مجموعه «نجواهای در گلو مانده» روایت ۱۰ زن عاشورایی است

كارگردان « نجواهاي در گلو مانده» تولید این اثر را ادای دِین خود به واقعه عاشورا دانست و گفت: زنان بزرگ اين حادثه یا در گردباد تاريخ گم شده‌اند يا آنكه تنها زير سايه نام سلحشوران كربلا بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مجموعه «نجواهای در گلو مانده» روایت ۱۰ زن عاشورایی است كه در حادثه جانسوز كربلا، کمتر به آنان پرداخته‌اند.‌ زنانی كه كاری حسینی كرده‌ و رسالتی بزرگ را بر دوش كشیده‌اند، اما كمتر به آنان توجه شده است. افرادی که در نسیان تاریخی بشر كم‌رنگ و كم‌رنگ‌تر شده و گاه فراموش شده‌اند. این مجموعه ده قسمتی که به این زنان بزرگ پرداخته، با همكاری حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی آماده شده است. مجموعه ده قسمتی که هر قسمت آن در زمان ده دقیقه‌ای تولید شده و در ایام محرم از یكی از شبكه‌های صدا و سیما پخش خواهد شد. با محسن امیری نویسنده و كارگردان این مجموعه نمایشی در روزهایی كه سرگرم ضبط كار است، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

محسن امیری، نویسنده و كارگردان «نجواهای در گلو مانده»، تولید این اثر را ادای دِین خود به واقعه عاشورا دانست و گفت: همیشه از خودم پرسیده‌ام كه چرا كارهای اندكی در بزرگداشت زنان قهرمان كربلا صورت گرفته و بیشتر از مردان قهرمانی كه در حادثه عاشورا حضور داشته‌اند، صحبت می‌شود.‌ ولی زنان بزرگ این حادثه در گردباد تاریخ یا گم شده‌اند یا آنكه تنها زیر سایه نام سلحشوران كربلا بوده‌اند.

امیری ادامه داد: در این مجموعه، به زنانی پرداخته شده كه قبل، حین و بعد از واقعه عاشورا كاری حسینی كرده‌اند. زنانی كه «انتخاب درست»، « تصمیمی قاطع» و «عملی بزرگ» را در زمانی درست انجام داده‌اند. این زنان در تاریخ ثبت شده‌اند، اما در تولید محتوا و برنامه‌سازی كمتر به آن‌ها پرداخته شده است.

نویسنده «نجواهای در گلو مانده» افزود: مثلاً ما قصه مسلم بن عقیل را می‌دانیم. وقتی جناب مسلم در كوچه‌های كوفه سرگردان می‌شود و بی‌پناه و بی‌مأواست و دشمن هم به دنبال اوست، در این زمان است كه زنی به نام «طوعه» با وجود تمام دشواری‌ها و سختی‌هایی كه وجود دارد و حتی ممكن است با آن جو اختناقی كه در كوفه حاكم بوده جانش را هم برای امان دادن به مسلم از دست بدهد، حضرت مسلم را در خانه پناه می‌دهد اما ما به این زن كمتر پرداخته‌ایم و اگر هم به آن پرداخته شده باشد، نقش اندكی در داستان حضرت مسلم و مثلاً در مختارنامه بوده است، و متأسفانه این زن در این مجموعه‌ها هویت مستقلی ندارد. اما ما در این مجموعه، خود «طوعه» و شخصیت او را نشان داده‌ایم. در حالی كه من معتقدم كار این زن شجاعانه و جسورانه بوده است.

وی در ادامه به دیگر زنان مهمی كه در این مجموعه حضور دارند اشاره کرد و گفت: وقتی كه كاروان اسرا در ۱۲ محرم از دشت كربلا به سمت كوفه در حركت بودند، بانویی در میان جمعیت تماشاگران است كه چشمش در میان اسرا به زنان بنی هاشم می‌افتد كه حجاب‌هایشان پاره شده و به حجاب آن‌ها بی‌ادبی شده است. این بانو از آزار نیزه‌داران و شلاق نگهبانان نمی‌ترسد. در تاریخ آمده كه این زن به خانه می‌رود و برای این زنان حجاب می‌آورد. این بانویی است كه در داستان او را «بی‌نام و بی‌نشان» نام نهاده‌ام. در داستان او را می‌بینیم كه هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها پارچه می‌بافد و در دیالوگی می‌گوید: که من واقعه‌ای را به چشم دیده‌ام هولناك. آن قدر هولناك كه هیچ چیزی از خودم به یاد ندارم. فقط می‌دانم كه باید اینجا بنشینم و پارچه حجاب ببافم، چرا که حجاب حكم زینت و حفاظ زن را دارد. «رود فرات»، زن دیگری است كه در این مجموعه وجود دارد. رودی كه هر چه كرد نتوانست به لشكر حسین(ع) آب برساند و شرمنده است.

این کارگردان ادامه داد: زنانی كه برای این مجموعه انتخاب شده‌اند، دو گروه هستند. گروهی از آن‌ها، زنانی مشهور هستند مانند ام‌البنین كه همه مخاطبان او را می‌شناسند و گروهی ناشناس و كمتر آشنا. ما در این مجموعه سعی كرده‌ایم هر دو گروه زنان را به صورت مستقل و بدون آنكه در سایه مردان عاشورا به تصویر كشیده شوند به نمایش بكشیم.

امیری تصریح کرد: در تمامی مراحل كار، احساس كردم كه امام چقدر به ما محبت دارند و اگر محبت و لطف ایشان نبود، كار به این سرعت آماده نمی‌شد.‌ شاید باورتان نشود اما از پذیرش طرح،‌ مراحل تحقیق، پ‍ژوهش،‌ نگارش و پیش‌تولید كار تا روز ضبط فقط ۱۴ روز طول كشید شد. این مسئله، لطف امام حسین(ع) بود كه باعث شد همه چیز به این سرعت آماده شود.

لازم به ذکر است؛ «آشا محرابی»، «زری آماد»، «نسیم ادبی»، «مرجان قمری»، «مینا نوروزی»،‌ «شیوا خسرومهر»، «بهار ارجمند» و بازیگران خردسال مانند «زینب جامعی» و «كیمیا ملایی» در این مجموعه حضور دارند.

کد خبر 963221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha