زعفران و انگور پای مسئولان کشوری را به فاروج باز می کند

استاندار خراسان شمالی گفت: داشتن رتبه نخست در حوزه تولید دو محصول زعفران و انگور و استفاده نکردن از این محصولات یعنی ظرفیتی مغفول مانده که می تواند با باز کردن پای مسئولان کشوری به شهرستان راه توسعه آن را هموار کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از فاروج،  «محمدعلی شجاعی» امروز پنج‌شنبه در نشست بررسی مشکلات شهرستان در جمع منتخبان اقشار مختلف در مسجد جامع فاروج  بعد از شنیدن نظرات ۱۲ نفر از منتخبان اقشار مختلف گفت: وقتی فاروج  در تولید زعفران در جایگاه یک استانی و در کشمش رتبه 6 کشوری را دارد نقشه راه برای توسعه اقتصادی مشخص و اولویت ها براساس این دو محصول باید تعریف شود.

 

 

 استاندار خراسان شمالی افزود: پول را جای دیگر بردن حرام است و نباید مردم چوب عدم توجه ما به ظرفیت ها را بخورند.

 

 

وی با بیان اینکه در حوزه این دو محصول نه فعالیت ها را به روز کرده و نه دامنه فعالیت را وسیع تر کرده ایم، گفت: 68 درصد  جمعیت شهرستان روستایی است و این به آن معناست که این درصد از جمعیت با این دو محصول شهرستان

آشنایی دارند و زمینه برای بهره برداری اقتصادی و توسعه ای فراهم است.

 

 

وی با ناشی از ضعف مدیریت خواندن عدم اجرای طرح های توسعه ای و تکمیلی در این دو محصول از دیر باز در شهرستان بیان داشت: بعد از ارائه برنامه از سوی دستگاه های جهاد کشاروزی، صمت و فرمانداری، حداقل سه جلسه در سطح کشور با مشارکت وزارت خانه های جهاد، صمت و اتاق بازرگانی در حوزه این دو محصول برای بازگشایی راه های توسعه و صادرات  آن برگزار و بازدید های میدانی مسئولان کشوری از شهرستان برای استفاده از ظرفیت اتاق تخصصی  برنامه ریزی می شود.

 

 

شجاعی با تاکید بر اینکه تا یک هفته آینده با بررسی آمار و ارقام در حوزه کاشت، تولید، برداشت، ارائه راهکار و فرآیند اجرای برنامه های توسعه از سوی دستگاه های مرتبط باید ارائه شود، گفت: مسیر برای تکمیل زنجیره تولید انگور و زعفران باز است ما به سمتش نرفته ایم و با الگویی عالمانه باید وارد این مسیر شویم.

 

 

استاندار خراسان شمالی به ضرورت تقویت حوزه گردشگری هم اشاره کرد و گفت: طرحی متناسب با شهرستان از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه شود.

 

 

وی بر بالا بودن نرخ باسوادی زنان شهرستان از میانگین استانی و اشتغال آنان گفت: جمعیت فعال زنان باسواد شهرستان ظرفیتی است که ما را در اجرای برنامه ها یک گام جلوتر می برد.

 

 

وی افزود: از سویی بالابودن آمار زنان سرپرست  خانوار بالای 65 سال  که همراه با از کارافتادگی آنان می شود  نیازمند اندیشیدن تمهیداتی برای این قشر است.

 

 

شجاعی گفت: یک سند برای اشتغال بانوان شهرستان با جزئیات کامل تدوین می شود و ظرف سه ماه آینده گزارش فعالیت های مطرح شده را در جمع مردم شهرستان ارائه می کنیم.

 

 

نماینده مردم شهرستان های فاروج و قوچان در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: حرکت براساس سند توسعه شهرستان باید باشد تا به اهداف دست یابیم.

 

 

علی آذری افزود: تعریف خوشه و زنجیره برای صنعت و کشاورزی، جلوگیری از خام فروشی محصولات، هویت بخشی به تولید و هوشمند سازی شهرستان در دستور کار است.

 

 

وی بااشاره به اینکه فضای کسب و کار به شدت با سختی مواجه است، افزود: همه دستگاه ها برای تسهیل کار مردم تعریف شده اند و نباید عکس آن عمل کنند.

 

 

آذری با تذکر به رییس دانشگاه علوم پزشکی برای مدیر شبکه بهداشت شهرستان برای عدم پیگیری در خصوص محرویت بیمارستان شهرستان از داشتن سی تی اسکن گفت: تکرار این سهل انگاری پیگیری های جدی تری را به همراه خواهد داشت.

 

 

در این نشست، اختصاص 500 میلیون ریال برای تکمیل آشپزخانه و سرویس بهداشتی مسجد جامع شهر، تعیین تکلیف مجتمع سابق ارشاد در شورای برنامه ریزی استان ظرف یک ماه آینده، تعیین  تکلیف انشعابات گلزار های شهدا شهرستان، استقرار بازرسیان ظرف سه روز برای دریافت گزارش ها و مطالبات مردمی در شهرستان از دوشنبه پیش رو، برگزاری رایگان  دوره تریبت مربی ویژه مربیان ورزشی و کارشناسی اختصاص دو فضای ورزشی برای خانم ها و آقایان با تجهیزات کامل به صورت رایگان در یک ساعت مشخص مصوب شد.

 

 

 

 

 

کد خبر 965557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha