هنر، رسانه، آموزش و دین چهار حوزه فرهنگی تاثیرگذار در پیشگیری از اعتیاد است

سیدعباس صالحی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمام ظرفیت‌های خود را به خاطر مسئولیت اجتماعی که دارد در اختیار مبارزه با مواد مخدر قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «سیدعباس صالحی» در نشست تخصصی معاونان، مدیران‌کل و دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور که به صورت ارتباط زنده تصویری با موضوع «پیشگیری از اعتیاد، استمرار اجرای طرح یاریگران زندگی با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی» برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و همچنین گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر در هفته دولت، گفت: بحث اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی در ایران و جهان جایگاه خاص خود را دارد، به همین منظور دامنه‌های پیرامون این موضوع نیز زیاد است.

 

وی ادامه داد: از یک سو دامنه «جمعیتی» این بیماری را در کشور باید در نظر گرفت، در حال حاضر طبق آمار جمعیتی در حدود 8 تا 10 میلیون نفر در کشور درگیر اعتیاد هستند، این آسیب می‌تواند از نظر روحی و جسمی به فرد مبتلا صدمه وارد کند، همچنین ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اعتیاد را نباید فراموش کرد، بسیاری از جرائم و بزهکاری‌ها از همین موضوع سرچشمه می‌گیرد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: از سوی دیگر دامنه «شیوع» این بیماری را باید مدنظر قرار داد، این بیماری در اصل همانند کرونا اپیدمی است و گستره شیوع آن به شکلی است که هر فرد مبتلا در طول دوران اعتیاد خود حداقل 8 تا 10 نفر را با این مساله درگیر می‌کند.

 

صالحی یادآور شد: یکی دیگر از دامنه‌های مدنظر در حوزه اعتیاد «زمان» است، ابتلا به این بیماری گاهی آنقدر طولانی می‌شود که فرد مبتلا را به سمت مرگ می‌کشاند، بنابراین دامنه جمعیتی، شیوع و زمان ابتلا ایجاب می‌کند که مساله اعتیاد را بیش از همیشه جدی بگیریم.

 

وی با طرح این پرسش که در شرایط فعلی چگونه می‌توان با این آسیب مقابله کرد، افزود: برای مقابله با موضوع اعتیاد باید دو رویکرد «درمانی» و «پیشگیرانه» را مورد توجه قرار داد، در این بین پیشگیری باید اولویت اول در رابطه با بحث اعتیاد باشد، اگر این نگاه مبنایی را قبول کنیم باید به این سمت برویم که عوامل اعتیاد در کجا قرار دارد تا زمینه نفوذ و پیشرفت آن را مسدود و یا کاهش دهیم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: عوامل زیادی برای پیشگیری از اعتیاد وجود دارد که نباید از آنها غافل شویم، ابتدا عوامل «روانی و انگیزشی» است، کسانی که در حوزه اعتیاد کار می‌کنند می‌دانند کنجکاوی، ماجراجویی، فشار روانی دوستان و ... فرد را به سرعت به سمت اعتیاد سوق می‌دهد، بنابراین عواملی که در این راه دخیل است را باید پیگیری و آنها را متوقف کرد.

 

صالحی ابراز داشت: عامل دوم در پیشگیری عامل «معرفتی و ذهنی» است، متاسفانه یکسری باورهای غلط برای رفتن به سمت اعتیاد وجود دارد، برای مثال برخی موضوعاتی چون «من هروقت اراده کنم ترک خواهم کرد، برخی مواد اعتیاد آور نیست، مواد مخدر برخی بیماری‌های روحی و جسمی را درمان می‌کند و ...» را مطرح می‌کنند، در این حوزه باید گزاره‌های غلط را تصحیح کنیم.

 

وی عوامل «محیطی» را سومین عامل برای پیشگیری از اعتیاد مطرح و خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد خانواده و اطرافیان در رفتن فرد به سمت اعتیاد تاثیر دارند، بنابراین اگر بخواهیم در پیشگیری موفق باشیم باید در عوامل سه‌گانه فوق اثر بگذاریم تا قدرت این عوامل را کاهش داده یا از بین ببریم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر در بخش فرهنگ بخواهیم جریان پیشگیری از اعتیاد را در دستور کار قرار دهیم باید چهار حوزه  مدنظر باشد، تصریح کرد: اولین حوزه مربوط به «هنر» است، در این بخش جاذبه و تاثیری که مطلب بر روی مخاطب می‌گذارد بسیار مهم است، زیرا در هنر یک پیام در قالبی جذاب ارائه و تاثیر غیرمستقیم را روی فرد می‌گذارد، در حوزه هنرهای نمایشی، تجسمی، سینما و  ... تا به امروز اتفاقات زیادی رقم خورده است. تاثیراتی که این حوزه بر مخاطب می‌گذارد بعضا جلسات طولانی آموزشی، سخنرانی‌ها، همایش‌ها و ... نمی‌تواند داشته باشد.

 

صالحی بیان کرد: «رسانه و فضای مجازی» دومین حوزه موثر در امر پیشگیری است، در این حوزه کار را باید با کثرت و تکرار جا انداخت، در این حوزه چون مستقیم به موضوع اعتیاد پرداخته می‌شود در تاثیرگذاری یک اتفاق پایدار را رقم می‌زنیم، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش تا به امروز 2500 پیام در فضای مجازی منتشر شده است که 7میلیون بازدیدکننده در فضای مجازی و 200هزار نفر در سایت‌ها داشته است.

 

وی ادامه داد: خبرگزاری‌ها و سایت‌ها می‌توانند در این حوزه بسیار موثر باشند، در خبرگزاری ایرنا 9300خبر تولیدی در مورد حوزه اعتیاد را در سال گذشته داشته‌ایم، همچنین رسانه‌هایی که در بخش فضای مجازی فعال هستند می‌توانند در این بخش بسیار کمک کنند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: حوزه سوم «آموزش و پژوهش» است، این بخش با دو حوزه قبلی کاملا متفاوت است، این حوزه به دانش‌افزایی و عمق‌بخشی در امر پیشگیری و درمان کمک می‌کند، درواقع آموزش هم یک مسیری در امر پیشگیری محسوب می‌شود، در این راستا در وزارخانه متبوع در ستاد و استان‌ها ظرفیت‌های زیادی وجود دارد، بیش از 3هزار کتابخانه عمومی داریم که درگیر آسیب‌های اجتماعی شدند و محل کتابخانه‌ها را تبدیل به مکانی برای آموز‌ش‌های پیشگیری از اعتیاد کردند.

 

صالحی اضافه کرد: در استان‌ها ده‌ها همایش و کارگاه آموزشی مرتبط با این موضوع برپا شده است، همچنین پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز پژوهش‌های زیادی را در این بخش داشته است، بنابراین در این بخش نیز ظرفیت‌های زیادی در این وزارتخانه وجود دارد که امیدواریم با همکاری با ستاد مبارزه با مواد مخدر به نتیجه برسد.

 

وی حوزه «دین» را آخرین بخش از عوامل موثر در پیشگیری معرفی کرد و گفت: جامعه ایران هویت دینی دارد که بسیار هم قابل توجه است، این حوزه می‌تواند به عوامل محیطی، انگیزشی و ... کمک کند، در این بخش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را با بیش از 2میلیون و 500 هزار عضو در 27هزار کانون داریم که در موضوع اعتیاد فعال و در جهت پیشگیری از آن اقدامات خوبی را دارند، همچنین سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با 7هزار بقعه در مورد موضوعات اجتماعی فعال است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه دو فرصت فرادستگاهی نیز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، اذعان کرد: ابتدا «شورای فرهنگ عمومی» را داریم که نهادها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلفی در آن حضور دارند و جلسات این شورا در سراسر کشور برگزار می‌شود، از طرفی دیگر «شورای اطلاع‌رسانی استان‌ها» را نیز داریم که با ریاست استانداری و دبیری مدیرکل امور استان‌های وزارت‌خانه متبوع جلسات خود را برگزار می‌کنند، این شورا هم با خط ارتباطی که با رسانه‌ها دارد می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

کد خبر 964628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha