گزارشی از شصت و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی

شصت و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست استاندار آذربایجان شرقی در محل اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، شصت و یکمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان به ریاست استاندار آذربایجان شرقی و با حضور سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی و غلامرضا نوری دو تن از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و موسی خلیل الهی رئیس کل دادگستری استان و روسای تشکل ها و انجمن های صنعتی و تولیدی برگزار شد.

بنابر این گزارش، در این جلسه ضمن انتخاب هشت نفر از مدیران عامل شرکت های برتر خصوصی و روسای تشکل های تعاونی، نحوه اداره جلسات شوراهای استانی، مشکلات عدم امکان صدور و تمدید کارت بازرگانی از سامانه جدید جامع تجارت، اعتراض واحدهای تولیدی به عدم رعایت درصد ضرایب سود و هزینه های خرده فروشی و عمده فروشی مصوب کمیسیون هیات عالی نظارت از سوی فروشگاه های زنجیره ای و نیز اعتراض برخی از صادرکنندگان استان در خصوص مشکلات ایجاد شده به دلیل عدم رفع تعهد ارزی در محل اتاق تبریز بررسی شد.

«ابوالفتح ابراهیمی» نایب رئیس اتاق تبریز و دبیر این نشست با تاکید بر اهمیت فولاد آلیاژی برای واحدهای صنعتی استان از مسئولان انجمن قطعه سازی خواست تا مسائل این حوزه را طرح کنند.

«اکبر پایدار» رئیس این انجمن نیز با اشاره به عمده واحدهای تولیدی در حوزه قطعه سازی و ماشین سازی در استان از یک طرف و نحوه عرضه فولادآلیاژی را عامل ایجاد مشکلات و مسائل برای فعالان این حوزه در شرایط سخت اقتصادی خواند و در این خصوص یادآور شد: مجموعه این اقدامات سبب افزایش قیمت محصولات تولیدی این حوزه را سبب شده که امکان رقابت برای فعالان این حوزه در بازار های داخلی و خارجی با مشکل مواجه شده است.

مشکلات رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در منطقه آزاد ارس دومین موضوع مورد بررسی در این نشست بود که رفتارهای سلیقه ای سازمان و نهادهای ذیربط با فعالان اقتصادی در منطقه آزاد ارس در ایفاء تعهدات ارزی، رفتارهای سلیقه ای مسئولان گمرک در منطقه در ارزش گذاری پایه ای محصولات صادراتی و مشکلاتی از جمله مباحث طرح شده در این خصوص بود و اینکه از قِبل این رفتارهای سلیقه ای در شرایط سخت اقتصادی واحدهای تولیدی و صنعتی منطقه با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

عباس زاده، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان هم با تائید مسائل طرح شده، یادآور شد: این نوع رفتارها علاوه بر ایجاد مشکل برای واحدهای موجود در منطقه آزاد ارس، فعالان داخلی را هم با مشکل مواجه کرده است.

وی ویرایش آمار به صورت حرفه ای و تخصصی در بانک مرکزی و گمرک را مهمترین عامل حل مشکلات و مسائل در رفع تعهدات ارزی و ارزش گذاری پایه ای برای محصولات صادراتی خواند.

همچنین «محمدرضا پورمحمدی» استاندار آذربایجان شرقی و رئیس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان با اشاره به پیگیری های صورت گرفته در نهاد ریاست جمهوری در خصوص ایفاء تعهدات ارزی صادرکنندگان اظهار امیدواری کرد: با ویرایش اطلاعات موجود در بانک مرکزی بسیاری از مسائل پیش آمده در خصوص تعهدات ارزی صادر کنندگان رفع گردد.

«عباس کمالی» نایب رئیس اتاق تبریز نیز در سخنانی از پی گیری مسائل و مشکلات صادر کنندگان در خصوص رفع تعهدات ارزی، از مسئولان سازمان صمت در استان در حل مسائل و مشکلات صادرکنندگان در خصوص ایفاء تعهدات ارزی قدردانی کرد.

کمالی با یادآوری پی گیری های ملی برای حل مسائل پیش آمده، اصلاح اطلاعات و آمار موجود را اساسی ترین عامل حل مسائل پیش آمده خواند و از مسئولان امر خواست تا بین افرادی که به هر نحوی به تعهدات خود عمل نموده اند و افرادی که به تعهدات خود عمل ننموده اند تفاوت قایل شوند و در این موضوع خاص همه را به یک چشم نبیند و موجبات تضعیف صنعت و تولید و صادرات در شرایط سخت اقتصادی نشوند.

وی با اشاره این نکته که طبق قانون، واحدهای تولیدی فقط سی درصد از ارز حاصل از صادرات خود را می توانند صرف واردات مواد مورد نیاز خود کنند خاطرنشان کرد: برخی از واحد های ارز حاصل از صادرات خود را صرف واردات ماشین آلات و تکنولوژی نموده اند که دولت و بانک مرکزی می بایست در بررسی رفع تعهدات ارزی این موارد را در راستای توسعه اقتصادی کشور مد نظر قرار دهد.

رئیس شورا نیز با اشاره به تنگناهای موجود در انتقال ارز حاصل از صادرات، پایش اطلاعات و اقدامات صورت گرفته در نحوه ایفاء تعهدات ارزی را مهم ارزیابی کرد و گفت: با اجماع نمایندگان مصوبات هشت گانه در خصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان در راستای اصلاح قوانین، مقررات و بخشنامه ها عملیاتی گردد.

بنابر این گزارش، اقدامات ترمیمی به منظور حمایت از صادر کنندگان و تشویق فعالان اقتصادی به تولید در شرایط سخت اقتصادی، درخواست عدم ورود سازمانهای نظارتی و قضایی به موضوع تا قطعی شدن تخلفات فعالان اقتصادی از جمله درخواست های فعالان صنعتی و تولیدی استان در این نشست بود.

حجت الاسلام «محمدرضا میرتاج‌الدینی» نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با تقدیر از پی گیری های مسئولان استانی در رفع مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی استان، اصلاح فرمول اخذ حاصل از صادرات، تمدید فرصت تا آخر شهریور برای ایفاء تعهدات ارزی و توجه به مقاصد صادراتی که برخی با ریال صورت گرفته را راهکاری در جهت حل مسائل و مشکلات پیش آمده خواند.

همچنین در این جلسه انتخاب ۴ نفر توسط اتاق تبریزریال یک نفر از طرف اصناف، یک نفر خانه کشاورز و یک نفر اتاق تعاون مورود تصویب اعضاء قرار گرفت. نحوه تعامل فروشگاه های زنجیره با تولیدی کنندگان دستور بعدی نشست بود که توسط جعفری، دبیر انجمن صنایع غذایی طرح شد.

وی با اشاره به اهمیت این فرشگاه ها در ارائه خدمت به مصرف کننده، که جزء سیاست های دولت است، نظارت وزارت صمت در قیمت گذاری محصولات ارائه شده و نحوه بازگشت پول محصولات فروخته شده به این فروشگاه، از یک طرف و گردش مالی این منابع در استان ها را مهم ارزیابی و از مسولان استانی و اعضای حاضر در جلسه خواست تا در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهند .

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه این نشست با اشاره به این که ستاد تنظیم بازار با تشکیل جلسات هفتگی در صدد دفاع از حقوق تولید کننده و مصرف کننده است، یاد آور شد: در خصوص اقلام اساسی در استان هیچ گونه کمبودی وجود ندارد.وی دستور رسیدگی در قیمت گذاری کالا، عدم پرداخت به موقع به تولید کننده و ایجاد حساب بانکی برای این فروشگاه ها در استان به منظور بهره مندی استان از گردش مالی این فروشگاه ها  را صادر کرد.

هنربر، معاون بازرگانی سازمان صمت نیز با اشاره به مواد ۴، ۵، و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایجاد سامانه جدید جامع تجارت را در همان راستا ارزیابی نمود و با اشاره به مشکلات پیش آمده به دلیل اقدامات آنی در تعویض فرایند تمدید و صدور کارت در سامانه جدید را عمده علل مشکلات پیش آمده خواند و گفت: سازمان  صمت از نظر زیر ساخت ها و کارشناس محدودیتی ندارد و تغییرات آنی سبب بروز برخی از مشکلات شده است.

گفتنی است، در این نشست ضمن تجلیل از خبرنگاران استان، مشکلات تامین مواد اولیه (فولاد آلیاژ) قطعه سازان استان و نیز رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در منطقه آزاد ارس مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 964240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha