بدعت و خرافات آسیبی برای انتقال مفاهیم دینی است

بدعت و خرافات که با گذر زمان و بی توجهی برخی از متولیان امر وارد ارزش های دینی شده، آسیبی برای انتقال این مفاهیم در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، دین و ارزش های ناب اسلامی، واقعیت مهم و بزرگ برای زندگی بشر هستند اما این مسائل مهم و ارزشی متاسفانه در مقاطع مختلف زمانی با بدعت و خرافه پردازی هایی روبرو شده که مسیر واقعی را منحرف و مردم را دچار تضاد و اختلاف پیام هایی با موضوعات دین کرده است.

 

ارزش های ناب اسلامی همواره بدون سوال و شبه هستند اما آنچه سوال و شبه ایجاد می کند، همین انحرافات و بدعت گذاری ها است و باید متولیان امر، روحانیون و همه مردم بر اساس توانایی خود مانع از ورود مفاهیم غلط وارد دین بشوند.

 

بدعت گذاری در آیین های مذهبی مثل ایام محرم یکی از موضوعات مهم و پرمخاطب است که برخی از افراد در قالب مراسم های دینی با اعتقادات و باورهای مردم بازی می کنند.

 

این روزها که بیماری کرونا در کشورمان شیوع پیدا کرده و بر خیلی از برنامه ها و فعالیت ها سایه افکنده، برخی هم از این وضع سواستفاده کرده اند که دعوت به حضور در مراسم امام حسین(ع) و مردن بر اثر بیماری کرونا را شهادت تلقی کرده اند.

 

اما واقعا چه کسانی برای جلوگیری از این مسائل نقش دارند و باید نقش خود را به دور از احساسات و توام با منطق و آرامش انجام دهند.

 

روضه و عزاداری ها باید به دور از خرافات باشد

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: روضه و عزاداری های سنتی بسیار ارزشمند و باید این مراسم ها به دور از خرافات باشد.

 

آیت الله «سید یوسف طباطبایی نژاد» افزود: برخی از مداحان و سخنرانان زیاده روی در انجام وظیفه خود می کنند و واژه و گفته هایی آن ها بر خلاف ارزش های دینی است.

 

وی با بیان اینکه تحریک احساسات مردم ارزشی ندارد، خاطرنشان کرد: به گریه انداختن با حرف های دروغ و بدعت ها به ضرر دین است و باید عقل مردم و فکر آن ها نسبت به قیام امام حسین(ع) روشن شود.

 

امام جمعه اصفهان به نحوه عزاداری های امام حسین(ع) در سال جاری اشاره کرد و گفت: سلامت جسم مردم از اهمیت خاصی برخوردار است و نباید برخی از افراد زمینه نفوذ دشمن را با ترویج تفکر های غلط فراهم کنند.

 

وی رعایت اصول بهداشتی و ترویج رفتارهای صحیح عزاداری و ابراز ناراحتی نسبت به مصیبت امام حسین(ع) را مهم بیان کرد و گفت: رعایت دستورالعمل ها و همچنین ترویج رفتارهای حسنه و نیکو مثل نصب پرچم منازل باید انجام شود.

 

خرافه زدایی با مطالعه انجام می شود

 

فرماندار تیران و کرون گفت: مطالعه در حوزه دین و شناخت واقعیت ها به کاهش مشکلات و خرافات منجر خواهد شد.

 

«مجید حججی» با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا مانع بسیاری از رفتارهای غلط و خرافی مثل جابه جایی علامت و نشان های غلط در دستجات هیات های مذهبی می شود، افزود: این شرایط در ایجاد آگاهی به مردم برای جلوگیری از خرافه پردازی کمک می کند.

 

وی با اشاره به اینکه مردم از فرصت محرم و صفر برای مطالعه استفاده کنند، تصریح کرد: شناخت واقعیت های قیام امام حسین(ع) با مطالعه بدست می آید.

 

فرماندار تیران و کرون اضافه کرد: هیات های مذهبی همه ملزم به رعایت دستورالعمل های ستاد کرونا هستند و با رفتار صحیح مانع از بروز خرافه و شبه در دین شوند.

 

خرافه زدایی از وظایف روحانیون و طلاب است

 

جانشین مدیرحوزه علمیه اصفهان گفت: خرافه زدایی از موضوعات دینی مثل عزاداری های شهادت امام حسین(ع) وظایف روحانیون و طلاب است که با مطالعه و ریشه یابی، به رفع شبه و بدعت زدایی اقدام کنند.

 

حجت الاسلام «علیرضا باطنی» با بیان اینکه حفظ سلامت مردم در شرایط فعلی اهمیت دارد، افزود: در این شرایط مراسم و گرامیداشت این واقعه بزرگ باید به روش های دیگیر و همراه با خلاقیت انجام شود تا اینکه سلامت مردم حفظ شود.

 

وی ادامه داد: دشمنان اسلام به دنبال انحراف در دین هستند و در همین راستا رفتار شیعیان را مورد هدف قرار داده و با دیدن اختلاف نظرها و بی توجهی به اصول دینی سعی در تخریب و تضعیف دین مردم دارند.

 

جانشین مدیرحوزه علمیه اصفهان حفظ سلامت خود و دیگران را مهم بیان کرد و گفت: ارزش های دینی بر حفظ سلامت خود و خوداری از تخریب و صدمه زدن به زندگی دیگران است، پس تغییر روش در عزاداری ها و البته اصلاح برخی از روش های غلط در راستای توصیه های دین است.

کد خبر 963419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha