کارخانه تولید کاتالیست در منطقه آزاد اروند به بهره برداری رسید

طرح توسعه کارخانه آرد صنعت ماهان تولیدکننده کاتالیست دهمین واحد تولیدی - صنعتی از پروژه‌های معاونت سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند با حضور مدیرعامل و مدیران این سازمان در سایت شهرک صنعتی شماره یک آبادان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، شرکت آرد صنعت ماهان تولیدکننده انواع روغن صنعتی، دهمین واحد تولیدی - صنعتی معاونت سرمایه‌گذاری و توسعه کسب و کارهای سازمان منطقه آزاد اروند از مجموع پروژه‌های طرح نهضت «جهش تولید در سرزمین فتح» به مناسبت از آزادسازی خرمشهر تا شکست حصر آبادان امروز (سه‌شنبه 4 شهریور) همزمان با هفته دولت با حضور مدیرعامل و مدیران سازمان منطقه آزاد اروند در سایت شهرک صنعتی شماره یک آبادان و به مرحله بهره‌برداری رسید.

 

این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با اعتباری بالغ بر 450 میلیارد ریال برای 25 نفر به‌صورت مستقیم و 70 نفر به‌صورت غیرمستقیم شغل ایجاده کرده و سالیانه 23 هزار تن انواع محصولات کاتلیست، امولیسفایر و آغازگرهای مورد مصرف پتروشیمی‌ها را تولید و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌کند.

 

تامین مواد اولیه پتروشیمی‌ها گامی به سوی خودکفایی منطقه آزاد اروند

در این افتتاحیه «اسماعیل زمانی» ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) طرح توسعه کارخانه آراد صنعت ماهان تولیدکننده کاتالیست را سوق‌دهنده این منطقه به سوی خودکفایی در تامین مواد اولیه پتروشیمی‌ها دانست و اظهار کرد: منطقه آزاد اروند با ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین با ظرفیت توسعه امکان سرویس‌دهی و خدمات دادن به واحدهای پتروشیمی و شیمیایی منطقه را دارد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه منطقه آزاد اروند در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و واحدهای شیمیایی ظرفیت توسعه بسیار بالایی دارد افزود: تولیدات این صنایع به صورت زنجیره‌ای به یکدیگر وابسته هستند و کارخانه‌ای که امروز در شهرک صنعتی آبادان به بهره‌‍‌برداری رسید یکی از حلقه‌های این زنجیره صنعتی را تکمیل خواهد کرد.

 

وی محصولات این واحد تولیدی را جزء اصلی‌ترین، مهم‌ترین و پیچیده‌ترین مواد مورد نیاز پتروشیمی‌ها خواند و اضافه کرد: عمدتا 90 درصد این محصولات وارداتی بوده و لذا این اتفاق یک چراغ امید در تولید انواع کاتالیست، تسهیل کننده‌های مواد شیمیایی، آغازگرهای مورد مصرف در پتروشیمی و تولید انواع امولیسفایرها است که کشور به‌ویژه این منطقه را به سمت خودکفایی سوق می‌دهد.

 

زمانی این محصول دانش‌بنیان در صنعت کشور را حائز اهمیت برشمرد و اذعان داشت: این زنجیره یک زنجیره بدیع و جدیدی از زنجیره‌های چند هزار نوعی کاتالیست است که محصول دانش‌بنیان است.

 

وی با اشاره به قوانین و مقررات انتقال و حمایت‌های مالی محصولات دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: لازم است که مکاتباتی با معاونت دانش‌بنیان ریاست جمهوری انجام و دستورات مقتضی صادر شود، هدف ما حمایت و افزایش از اینگونه واحدها است تا در بحث مالی و قوانین و مقررات دست و پاگیر، تسهیلات لازم صورت گیرد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه امیدواریم با حمایت از اینگونه کارخانه‌های حساس در فرآیند تولید تعداد این واحدها زیادتر شود تصریح کرد: صنعت پتروشیمی و نفت کشور به تولیدات این واحدها وابسته بوده و از لحاظ ارزی برای کشور به‌صرفه‌تر است.

 

وی به صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر دسترسی به این تکنولوژی در منطقه و تامین و رفع نیاز واحدهای داخلی کشور مشوق و حامی تولیدکنندگان برای صادرات این گونه محصولات به کشورهای حوزه خلیج‌ فارس و سایر کشورهای دنیا هستیم.

 

حمایت سازمان منطقه آزاد اروند از شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این افتتاحیه «سید علی موسوی» عنوان کرد: این کارخانه که از شرکت‌های دانش‌بنیان به‌شمار می‌رود دهمین پروژه به بهره‌برداری رسیده در سال جهش تولید در سرزمین فتح است و یکی از راهبردهای اصولی سازمان منطقه آزاد اروند در تحقق شعار سال مقام معظم رهبری است.

 

معاون سرمایه‌گذاری و کسب‌وکارهای سازمان منطقه آزاد اروند ابراز کرد: سازمان منطقه آزاد اروند از سه طریق شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد حمایت قرار می‌دهد، یکی از آنها ارائه تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری استان خوزستان و همچنین کمک‌های معاونت علمی ریاست جمهوری است تا این واحدهای تولیدی توسعه یابند.

 

وی یادآور شد: در خصوص بحث صدور مجوزها، پروانه تاسیس، پروانه بهره‌برداری و پروانه ساخت کمترین زمان ممکن و امتیازات ویژه برای صنایع دانش‌بنیان در منطقه آزاد اروند در نظر گرفته شده و از طریق مرکز نوآوری نیز آموزش‌های علمی شرکت‌ها نیز در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

 

کد خبر 964819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha