی ایجاد می کند که به نوبه خود بسترساز یک جریان اثرگذار فرهنگی، سیاسی، معنوی و ... است. همین نگاه است که فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد به باور آن لبریز شور، شوق و احساس مسئولیت می شوند و تصاویر شوق انگیزی از جمع های جوانان و نوجوانان را در دل خود ثبت می کند.

سه شنبه های تکریم فرصتی برای معرفی جایگاه مسجد

« ناصر مقدم» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص اهمیت روز مسجد (31 مرداد) و تحقق مسجد تراز اسلامی گفت: طرح سه شنبه های تکریم یکی از ویژه برنامه های موثر در جهت معرفی جایگاه حقیقی مسجد برمبنای تراز اسلامی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز افزود: یکی از نیازهای ضروری نوجوانان و جوانان ارتباط با امام مسجد به عنوان روحانی خردمند، کارشناس و دلسوز است تا با راهنمایی و هدایت او در جهت تعالی جامعه حرکت کند.

وی ادامه داد: در قالب طرح سه شنبه های تکریم از شایستگان هر محله اعم از خانواده شهداء و ایثارگران، افرادی که موفقیت چشمگیری در مراتب علمی، فرهنگی و ... کسب کرده اند به عمل می آید و این امر زمینه معرفی آنان و ایجاد الگوسازی اسلامی است.

مقدم مطرح کرد: رابطه موثر مسجد با اهالی محل و شناخت نخبگان، ایثارگران، خانواده جانبازان و ... همچنین توجه به نیازها و مطالبات و دغدغه های آنان یکی از راهبردهایی است که زمینه تحقق مسجد تراز اسلامی است.

حضور پررنگ جوانان در مسجد شاخص مسجد تراز اسلامی است

« حجت الاسلام روح الله مختاری» نیز با تبریک سالروز جهانی مساجد و اهمیت این جایگاه عظیم به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: وجود روحانی و امام مسجد که ارتباط موثر و کارآمدی با فعالان مسجد دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

امام جمعه هشتگرد افزود: مساجد محل تفسیر حدیث و منبر معارف اجتماعی است، حضور جوانان و نوجوانان که آینده ساز این جامعه هستند در نهاد مسجد یکی از شاخص های مسجد تراز اسلامی است.

وی توضیح داد: برقراری ارتباط امام مسجد با جوانان و نوجوانان می تواند شرائطی از رشد و پویایی مسجد را فراهم آورد تا به این ترتیب بسیاری از ویژه برنامه های فرهنگی، معرفتی و ... در قالب همکاری و همیاری با جوانان و نوجوانان محقق شود.

منبر مسجد یک تریبون قوی رسانه ای است

«حجت الاسلام رضایی محلاتی» نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص اهمیت جایگاه مساجد گفت: منبر مسجد یک تریبون قوی رسانه ای است.

امام مسجد جامع رجایی شهر کرج افزود: در دنیای کنونی که حجم اخبار و رسانه های متعدد وجود دارد، برخورداری یک مسجد از سایت رسانه ای فرصتی برای بیان مطالبات مردمی، ترویج فرهنگ دینی، طرح دغدغه های اجتماعی و ... است.

وی توضیح داد: شبکه های عظیم اطلاعاتی امروز سعی دارند که نشان دهند دین ناکارآمد است و آن چنان که باید اثرگذاری لازم را ندارد ولی آن چه مسلم است حضور پیوسته و بایسته نیروهای خدوم مسجدی جوان و نوجوان در عرصه مسجد است.

به گفته امام مسجد جامع رجایی شهر کرج، سوق دادن جوانان به اندیشیدن، فکر کردن، اخلاق، حلم و پرهیز از تندخویی و اعمال شتاب انگیز از جمله شاخص هایی است که امام مسجد با توجه به آن ها می تواند جایگاه رفیع مسجد را به حقیقت آنچه هست نشان دهد.

حضور در نهاد مسجد یکی از شاخص ها و ویژگی های سبک زندگی شهداء دوران دفاع مقدس است، این مهم در شخصیت و رفتار فردی شهداء استان البرز به ویژه امیران لشکر ۱۰ سیدالشهداء این استان بسیار دیده می شود. 

شهید کیانپور، شهیدان فلاح نژاد، شهیدان آجرلو و ... هویت وجودی شان گره خورده با فعالیت مسجدی است و انتظار می رود آنچنان که مساجد پیش از انقلاب ظرفیت وجودی این شهداء گرانقدر را بالنده و سازنده کرد، امروزه مدیران مساجد نیز با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی جوانان و نوجوانان آنان را در مسیر دین اسلام قرار دهند. 

امروز در سطح استان البرز ۳۹۴ کانون فرهنگی هنری مسجد فعالیت دارند که عمده نیروهای آن از نوجوانان و جوانان هستند که مشتاقانه و خالصانه بستر فعالیت روزمره خویش را در مأوا و مأمن مسجد گره زده اند.

ظرفیت عظیمی که هویت مردمی استان البرز است و می تواند جریان ساز حرکت های فرهنگی، هنری، معرفتی و ... در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی استان تلقی شود.

* مهدیه دانایی

 

 

 

کد خبر 963200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha