بیش از ۹۰۰ هیات مذهبی همدان در سامانه بیرق ثبت نام کردند

حجت الاسلام نظیری گفت: بیش از ۹۰۰ هیات مذهبی همدان در سامانه بیرق ثبت نام کردند.

به گزارش خبرنگار شبستان از ملایر «حجت الاسلام محمد هادی نظیری»  صبح امروز پنج شنبه ششم شهریور ماه در جمع خبرنگاران در ملایر ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش گفت:عزاداری های سید الشهدا یکی از ارکان مهم  شیعیه است و بیش از  ۱۳۰۰  است که ما  همه ساله مراسم عزاداری را برگزار می‌کنیم و هر روز نیز این داغ برای شیعیع تازه تر می‌شود.

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه  امسال نیز با توجه به شرایط باید عزاداری سیدالشهدا (ع) را حفظ کرده و آن را نگه داریم  افزود: با توجه به وضعیت موجود و وجود شیوع بیماری کرونا باید در عزاداری ها دستورالعمل های بهداشتی را رعایت می کردیم.

 

وی گفت: در ستاد ملی مدیریت  کرونا دستورالعمل های بهداشتی تدوین و به کل کشور ابلاغ شد و بر اساس و این دستور العمل‌ها  باید عزاداری ها برگزار می‌شد که در استان همدان نیز طی چند جلسه که در استانداری و با محوریت استاندار برگزار شد  این دستور العملها ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل ها بر اساس فاصله گذاری اجتماعیف استفاده از ماسک و و رعلیت همه موازین بهداشتی در مراسم و عزاداریها بود  تصریح کرد: وظیفه‌ای که بر عهده سازمان تبلیغات گذاشته شد تدوین و توجیه این دستورالعمل ها برای عزاداری ها بود واطلاع رسانی لازم را در این زمینه داشتیم.

حجت الاسلام نظیری با بیان اینکه در کل شهرستانها جلسات توجیهی برای مبلغان و همه کسانی که در امر هیئت مرتبط بودند این جلسات گذاشته شد گفت: در این جلسات همه دستورالعمل ها تشریح و تبیین شد .

وی  به راه اندازی «سامانه بیرق» اشاره کرد و گفت: این سامانه یک سامانه کشوری برای ثبت هیاتهای مذهبی است که هیات های مذهبی با ثبت نام در این سامانه و ثبت اطلاعات خود با ثبت نام و تعهد نامه‌ای که در این سامانه دارند  نسبت به دستورالعمل های بهداشتی و رعایت کردن آن ملزمو از حمایتهای لازم برخوردار می‌شوند که تا به امروز ۹۵۶ هیئت از استان همدان  در سامانه ثبت نام کردند.

وی در ادامه با اشاره به استفاده فضاها برای مراسم های محرم افزود: علاوه بر  آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان با دستور استاندار همه فضاهایی را  دستگاه‌های دولتی داشتند برای مراسم عزاداری ها در اختیار گذاشتند  و هیچ مشکلی برای مکان نداشتیم.

 با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ هیئت در فضای باز مراسم خود را برگزار کرده‌ اند گفت: این مراسم‌ها در مدارس، ورزشگاه‌ه، پارک‌ها و سایر فضاهای سر باز بوده است

حجت الاسلام نظیری همچنین با اشاره به اینکه در استان برای نماز ظهر عاشورا برنامه‌ریزی لازم شده است گفت : با توجه به شرایط هر شهرستان با هماهنگی ستاد اقامه نماز می‌تواند در همان مکان را در مکانی که هیئت برنامه‌های عزاداری خود را داشته باشد نماز ظهر را نیز برگزار کند با بیان اینکه تاکنون تخلفی در زمینه برگزاری مراسم گفت تخلفات بسیار اندک بوده است.

وی  در ادامه با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی برای  جمع اوری نذورات مردم  یک تیم کارشناسی  برای مشاوره  در این زمینه تشکیل شده افزود:همچنین با راه‌اندازی سامانه‌ای به شماری 31774 در این زمینه  مردم می‌توانند با  شماره گیری این سامانه و ارتباط با کارشناسان نذورات خود را بیان کنند که  و کارشناسان نیز راهنمایی های لازم را در خصوص ادای  نذورات وروش آن به مردم ازرائه می‌دهند که هدف ما هداست نذورات به سمت کمک های مومنانه است.

وی در ادامه با بیان اینکه در گام دوم انقلاب رویکرد تبلیغی سازمان به نام گام دوم تبلیغ است گفت در این زمینه نظر ما این است که اثرگذارترین ورود مبلغین ورود به مسائل و عرصه‌های اجتماعی و تلاش برای حل و مشکلات و مسائل اجتماعی در جامعه باشد که در قالب طرح امام محله و امام روستای اجرا می شود .

وی با بیان اینکه در این زمینه ظرفیت ها و توانمندی ها را باید شناسایی کرد و نیازهای مردمی را سازماندهی کرد گفت در این زمینه امام محله و امام روستا با کمک مردم مشکلات را شناسایی و حل می‌کند.

وی با اشاره به شناسایی ظرفیت‌ها و توانمدیها گفت: در این زمینه با شناخت  ظرفیت‌ها در حال  حاضر این طرح فعالیت بسیار خوبی دارد که در حال انجام است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان همدان  با بیان اینکه حوزه های علمیه ملایر توانمندی‌های بسیار بالایی دارند افزود: در حال تلاش هستیم که ظرفیت تبلیغی ملایر جنوب استان را پوشش دهد.

وی در ادامه با اشاره به اعزام مبلغان در دهه محرم گفت با توجه به شرایط کرونا امسال بیشترین اعزام ما اعزام روحانیون بومی مستقر، طرح هجرت و ائمه جماعت   بوده و  بیش از ۸۰۰ نفر اعزام داشته ایم  و علاوه بر آن حوزه علمیه خواهران نیزاعزام مبلغ را داشته و ۱۲۰  مبلغ اعزامی از قم بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۲۰۰ هیئت مذهبی  فعالیت های مختلف خود را با سازمان تبلیغات دارند گفت: این هیات ها در مناسبتهای مختلف برنامه های خود را در طول سال دارند.

حجت الاسلام روح الله نجفی نیز گفت:  در حال حاضر 320 هیات مذهبی در سطح شهرستان داریم که 256 هیات مذهبی ثبت نهایی سامانه و زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی هستند.
مدیر اداره تبلیغات اسلامی ملایر اشاره به اینکه دستور العملها و برنامه‌ها به هیات های مذهبی ابلاغ شده گفت: در حال حاضر برنامه های عزاداری بر اساس این دستور العملها در حال انجام است



وی همچنین به اعزام 150 مبلغ و مبلغه به مناطق مختلف شهر و روستا در سطح شهرستان ملایر در ایام محرم اشاره کرد و گفت:این مبلغان نیز در مساجد برگزاری نماز جماعت، پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی ، مشاوره و... را بر عهده دارند.
وی افزود: همچنین تعداد 60 مداح در سطح شهرستان نیز برای برگزاری مراسم و برنامه های عزاداری سید و سالار شهیدان در ایام محرم حضور و فعالیت دارند.

وی با اشاره به فعالیت هیات های مذهبی و اداره تبلیغات اسلامی در فضای مجازی بیان کرد: در این زمینه سخنرانی ها و برنامه های مداحی و... در قالب کلیپ توسط روحانیون با هدف معرفت افزایی در کانال های مجازی بارگزاری شده است.

کد خبر 965365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha