انجام اقدامات حفاظتی با ایجاد آبراهه ها در تخت جمشید

شیرازی گفت: هدف از ایجاد آبراهه‌های تخت جمشید در واقع حفاظت از تخت جمشید بوده است تا توسط آنها آب های سطحی به خوبی هدایت و دفع شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «روح الله شیرازی»، شامگاه دیروز (یکشنبه 2 شهریور) در نشست خبری ناگفته‌های کشف اخیر در آبراهه‌های تخت جمشید در محوطه میراث جهانی تخت‌جمشید گفت: دامنه اکتشافات و مطالعات باستان شناسی در استان فارس گسترده است.

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور افزود: استان فارس، ویترین باستان‌شناسی کشور است و وجود 2 سایت باستانی جهانی تخت‌جمشید و پاسارگاد در این حوزه نقش مهمی دارد.

وی اضافه کرد: قدمت تاریخی فارس موجب شده تا همواره به عنوان مرکز طرح های پژوهشی باستان شناسی، مرمت، زبان شناسی و ... مرکز توجه باشد.

شیرازی با تاکید بر قدمت درینه انجام مطالعغات تاریخی در تخت جمشید بیان کرد: از دهه 30 میلادی شاهد انجام این مطالعات برای ناشناخته های این پایگاه جهانی هستیم.

وی با اشاره به آبراهه های تخت جمشید گفت: هدف از ایجاد این آبراهه‌ها در واقع حفاظت از تخت جمشید بوده است تا توسط آنها آب های سطحی به خوبی هدایت و دفع شوند.

شیرازی تصریح کرد: کشف این آبراهه ها و وجود بقایای اسکلتی، فصل کاوش تازه ای را در تخت جمشید رقم می زند که موجب شناخت بیشتر تاریخ این سرزمین خواهد شد و برای تشخیص قدمت استخوان ها به امکاناتی فراتر از آزمایشگاه های داخل  کشور نیاز داریم.

کد خبر 964128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha