غفلت مسئولان مدیریت شهری کرج از سیاه پوشی شهر/ مسجدی ها پای کار عاشورا آمدند

« کرج» شهر امیران و لشکریان ۱۰ سیدالشهداء و مرکز استان البرز است، شهری که این روزها در ایام محرم حسینی، شاهد غفلت مسئولان نسبت به سیاه پوشی شهر هستیم.

خبرگزاری شبستان – البرز: محرم سال 1442 است، ایامی که انتظار می رفت مرکز استان البرز که به عنوان یکی از شهرهای شاخص در زمینه بزرگداشت عزاداری محرم است، حال و هوای دیگری داشته باشد.

 

مدیریت شهری کرج در طول سال های گذشته، همواره نسبت به برپایی مراسم های عزاداری محرم، سیاه پوش کردن شهر و نصب پرچم عزاداری حتی در جریان برپایی پیاده روی اربعین حسینی شاخص عمل کرده است ولی سال جاری غفلتی دیده می شود که گلایه خانواده شهداء، ایثارگران و عموم مردم را نسبت به بی توجهی شهری برانگیخته است.

 

مردم کرج از مدیریت شهری در خصوص فضاسازی محرم گله مند هستند

 

رصد شهری خبرنگار خبرگزاری شبستان در سطح شهر کرج نشان می دهد که این غفلت از دید عموم مردم پنهان نیست و یکی از دلائل نارضایتی مردم را ایجاد کرده است. 

 

در این رابطه در صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج، « ایلیات» در جمع خبرنگاران گفت: مدیریت شهری کرج در سال جاری برای محرم کم گذاشته است. 

 

در همین رابطه، « مهدی حاجی قاسمی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: چهره و فضای شهری در ایام محرم شایسته شهر کرج نیست.

 

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر کرج افزود: شهردار کرج باید در این زمینه پاسخگوی گلایه های مردم باشد چرا که با وجود تذکرات لازم در آستانه عاشورا و تاسوعا آنچنان که باید شاهد فضاسازی لازم محرم نیستیم.

 

وی توضیح داد: انتظار می رفت که مدیریت شهری کرج با توجه به شیوع بیماری کرونا و محدود شدن عزاداری نسبت به فضاسازی شهری اقدام لازم را به عمل آورد اما اینگونه نشد.

 

به گفته حاجی قاسمی، ریسه بندی شهر، نصب کتیبه، پرچم مشکی، تعویض پرچم های الوان، همچنین نصب بنر و کتیبه در میادین شهری و پل های شهری از جمله مواردی بود که شهرداری کرج در ایام محرم باید نسبت به آن توجه لازم را در نظر می گرفت.

 

دبیر دوم شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: از دیگر کاستی هایی که گلایه مردم مومن و دیندار کرج را برانگیخت، بی توجهی و کم توجهی نسبت به تکایا و هیئت های مذهبی برای تهیه ماسک و دیگر اقلام بهداشتی همچنین ضرورت های هزینه کرد فرهنگی هیئت ها بود.

 

حاجی قاسمی توضیح داد: بودجه مستقل سال 99 در تمامی مناطق 10 گانه شهری کرج می توانست پاسخگوی این نیاز برای هزینه ها باشد ولی آنچه مسلم است این مطلب مقدر نشد.

 

محرم با دیده شدن دانسته می شود/ دیدن آگاهی می دهد

 

« حجت الاسلام کاظم شکری» نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: رویداد تاریخی واقعه عاشورا را باید زنده نگه داشت.

 

مدیر ستاد فهما استان البرز افزود: ایجاد کارهای بصری، فضاسازی شهری با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بازسازی واقعه عاشورا و حوادث متعدد آن با سیاه پوش کردن شهر و میادین اهمیت اساسی برای جامعه اسلامی دارد.

 

وی توضیح داد: برای هر نوجوان و جوانی که بخواهیم حوادث عاشورای حسینی را تفهیم کنیم باید تجدید خاطره ها و رویدادهای آن روز را به خوبی بتوانیم ترسیم کنیم که یکی از این ابزارهای ترسیمی، سیاه پوش کردن معابر و میادین شهری است.

 

این استاد دانشگاه عنوان کرد: همچنین حس قدرشناسی به عنوان یکی از خواسته های فطری بشری ایجاب می کند نسبت به قهرمانان و بزرگان و آنانی که برای پیشبرد اهداف اسلام اهتمام داشته اند توجه داشته باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: حادثه عاشورای حسینی به عنوان حادثه عظیمی در طول تاریخ اسلام است که نقش تعیین کننده ای در سعادت مسلمان ها و روشن شدن راه هدایت مردم دارد.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز تصریح کرد: متأسفانه آنچنان که باید نسبت به سیاه پوش شدن شهر کرج در محرم سال جاری اقدام نشد.

 

وی اظهار داشت: شهر کرج یکی از شهرهای مهم و با هویتی است که در دوران شکل گیری انقلاب و پس از آن در دوران دفاع مقدس همواره نسبت به آرمان های انقلاب اهتمام داشته است.

 

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز عنوان کرد: توجه به خواسته و مطالبه مردم کلانشهر کرج یکی از مواردی است که مدیریت شهری باید نسبت به آن متوجه باشد و خود را متعهد بداند.

 

فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد پای کار عاشورای امام حسین(ع)

 

« محسن خدابنده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص اهمیت فضاسازی و بازسازی واقعه عاشورا با همت مدیریت شهری گفت: متأسفانه مردم در منطقه دولت آباد کرج از فضاسازی و سیاه پوش کردن میادین و معابر در سطح کرج و این منطقه شهری گلایه مند هستند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد جامع دولت آباد کرج افزود: مسجدی ها پای کار آمدند و در هر مسجد در هر محله با توجه به توان و ظرفیت خود نسبت به سیاه پوشی محله اهتمام داشتند.

 

وی اظهار داشت: ایام ماه محرم و صفر به نام سیدالشهداء و عزاداری سیدالشهداء (ع) است که مردم را به حرکت برای جهاد و دفاع از حق وا می دارد.

 

خدابنده مطرح کرد: دانستن به واقع با دیدن محقق می شود به همین دلیل ضروری است که فضاسازی شهری با سیاه پوش شدن شهر ایجاد شود.

 

وی توضیح داد: هر میزان که بهتر بشنویم و ببینیم واقعه عاشورا بهتر در مدار و جهت زندگی هایمان محقق می شود و یکی از این ابزار برای برانگیخته شدن احساسات سیاه پوش کردن شهر است.

 

قدمت تاریخی و هویتی مردم کرج پیوند خورده با عاشورای حسینی است

 

عاشورا یک باور و یک آگاهی برای جایگاه آزادی و ظلم ستیزی بشر در تمام تاریخ است. قیام عاشورا و حرکت امام حسین(ع) در جهت بندگی خدا و رهایی از یوق استکبار و ظلم الگوی شاخصی برای انسان های آزاده در تمام طول تاریخ است. امروزه تحریک عواطف نوجوانان و جوانان حتی کودکان برای درک این واقعه عظیم یک رسالت برای مسئولان فرهنگی است. مسئولیتی که تخطی از آن جبران پذیر نیست. 

 

شور و هیجان مردم در ایام محرم و صفر در قالب مراسم های سنتی عزاداری ویژه ای مانند تعزیه خوانی، مرثیه سرایی، سینه زنی و ... نشان داده می شود، آن چنان که تکیه روستای برغان کرج که روزگاری منطقه مهم استان البرز از حیث تجاری بود یکی از این مراسم ها است. 

 

قدمت تاریخی و هویتی مردم کرج پیوند خورده با عاشورای حسینی است، تراز این مطلب بزرگان و مفاخری است که از استان البرز در دوران پیش از انقلاب و پس از آن به ظهور نشستند. 

 

از این رو، مدیریت شهری کرج مسئول و پاسخگوی کوتاهی برای فضاسازی و بازسازی واقعه عاشورای حسینی در مرکز استان البرز است. تنها یک روز به عاشورا و تاسوعای حسینی باقی مانده است و هر روز که در دهه اول محرم گذاشت مردم این کوتاهی مدیریت شهری را در خصوص گرامیداشت محرم زیر سوال بردند و پاسخی برای سوال آنان نبود. 

 

* گزارش از مهدیه دانایی

 

کد خبر 964104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha