از درگاه ویژه حرم رضوی تا جذب توریسم درمانی در وبسایت رادیو ازبکی

مدیر وبسایت رادیو ازبکی پارس تودی گفت: تلاش می کنیم جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، دانشگاهی، علمی، گردشگری و همچنین ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی ایران را که منجر به «توریسم درمانی» می‌شود، به ازبک ها معرفی کنیم. 

به گزارش خبرگزاری شبستان، روز گذشته بخش نخست گفتگو با «ناصر زیارتی راد»، مدیر وبسایت رادیو ازبکی پارس تودی منتشر شد. زیارتی راد در این گفتگو از روند شکل گیری رادیو ازبکی در سال ۱۳۷۰ سخن گفت و  فعالیت های این رادیو منطقه ای را تا سال ۱۳۹۷ برشمرد. آن چه در پی می آید بخش دوم گفتگو با این مدیر رسانه ای است:




پیش از این درباره موفقیت های رادیو ازبکی گفتید. چه شد که فعالیت این رادیو به بستر اینترنت منتقل شد؟
با رشد و تغییر رویکرد رسانه ای از رسانه های سنتی به رسانه های نوین، از انتهای  شهریور 1397 پخش فرکانسی رادیو ازبکی به فعالیت در فضای مجازی (وب سایت) و شبکه های اجتماعی تغییر اولویت داد. پس از این مقطع نیز با تغییر ماموریت، فعالیت همکاران در سایت و شبکه‌های اجتماعی از جمله (فیس بوک، توییتر، ادناکلاسنیک، ردیت و یوتیوب) تعریف شد و با تمام توان پی گرفته می شود.
 



از ویژگی های وب سایت رادیو ازبکی امکان دسترسی به صفحه مجازی با نام امام رضا(ع) است. اندکی در این باره توضیح دهید.
مشهد مقدس به عنوان پیش قراول فرهنگ اسلامی با بهره گیری از ظرفیت آستان مقدس و نورانی حضرت رضا(ع) مطرح است. سایت رادیو ازبکی نیز با بهره‌گیری از این ظرفیت توانسته است صفحه‌ای جدا از سایت خود طراحی و اولین درگاه اینترنتی با نام امام رضا(ع) را راه اندازی کند.



در این صفحه که به همت و تلاش همکاران درسال 92 بازتعریف و مجددا طراحی و با محتوای خوبی بارگذاری شد به معرفی شخصیت و سیره امام رضا(ع) پرداخته شده است. همچنین معرفی بخش‌های مختلف بارگاه منور و ملکوتی امام رضا(ع) از جمله صحن‌ها، رواق‌ها و همچنین ظرفیت و امکانات درمانی بیمارستان رضوی و... همراه با عکس‌ها و ویدئوهای جذاب در این صفحه به چشم می‌خورد. 




رادیو ازبکی در این سال ها چه ویژه برنامه هایی را برای مخاطبان خود تدارک دیده است؟
 از جمله توفیقات رادیو ازبکی طی سال‌ها فعالیت خود، تولید سرودی درباره پیامبر اکرم (ص) تحت عنوان « تصدق یارسول الله» در سال 97  است که به نظر می‌رسد تا قبل از سال ساخت این سرود، کمتر رادیویی در اداره کل آسیای میانه موفق به تولید آثاری از این دست شده باشند.


 از دیگر توفیقات رادیو ازبکی تولید پنج برنامه اختصاصی و انعکاس متن این برنامه‌ها درگروه فرهنگ و معارف معاونت برون‌مرزی است که برای سایر رادیوها نیز قابلیت بهره برداری دارد. این اقدام نیز برای اولین بار در میان رادیوهای اداره کل آسیای میانه معاونت برون مرزی از سوی این رادیو انجام شد.




ارزیابی شما از میزان اثرگذاری رادیو ازبکی سابق و وب سایت فعلی در میان رسانه های ازبکستان چیست؟
 سایت‌های معروفی نظیر«دنیاازبک لره»، «کن اوز»، «دریااوز»، «صاف اوز»، «زمین اوز»و همچنین سایت «اذان اوز» از مطالب متنوع سایت ازبکی استفاده می‌کنند بر اساس آمارهای منتشر شده، بیشترین مخاطبین سایت از داخل ازبکستان هستند؛ این درحالی است که ازبک زبانان خارج از ازبکستان نیز مخاطب و علاقمند به دریافت اخبار و سایر مطالبی هستندکه درسایت بارگذاری می‌شود.
 



بخش غیرخبری وب سایت رادیو ازبکی چه رویکردها و اولویت هایی را دنبال می کند؟
به دنبال آن هستیم که جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، دانشگاهی، علمی، گردشگری و همچنین ظرفیت‌های بهداشتی و درمانی ایران را که منجر به «توریسم درمانی» می‌شود، معرفی کنیم. یک آرشیو مناسب و غنی دراین زمینه در سایت ایجاد کردیم که مورد توجه قرارگرفته است.



درحوزه ادبیات فارسی نیز با معرفی بسیاری از شاعران فارسی گو نظیر مولوی و عطارکه مورد علاقه بسیاری از پژوهشگران و دوستداران ادبیات کهن فارسی هستند، درتلاش هستیم که دراین حوزه هم جذابیت‌های بیشتری ایجادکنیم.

 



چشم انداز پیش روی وب سایت رادیو ازبکی را چگونه می بینید؟
به گفته وی به نظر می‌رسد تحولات ازبکستان در دوره ریاست‏ جمهوری میرضیایف نسبت به دوره قبل آن، پیچیدگی‌های امنیتی‏ شدن را تحت تأثیر خود قرار داده و فرصت مناسبی برای هم‏گرایی و هم‌افزایی ایجادکرده که می‌تواند منجر به تقویت پیوندهای دو ملت ایران و ازبکستان و توسعه همکاری‏ های منطقه‌ای در آسیای مرکزی شود و در این راستا نقش رسانه ازبکی معاونت برون مرزی صداوسیما هم اهمیت بیشتری می یابد.

کد خبر 964084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha