آمادگی حرم حضرت زینب(ع) برای برپایی مراسم عاشورا

مسئولان حرم حضرت زینب(ع) و مقام سیده رقیه(ع) برای برپایی مراسم دهم ماه محرم الحرام آماده می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از النعیم نیوز، مسئولان حرم حضرت زینب(علیها السلام) و مقام سیده رقیه(علیها السلام) در دمشق برای برپایی  مراسم عاشورا در دهم ماه محرم الحرام آماده می شوند.

 

خبرنگار النعیم نیوز گزارش داد: مسلمانان افغانی تبار مقیم سوریه در دمشق در نصب پرچم ها و پارچه نوشته های سیاه رنگ در حرم حضرت زینب(علیها السلام) و مقام سیده رقیه(علیها السلام) مشارکت کردند.

 

وی تاکید کرد:  مجالس ماه محرم الحرام با رعایت تدابیر پیشگیرانه و بهداشتی برپا می شود و باید عزاداران با داشتن دستکش و ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در این مجالس شرکت کنند.

 

مقام سیده رقیه(علیها السلام) در دمشق  یکی از زیارتگاه های مورد توجه شیعیان است، رقیه بنت امام حسین(علیه السلام) در مکانی که مقبره عمومی به نام مقبره باب الفرادیس بود، به خاک سپرده شد. پادشاهان ایوبی در سال 526 هجری قمری، مقبره ای کوچک  و زیبایی بر قبر او ساختند و سنگ قبری از موزائیک تزیین شده با عاج و مرمر بر آن نهادند و اطراف آن را یک ضریح زیبا گذاشتند. این مکان در سال 1125 هجری بازسازی شد و در سال 1323 هجری قمری نیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

 

 گفتنی است، حضرت زینب (علیها السلام) دختر امام علی(علیها السلام) و حضرت زهرا(علیهاالسلام) در پنجم یا ششم جمادی الاولی سال ۶۲ هجری قمری متولد شد. وی در واقعه کربلا در کنار برادرش امام حسین(علیه السلام) حضور داشت. با پایان جنگ، حضرت زینب و دیگر بازماندگان کاروان امام حسین(علیه السلام) به اسارات در آمدند. خطبه او در کوفه و در مجلس یزید در شام معروف است. او را به دلیل مصیبت های بسیار «ام المصائب» نامیدند.

 

حضرت زینب 15 رجب سال 62 هجری قمری درگذشته است. برخی مورخان معتقدند که قبر او در جنوب دمشق است، به همین دلیل نام این منطقه  «سیده زینب» گذاشته شد، برخی نیز قبر این حضرت را در قاهره مصر دانستند. برخی از مورخان دیگر نیز براین باورند که قبر وی در قبرستان بقیع در مدینه منوره است.

کد خبر 963986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha