«احتکار و گران فروشی» بزرگترین منکر

چرخی کاسب بیرجندی با بیان اینکه احتکار بزرگترین منکر و خیانت به مردم است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر تنها به رعایت حجاب مربوط نیست بلکه با رعایت حقوق مردم و عدم گران فروشی و احتکار می توانیم این فریضه واجب را احیا کنیم.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ «امر به معروف و نهی از منکر» دو فریضه واجبی است که عمل کردن به آن باعث سلامت و صلابت جامعه می شود. این فریضه مهم می توانند سعادت و تکامل جامعه را به دنبال داشته باشند.

 

در اسلام از فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر به عنوان ضامن اجرای قوانین و دستورهای شرع مقدّس یاد شده است و آیات و روایات بسیاری درباره‌ اهمیت و آثار و برکات آن وجود دارد تا آن جا که گفته می‌شود که همه‌ کارها حتی پیکار در راه خدا، در مقایسه با این فریضه همانند قطره‌ای آب در برابر دریایی پهناور است.

 

این دو واجب الهی، دو رکن از احکام و فرایض الهی و دو حقیقت از عالی‌ترین و اساسی‌ترین مسائل نورانی دین مقدّس اسلام هستند که هم چون دو ستاره‌ پر فروغ، بین سایر تکالیف درخشیده و همواره در اسلام مورد تأکید هستند و عمل به آن‌ها موجب بقای جامعه‌ اسلامی و ضامن سلامت آن می‌ شود.

 

اهمیت امر به معروف و نهی از منکر

آیات و روایات بسیاری در خصوص اهمیت توجه و پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که این فریضه تمامی ابعاد زندگی انسان را در برمی گیرد اما متاسفانه مشاهده می کنیم که این دو رکن مهم در جامعه کم رنگ شده و غبار بر چهره این دو رکن نشسته است.

 

قرآن کریم، شرط رستگاری و فلاح بشریّت را دعوت به خیر و اقامه‌ این دو فریضه‌ بزرگ می‌داند و می‌فرماید: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ بايد از ميان شما، جمعى دعوت به نيكى، و امر به معروف و نهى از منكر كنند و آن‌ها همان رستگارانند».

 

امام علی(علیه السلام) در خصوص اهمیت توجه به امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند:«قِوامُ الشَّریعَةِ الاَْمْرُ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیُ عَنِ الْمُنْکَر؛ تضمین کننده برپایی شریعت و نظام دین، امر به معروف و نهی از منکر است».

 

امام خمینی (ره) در وجوب فریضه امر به معروف و نهی از منکر می فرمایند: «... امر به معروف و نهی از منکر بر همه مسلمین واجب است. جلوگیری از منکرات بر همه مسلمین واجب است. شما و ما موظفیم که همه، در تمام اموری که مربوط به دستگاه های اجرایی است، امر به معروف کنیم و اگر اشخاصی پیدا می شوند که خلاف می کنند، معرفی کنیم به مقاماتی که برای جلوگیری مهیا هستند و مشکلات را هم تحمل کنیم.»

 

نقش امر به معروف و نهی از منکر در شغل های مختلف

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه قشر و یا فرد خاصی نیست بلکه وظیفه همه مردم است تا به این فریضه واجب عمل کنند و فرقی ندارد که کاسب یا استاد دانشگاه و یا یک مسئول بلندمرتبه باشیم و هر کدام ما در جای خود وظیفه داریم تا با عمل کردن به وظایف خود باعث احیای این فریضه در جامعه شویم.

 

یک کارمند می تواند با روی خوش داشتن، رشوه نگرفتن، درست انجام دادن مسئولیت های خود و عمل کردن به قوانین باعث ترویج امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شود چرا که امر به معروف و نهی از منکر تنها برای حجاب نیست بلکه به همه معروف ها و منکرها ربط دارد.

 

کاسبان و فروشندگان نیز از دیگر اقشاری هستند که می توانند با احتکار نکردن، گران فروشی نکردن و حمایت از تولیدات داخلی سبب احیای فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه شوند. نقش این قشر از جامعه بسیار پر رنگ در این زمینه می تواند باشد و کاسبان بسیاری در جامعه داریم که به این موضوعات توجه دارند و هرگز نمی گذارند کسی با دست خالی از مغازه شان بیرون برود. هر چند برخی افراد از فشارهای اقتصادی سو استفاده می کنند و به احتکار کردن و گران فروشی روی می آورند.

 

گران فروشی خوشبختی و سعادت نمی آورد

«غلامحسین چرخی» یکی از کاسبان مومن و متعهد بیرجندی است که حدود 60 سال از سن 80 ساله خود را به کاسبی در شغل آزاد مشغول است و هیچ گاه حلال خدا را حرام نکرده و رضایت خدا و مردم را در اولویت کار خود قرار داده است و کمتر کسی در بیرجند وجود دارد که نامش را نشنیده باشد.

 

این کاسب بیرجندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در حال حاضر مدیرعامل شرکت تعاونی رزمندگان اسلام هستم و در گذشته شرکت تولیدی پتو را بر عهده داشتم و به فعالیت های دیگری نیز مشغول بوده ام.

 

وی معتقد است که یک کسبه مومن و متعهد باید حقوق مردم را رعایت کند چرا که از حق الله اهمیت بیشتری دارد و باید خود را جای مردم بگذاریم که اگر با ما یک کسبه رفتار بد کند یا گرانفروشی کند چه برخوردی خواهیم داشت و باید حق مردم را به خوبی ادا کنیم.

 

چرخی گران فروشی را یک اقدام مذموم توصیف می کند و ادامه می‌دهد: افرادی که دست به گران فروشی می زنند تا به ثروت زیاد دست یابند بدانند که این امر محقق نمی شود چرا که تنها با پول حلال انسان می تواند سعادتمند شود و برکت در نان حلال بسیار زیاد است.

 

احتکار بزرگترین خیانت به مردم است

این کسبه بیرجندی معتقد است که توجه به کالاهای ایرانی باعث می شود تا چرخ اقتصاد کشور به خوبی بچرخد و می گوید که همواره کالای ایرانی را به کالای خارجی ترجیح می دهد و خرید کالاهای ایرانی به تحقق شعار سال جهش تولید می تواند کمک بسیاری کند و وظیفه همه است تا به خرید کالاهای ایرانی به اقتصاد کشور کمک کنند.

 

چرخی در خصوص احتکار کردن کالاها توسط برخی از فروشندگان اظهار کرد: احتکار بزرگترین منکر ئ خیانت به مردم است؛ هیچ برکتی در احتکار وجود دارد. امیدواریم هیچ کاسبی دست به این کار زشت و ناپسند نزند.

 

وی می گوید که به فرزندانم نیز آموخته ام همواره کسب رضایت مردم و خدا را سرلوحه کار خود قرار دهند و دست به احتکار و گران فروشی نزنند و به آن ها آموخته ام که بهترین خدمت به مردم این است که حقوق آنها رعایت شود.

 

این کسبه بیرجندی با اشاره به وضعیت معیشت مردم در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: همواره به خصوص در این ایام تلاش کرده ام تا کمکی به نیازمندان داشته باشم حتی اگر دستم خالی باشد سعی کردم تا با زبان خوش دلی را به دست بیاورم و ثانیه ای آن فرد نیازمند را خوشحال کنم.

 

چرخی در پایان به کاسبان توصیه کرد که امر به معروف و نهی از منکر تنها به رعایت حجاب مربوط نیست بلکه با رعایت حقوق مردم و عدم گران فروشی و احتکار می توانیم این فریضه واجب را احیا کنیم و حتی با سخنان سازنده و خوش می توانیم باعث اصلاح یک فرد شویم.

 

 

 

کد خبر 965220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha