جزییات سوگواره آئین‌ جوش زنی ایران ( هرمزآباد) اعلام شد

دبیر آئین جوش زنی (ایران)‌ هرمزآباد رفسنجان‌ گفت: سوگواره آئین جوش زنی ایران ویژه ششمین سالروز ثبت‌ ملّی آئین‌ جوش‌ زنی ایران‌ (هرمز آباد) رفسنجان برگزار می شود.

به گزارش‌ خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان، ابراهیم رضوی‌ مقدم‌ (۱۲شهریور) در نشست‌ خبری بیان کرد: فلسفه قیام‌ عاشورا نباید فراموش شود عزاداری‌ ها و نوحه سرایی‌ ها جهت زنده نگهداشتن‌ این‌ قیام‌ است؛ امام‌ حسین (ع) برای مقام دنیایی یا حکومت و حاکم شدن وارد کربلا‌ نشد قطعاً پیام‌ بزرگی پشت این حرکت‌ است.

 

 

 

دبیر آئین جوش زنی (ایران)‌ هرمزآباد رفسنجان‌‌ با اشاره به اینکه برخی مورّخین‌ بر این‌ باورند چیزهایی که در مورد امام‌ حسین (ع) گفته‌ می شود فلسفه‌ تاریخی ندارد؛ تصریح کرد: چیزی که باعث‌ می شود اسلام و نهضت‌ عاشورا زنده نگه داشته شود این است که هرکس‌ به میزان‌ توان تلاش کند  و من نیز برای زنده نگه داشته شدن قیام عاشورا تصمیم‌ گرفتم آئین‌ جوش زنی در هرمزآباد را بررسی کنم که از ۱۵ سال قبل آئین‌ های مربوطه را به صورت‌ عکس و تصویری بایگانی کردم‌ و با جستجوی‌ فراوان‌ پی به تاریخی بودن‌ این‌ آئین‌ بردم.

 

 


وی با اشاره به اینکه حرکت‌ جوش زنی ایران به دوران صفوی‌ بر می گردد؛ ادامه داد: طی چند سال اخیر با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رایزنی کردیم که در نهایت سال ۹۴ سند ثبت‌ ملّی‌ آئین جوش زنی ایران (هرمزآباد ) با شماره ۵۴۴ صادر و در عاشورای‌ همان‌ سال از این‌ سند با حضور مسئولان کشوری و استانی‌ رونمایی شد.

 

 

رضوی مقدم با بیان اینکه در سال ۹۵ هم از تمبر پستی‌ این‌ آئین رونمایی شد گفت: سال گذشته سوگواره عکس عاشورا در هرمزآباد برگزار کردیم‌ که ۱۵۰ اثر به دبیرخانه این سوگواره ارسال و از بین‌ آن‌ ها ۵۰ اثر حرفه ای انتخاب و جوایز نقدی اعطا‌ شد؛ ضمن‌ اینکه این‌ آثار در بایگانی هستند و در اربعین امسال در کنار برگزاری سوگواره‌ آئین‌ جوش زنی ایران (هرمزآباد ) نمایشگاه برگزار و آثار‌ به نمایش گذاشته خواهد شد.

 

 

وی توضیح داد: سوگواره‌ آئین‌ جوش زنی ایران (هرمزآباد ) ویژه ششمین‌ سالروز ثبت‌ ملّی جوش‌ زنی هرمزآباد در دو بخش نوحه‌ خوانی جوش و طراحی گرافیکی محرم‌ در قالب پوستر و نقاشی برگزار می شود و علاقمندان‌ برای شرکت در این‌ سوگواره می توانند آثار خود را تا دهم مهرماه جاری در واتساپ به شماره ۰۹۱۳۳۹۰۴۴۶۸ ارسال کنند.

 

 

 

رضوی مقدم‌ افزود : اختتامیه سوگواره به همراه‌ برگزاری نمایشگاه آثار برگزیده مصادف با اربعین‌ امسال در خیابان‌‌ بنفشه رفسنجان برگزار خواهد شد.

 

 

وی خاطر نشان کرد: هرمزآباد دارای جمعیت ۳ هزار نفری و دارای چند اثر تاریخی  است که در سال ۹۶ مسجد صاحب الزمان دوره قاجاریه ثبت‌ ملّی شده و حمام‌ تاریخی‌ این‌ منطقه‌ هم مراحل ثبت‌ ملّی را می گذراند ضمن اینکه این دهستان دارای ۲۰ شهید و ۴ شهید شاخص است.
 

 

کد خبر 967454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha