شش ايده برتر اربعيني براي اجرايي سازي در مناسك اربعين معرفي شدند/ ارسال ۱۷۷ ایده اربعینی به دبیرخانه روشنا

رئيس كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين گفت: انديشكده راهبردي اربعين در عرصه هاي مغفول و مورد نياز حركت اربعين گام برمي دارد./ دبير رويداد روشنا گفت: اكثر ايده هاي برتر در حوزه اپليكيشن و گسترش خدمات و فرهنگ اربعين در فضاي مجازي هستند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛‌ در مرحله نهايي رقابت ايده هاي واصل شده به دبيرخانه نخستين رويداد شناسايي و پرورش ايده هاي اربعيني(روشنا)، و همزمان با آغاز محرم الحرام ، 18 ايده راه يافته به مرحله نهايي با هم رقابت و در نهايت ايده هاي اول تا سوم معرفي شدند.

بنابراین گزارش، در اين آيين كه در مركز نوآوري دانشگاه امام صادق برگزار و به صورت زنده از فضاي مجازي پخش شد ايده هاي موفق به راهيابي به مرحله نهايي پس از معرفي، مورد نقد و ارزيابي شش داور حاضر، آقايان صميمي، حميديا، قيدرلو، ذولفقار زاده، مطهري نژاد و احمدي قرار گرفت. در اين برنامه، هر يك از ايده پردازان و تيم ها، كه در دوره پرورش ايده زير نظر راهبران متخصص فناوري نرم و نواوري شركت كرده بودند، ضمن معرفي بوم خود، در نماهنگي مساله و راه حل مورد نظر را معرفي مي كردند.در نهايت و پس از يك رقابت بسيار سنگين، ايده مصباح الهدي با ارائه سرتيم گروه آقاي يعقوبعلي موفق به كسب مقام اول و دريافت جايزه 50 ميليون ريالي شد.

 

 

همچنین ايده اربعين ايونتز با سرگروهي آقاي شيري نيز به مقام دوم رسيد و موفق به كسب جايزه سي ميليون ريالي شد. چهار ايده هم به مقام سوم رسيده و هر يك 10ميليون ريال جايزه دريافت نمودند كه عبارت از ايده هاي «شبكه شباب الزيب» با سرگروهي خانم حانيه پايور، ايده موكب حضرت رباب با سرگروهي بنت الهدي قابوستيان، ايده دستگير با سرگروهي سينا سروي و ايده لايو 360درجه با سرگروهي محمدجواد منفرد بود.

 

در آيين اختتاميه و اعلام برگزيدگان روشنا كه با حضور حجت الاسلام و المسلمين دكتر احمدي رئيس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين برگزار گرديد اعلام شد ايده هاي موفق با همكاري ستاد و ساير نهادهاي فرهنگي و خدماتي و حاميان مردمي، در مسير اجرا و شتابدهي قرار خواهند گرفت.

 

 

بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین در اولین وبینار بررسی ارزیابی ایده‌های اربعینی در رویداد «روشنا» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: از برگزارکنندگان این رویداد مهم و اثر بخش از دانشگاه امام صادق علیه السلام و مرکز نوآوری دانشگاه و مدیریت متعهد و توانمند این مرکز تشکر می‌کنم و همچنین از اندیشکده راهبردی اربعین و مدیریت آن که در طراحی و پیگیری طرح روشنا که اربعین ۹۸ در کربلای معلی در مقر ستاد فرهنگی اربعین رونمایی شد و در این 10 ماه با تلاش مستمر در این  وضیعت خاص این طرح به ثمر نشست، تشکر داریم.

وی افزود: امیدواریم این کار مطلع مبارکی باشد و به یمن الطاف حضرت سید الشهدا علیه السلام به یک نهاد مستحکم و پربار برای این مسیر نورانی باشد و کمکی به تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه سازی تمدن نوین اسلامی گامی موثر واقع شود. لازم می دانم از تلاش اساتیدی که با برگزاری جلسات متعدد و صرف ساعت‌ها گفتگو و بررسی عالمانه به داوری این آثار پرداختند صمیمانه تشکر کنم.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین خاطرنشان کرد: در گام اول با تبلیغ و اطلاع رسانی محدود 177 ایده ارایه شده است، خود این موضوع گواه بر موفقیت نسبی این طرح و به بار نشستن زحمات دوستان در اندیشکده بوده است. ضرورت این کار از چند سال پیش احساس شد و رایزنی‌هایی برای پاسخ به این نیاز انجام گرفت که گام اولیه از سوی اندیشکده راهبردی برداشته شد.

وی یادآور شد: امروز اربعین یک پدیده بزرگ و با ابعاد مختلف و مسائل متنوع  و ظرفیت عظیم است که برای حل مسائل آن و شناخت زوایای پیدا و پنهان آن و شناسایی ظرفیت‌های بی‌نظیرش نیازمند مشارکت نخبگان و اهل دانش و صاحب نظران و فرهیختگان در ارایه راه حل‌ها و ایده‌ها و طراحی‌ها برای ارتقا و استفاده از ظرفیت‌های آن هستیم.

حجت الاسلام احمدی گفت: این امر مستلزم فراهم شدن بسترها و طراحی درست فرآیندها برای ارایه و دریافت و عملیاتی شدن ایده‌هاست، همچنین مستلزم سه امر مهم در کنار ساختار و بسترها، دانش، تلاش و استمرار است. گام اول در اندیشکده و در طرح روشنا برداشته شد و امیدواریم این آغازی برای یک جهاد علمی بزرگ و ماندگار باشد، گام مهم بعدی همت اندیشکده در معرفی و پیگیری ایده‌ها و پخته‌تر شدن آنها و همت و حمایت متولیان و خیرین است تا این ایده‌ها به یک محصول تبدیل شود .

وی تاکید کرد: کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین  به سهم خود از این ایده‌ها در معرفی و پیگیری برای اجرا و تبدیل به محصول نهایت تلاش خود را به عمل خواهد آورد. امیدواریم دفتر پیگیری مشترک با اندیشکده تشکیل  شود تا از طرق مقتضی برای تحقق اهداف این طرح تلاش کند.

دكتر احمدي در اين آيين با اشاره به مشاركت كميته فرهنگي آموزشي ستاد اربعين در روشنا، بر تداوم اين رويداد مهم و اشاعه آن در فضاي بين المللي خصوصا تسهيل ايده پردازي علاقهمندان عرب زبان تاكيد نمود.

 

 

دكتر محمد هادي همايون، رئيس انجمن علمي بين المللي اربعين نيز در اين آيين، با تاكيد بر سير تاريخ حق كه توالي بين ظهور و غيبت حقيقت عالم يعني امام، بوده است، تاكيد كرد: اقامه اربعين حتي در شرايط كرونايي و فقدان مناسك فيزيكي و پياده روي زائران در مسير  ها بسوي كربلا، خود مي تواند مصداقي ديگر بر ظهور حقيقت، وراي كثرات و امور مادي عالم باشد و اين به معناي تبديل تهديد و و ابتلاي كرونا به فرصتي  براي تمدن نوين اسلامي و حقيقت جويان عالم باشد.

 

دكتر نصراللهي دبير رويداد روشنا نيز در اين مراسم بر كيفيت بالاي ايده ها و تفاوت ماهوي رويداد روشنا با ساير موارد مشابه و معمول در عرصه نوآوري تاكيد و اذعان كرد: شركت كنندگان با اخلاص و علاقمند رويداد كه همگي از جوانان اربعيني بوده اند، در قالب شبكه نواوران و فناوران اربعين، همچنان روابط و هم افزايي را ادامه خواهند داد.

 

افتتاحيه رويداد روشنا، به همت مركز نوآوري  و انديشكده راهبردي اربعين دانشگاه امام صادق و با همكاري تنگاتنگ كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين همزمان با مناسك اربعين سال گذشته(1398) در كربلاي معلي برگزار و همزمان با شب اول محرم الحرام 1399 به فرجام رسيد.

 

 

دكتر مطهري نژاد دبير كميته علمي روشنا در اين مراسم اعلام كرد، سايت روشنا باز است و فرايند ثبت و شناسايي و ارتقاي ايده هاي اربعين همچنان ادامه دارد و دور دوم اين رويداد مهم هم اكنون آغاز شده است. علاقه مندان براي ثبت ايده مي توانند به آدرس http://rowshana40.ir  مراجعه نمايند.

در پايان اين مراسم، انگشتر اهدايي از سوي مقام معظم رهبري به پاس استمرار و مجاهدت بر فعاليت هاي علمي و راهبردي در عرصه زيارت اربعين، به مدير انديشكده راهبردي اربعين دانشگاه امام صادق عليه السلام اهدا شد.

دكتر حميديا مدير مركز نوآوري دانشگاه امام صادق(ع) ضمن اهداي اين هديه ارزشمند گفت رويداد روشنا در راستاي ايده پردازي و حل مسائل امت اسلامي در ظرف عظيم اربعين حسيني طراحي و اجرا شد.

 

 

کد خبر 965269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha