عزاداری امام حسین (ع) مصداق تعظیم شعائر اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین جواهری، عزاداری برای امام حسین (ع) را مصداق تعظیم شعائر اسلامی دانست و گفت: از شعائر گرفته تا سبک و اشعاری که به کار می بریم، موسیقی ها و محتواهایی که استفاده می کنیم، همه اینها باید در مسیری باشد که دین را ترویج کند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، عزاداری برای امام حسین (ع) و شهدای واقعه کربلا مصداق تعظیم شعائر اسلامی است و دارای آداب و احکام خاص خود است که باید در برگزاری مراسم های عزاداری به آنها توجه داشته باشیم. امسال با شیوع ویروس کرونا، برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود. اطلاع از آداب و احکام عزاداری برای امام حسین (ع) بر میزان بهر مندی از معنویات و سیره عملی ایشان و اهل بیت (ع) می افزاید. بنابر اهمیت آداب و احکام عزاداری برای امام حسین (ع) خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در خصوص آداب و احکام عزاداری برای امام حسین با «حجت الاسلام والمسلمین میثم جواهری» نماینده دفتر استفتائات آیت الله شبیری زنجانی گفت و گویی کرد که در ادامه می خوانیم:

 

آداب عزاداری برای امام حسین (ع) چگونه باید باشد؟ 

در عزاداری امام حسین (ع) چند نکته را باید مد نظر قرار دهیم. عزاداری امام حسین (ع) مصداق تعظیم شعائر است. تعظیم شعائر الهی و کسی که شعائر الهی را ترویج می کند، قطعا مشمول الطاف خاصه الهی شده و رضایت خدا را خواهد داشت.

در ترویج عزاداری امام حسین (ع) برخی مصادیق عزاداری واجب و برخی مستحب است. این شعائر الهی در زمان ما و در شرایط حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا به موانع و محدودیت هایی مبتلا شده است.

 

با توجه به شرایط کرونا، مراسم عزاداری چگونه باید برگزار شود؟

در دین مبین اسلام چه جان خود را به خطر بیندازی و یا جان دیگران را، از بزرگترین منکرات محسوب می شود، بنابراین در برگزاری عزاداری امام حسین (ع) باید امور بهداشتی را رعایت کنیم تا هم جان خود و هم دیگران را حفظ کنیم.

دو اصل تعظیم شعائر است که یکی از مصادیق بارز آن فرهنگ حسینی است و دوم آنکه جان کسی را به خطر نیندازیم. اگر بتوانیم بین این دو جمع ایجاد کنیم یعنی برگزاری عزاداری امام حسین توام با اینکه جان دیگران را به خطر نیندازیم، می توانیم به برگزاری عزاداری بپردازیم در غیر این صورت باید در شیوه عزاداری تجدید نظر کنیم. باید مسیر ما مسیر هموار کردن این امر باشد تا بتوانیم این شعائر الهی را در جامعه ترویج کنیم نه آنکه پافشاری کنیم که حتما باید عزاداری برگزار شود و یا اینکه بر عدم برگزاری عزاداری امام حسین تاکید کنیم، در واقع باید اعتدال را رعایت کنیم.

 

شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) چگونه باید باشد؟ مداحان در انتخاب شعر و موسیقی به چه نکاتی باید توجه داشته باشند؟

در خصوص شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) باید بگویم جنبه الهی بودن و ترویج خدامحوری و دین محوری در جامعه باید مهیا شود و کارها برای رضای خدا باشد. از شعائر گرفته تا سبک و اشعاری که به کار می بریم، موسیقی ها و محتواهایی که استفاده می کنیم، همه اینها باید در مسیری باشد که دین را ترویج کند. اگر بخواهیم با مداحی و اشعار خود را ترویج کنیم و سبک های باطل را ترویج کنیم، مسیر غلطی را در پیش گرفته ایم.

سبک مداحی، موسیقی و نوع شعرهایی که برای مردم خوانده می شود، باید مورد توجه باشد. اشعار و محتوای ارایه شده در عزاداری ها باید بر معلومات و معرفت مردم بیفزاید و آن جنبه ای که مربوط به افزایش آگاهی مردم می شود، پررنگ تر باشد. در عزاداری ها نباید به دروغ مبتلا شویم و اشعار و محتواهایی که استفاده می کنیم باید از منابع موثق باشد.

 

حقوق مردم در عزاداری ها چگونه باید رعایت شود؟

مردم هم در عزاداری ها یک سری حقوق دارند که باید به آن توجه شود. در سبک عزاداری و شیوه برگزاری عزاداری نباید برای مردم مزاحمت ایجاد کنیم، به عنوان مثال ساعت های پایانی شب صدای بلندگوها را زیاد نکنیم یا بدون اجازه مردم روی دیوارشان پرچم نصب نکنیم و به حقوق شخصی دیگران تعرض نکنیم و حقوق مردم را رعایت کنیم.

عزاداری عمومی که امسال به دلیل ویروس کرونا محدودیت هایی برای آن ایجاد شده است و با پروتکل های بهداشتی باید برگزار شود از طرفی مردم باید شعائر الهی را در زندگی فردی خود عرضه کنند، نظیر نصب پرچم که می تواند به عنوان ترویج شعائر الهی باشد. وقتی در هر کوچه ای تعدادی پرچم به نشانه عزاداری برای امام حسین (ع) نصب می شود، شهر چهره دیگری به خود پیدا می کند.

 

راه اندازی هیات های خانگی چگونه در ترویج فرهنگ حسینی می تواند نقش آفرین باشد؟

در زندگی فردی و درون خانواده ها نیز و همچنین از طریق فضای مجازی می توان اهل خانواده را به عزاداری هدایت کرد و در منزل با انجام مراسمات عزاداری، خواندن ادعیه و کارهایی که سال های گذشته در مساجد و تکایا انجام می شد را به منزل ببریم. این نوع تربیت ها است که به نسل آینده منتقل می شود و با رویکردی که در پیش گرفته ایم، مروج این نوع عزاداری در منزل باشیم و ضرری هم از ناحیه ویروس کرونا به مردم وارد نخواهد شد.

خانواده ها به ویژه پدر و مادر نقش مهمی در تربیت فرزندانشان ایفا می کنند، نسلی که می تواند مروج فرهنگ حسینی در جامعه باشد و رفتار و عملکردش به تاسی و الگو گرفته از اهل بیت (ع) به ویژه فرهنگ عاشورا و نهضت امام حسین (ع) باشد.

 

کد خبر 965219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha