​مسجدی ۶۰ متری که پاتوق اهالی محله امامزاده یحیی(ع) است و به دعاهای کمیل شهرت دارد

مسجد صاحب‌الامر(عج) با مساحت ۶۰ مترمربعی در محله امام‌زاده یحیی(ع) توانسته محلی برای حضور اقشار مختلف مردم باشد، این مسجد علی‌رغم فضای محدود در همه فعالیت‌های اجتماعی همچون کمک به سیل‌زدگان و نیز آسیب‌دیدگان اقتصادی کرونا مشارکتی فعالانه دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون ‌های مساجد: پیش از این در گزارشی که از مساجد کشورمان در این رسانه منتشر شد نشان دادیم که همیشه قرار نیست مسجدی برای انجام کارهای بزرگ، بودجه ای کلان یا فضای وسیع داشت بلکه مهم تر از اینها داشتن انگیزه خوب، همت های بلند و اراده های مستحکم است، واقعیتی که به خوبی درباره مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در تهران، خیابان 15 خرداد غربی، ابتدای کوچه امامزاده یحیی (ع) عینیت یافته است.

 

درست در همین کوچه، مسجد دیگری وجود دارد که اتفاقا از نظر مساحت از مسجد صاحب الزمان (عج) کوچک تر است ولی اگر نگوییم فعال تر از این مسجد است دست کم به اندازه آن، پویا است. این مسجد «صاحب الامر (عج)» نام دارد که در کوچه امامزاده یحیی (ع)، نبش کوچه شهید تین نژاد واقع شده است.

 

مسجدی 60 متری

تمام مساحت مسجد صاحب الامر (عج) به اندازه دکور استودیوی یک برنامه تلویزیونی هم نیست. در واقع این مسجد از نبش کوچه تین نژاد شروع می شود و با برداشتن هشت نُه گام به سمت شمال، محدوده آن تمام می شود، این مسجد حدود 60 مترمربع مساحت دارد.

 

شاید همین فضای اندک و نداشتن مکانی برای دفتر امام جماعت، خانه عالم، خانه خادم و پایگاه بسیج موجب شد مدت زیادی در این خانه خدا بسته باشد و مدتی نیز نماز جماعت در آن اقامه نمی شد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه جواد تنباکوفروش که اهالی مسجد صاحب الامر (عج) او را حاج آقا جواد صدا می کنند با همراهی برادران دوقلوی فاتحی، توانست این مسجد را احیا کند و اکنون هفت هشت سالی است که برنامه های مختلف از نماز جماعت تا روضه و تفسیر قرآن به صورت مرتب در این خانه خدا برگزار می شود.

 

«علیرضا فاتحی» درباره فعالیت های مسجد صاحب الامر (عج) به خبرنگار شبستان گفت: محله امامزاده یحیی (ع) به دلیل بافت تاریخی، سنتی و مذهبی آن دارای مساجد متعدد است و شاید به همین دلیل برخی از مساجد آن همچون امامزاده یحیی (ع) و معمارباشی، مورد توجه بیشتر ساکنان این محله هستند و برخی از مساجد آن نیز همچون صاحب الزمان (ع) و حضرت زینب کبری (س) با بی مهری مواجه هستند.

 

رونق مسجد صاحب الامر (عج) با درآمد اندک فعالانش

این عضو هیئت امنای مسجد صاحب الامر (عج) افزود: این مسجد نیز با این وضعیت بی مهری محلی ها روبرو بود تا اینکه به همت چند کسبه و ساکنین کوچه امامزاده یحیی (ع) اکنون رونق خوبی یافته است، نکته قابل تامل این که هیئت امنا و فعالان این مسجد درآمد چندانی نیز ندارند.

 

«جواد تنباکوفروش» با اشاره به سابقه 200 ساله مسجد صاحب الامر (عج) گفت: اهالی در گذشته در منازل خود وضو می گرفتند و به این مسجد می آمدند ولی با تغییر بافت محله و گسترش فضاهای تجاری در آن، نداشتن وضوخانه و روشویی به پاشنه آشیل این مسجد تبدیل شد به طوری که مدت ها در این خانه خدا بسته بود.

 

نداشتن درآمد ثابت موجب تعطیلی طولانی مدت مسجد شد

رئیس هیئت امنای مسجد صاحب الامر (عج) افزود: مسجد صاحب الامر (عج) هیچ گونه موقوفه ای ندارد و همین موضوع نیز موجب شده در تامین هزینه های جاری از جمله پرداخت حق القدم (حقوق) امام جماعت دچار مشکل باشد؛ موضوعی که موجب تعطیل شدن گاه و بی گاه این مسجد شد.

 

وی ادامه داد: حدود ۱۰ سال پیش به همت چند تن از کسبه محله امامزاده یحیی (ع) و چند خیر توانستیم به وضعیت مسجد صاحب الامر (عج) سر و سامان دهیم و اکنون همه روزه نماز جماعت در نوبت های ظهر و شب و همچنین برنامه در مناسبت های مذهبی در این خانه خدا برگزار می شود.

 

دقت کافی در رعایت پروتکلهای بهداشتی

خبرنگار ما که در ایام محرم امسال برای تهیه گزارش به مسجد صاحب الامر (عج) رفته بود شاهد برگزاری نماز جماعت و مجلس روضه در سوگ شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) در این خانه خدا بود و از فاتحی درباره میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان برگزاری این برنامه ها پرسید که پاسخ داد: ما پیش و پس از مراسم عزاداری و نماز جماعت، مسجد صاحب الامر (عج) را ضد عفونی می کنیم و به نمازگزاران و عزادارانی که ماسک ندارند، ماسک داده می شود.

 

طبخ غذا در مسجد صاحب الامر (عج) از نکات جالب در این مسجد است در واقع باوجود اینکه این خانه خدا مساحت چندانی ندارد ولی اهالی آن برای نظارت بر نحوه تهیه غذا، شخصا کار پخت غذا را انجام می دهند. اطعام عزاداران نیز در فضای این مسجد انجام نمی گیرد و پس از اتمام مراسم سوگواری یا مولودی که در مدت زمانی کمتر از 90 دقیقه انجام می گیرد، بسته غذا تحویل مردم می شود.

 

از همه این نکات که بگذریم باید به یک کار جالب و ثابت مسجد صاحب الامر (عج) اشاره کرد: برگزاری مراسم دعای کمیل همراه با اطعام نمازگزاران با آبگوشت. به گفته تنباکوفروش این کار به یک سنت ۹ ساله در این خانه خدا تبدیل شده و هر هفته، افراد زیادی از اقصی نقاط جنوب تهران، برای شرکت در مراسم دعای کمیل و نوش جان کردن آبگوشت، خود را به این مسجد می رسانند.

 

اهالی مسجد صاحب الامر (عج) باوجود در آمد اندکی که دارند اما هیچ گاه از کمک به نیازمندان شانه خالی نکرده اند به طوری که بیش از پنج میلیون تومان پول نقد و یک وانت شامل کمک های غیر نقدی آنان در تابستان سال 1398 به دست سیل زدگان در استان لرستان رسید.

 

کمک مومنانه به 140 نیازمند

ویروس کرونا که در کشور فراگیر شد نیز اهالی مسجد صاحب الامر (عج) دست به کار شدند و ضمن کمک به ضد عفونی کردن کوچه پس کوچه های محله امامزاده یحیی (ع)، همسو با فرمایش مقام معظم رهبری درباره کمک مومنانه، تاکنون 140 بسته ارزاق را میان خانواده های نیازمند توزیع کردند.

 

مسجد صاحب الامر (عج) عالی ترین نمونه از همدلی و همگرایی چند مومن خداترس برای رونق مسجدی با کم ترین امکانات و بدون داشتن هیچ گونه درآمد ماهیانه و موقوفه ای است. به گفته حاج جواد تنباکوفروش، خدا خودش کارها را درست می کند همانطور که طی ۱۰ سال، باوجود مشکلات بسیار، در تامین هزینه های این مسجد درنمانده اند.

کد خبر 967181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha