سیاست تغییر لباس توسط رضاخان یعنی تغییر فرهنگ غنی ایران

مریم جبلی با تاکید بر اینکه سیاست تغییر لباس توسط رضاخان یعنی تغییر فرهنگ غنی ایران گفت: ایرانیان از دیر باز، مردمی نجیب و باوقار بودند و در مقایسه با سایر تمدن های هم عصر خود از اصالت، عقلانیت، اخلاق، و معنویت بیشتری برخوردار بودند.

«مریم جبلی نائینی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در نایین گفت: مهمترین موضوعی که از سوی رضاخان هدف قرار گرفت، باورها و اعتقادهای فرهنگی مردم بود، که تغییر لباس توسط رضاخان تغییر فرهنگ غنی ایران نیز محسوب می شد. 


مدیر حوزه علمیه خواهران نایین اظهار داشت: نوع لباس و پوشش نشانه ای از هویت مردم است و در کشوری مثل ایران، انواع پوشش پس از گذر زمان و قرن ها به تدریج گرفته و محرومیت اجباری مردم از لباس و پوشش ملی، گونه ای ضربه به هویت آنها به شمار می رفت.


وی تغییر کلاه و لباس را، بخشی از برنامه های شبیه سازی جامعه ایرانی و هماهنگی مردم با فرنگیان دانست و گفت: لباس و پوشاک هر جامعه به تناسب اعتقادات دینی، فرهنگ، آداب، رسوم ملی و شرایط اجتماعی و اقلیمی با دیگر جوامع متفاوت است و اقوام ایرانی از دیرباز به لباس و پوشش مخصوص شناخته شده و تغییر لباس یک جامعه، تغییر فرهنگ آن جامعه محسوب میشود‌.


جبلی همچنین تغییر لباس را مقدمه ای برای کاهش مقاومت و حساسیت جامعه نسبت به حجاب و در نهایت، برداشتن آن دانست و گفت: ایرانیان از دیر باز، مردمی نجیب و باوقار بودند و در مقایسه با سایر تمدن های هم عصر خود از اصالت، عقلانیت، اخلاق، و معنویت بیشتری برخوردار بودند، که رضاخان پس از تحکیم قدرت، اجرای برنامه غربی کردن لباس ایرانیان را داشت.


وی در پایان یادآور شد: اکنون نیز دشمن بعداز ناامید شدن از عدم دست یابی به منافع خود در ایران دست بر فرهنگ ایران و ایرانیان گذاشته، غافل از اینکه ایرانیان برای فرهنگ و آداب و رسوم خود تا پای جان ایستاده اند.
 

کد خبر 965345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha