بهناز علیپور گسکری و جوایز ادبی اش

۲۸شهریور ماه، سالروز تولد بانوی نویسنده گیلانی است که تاکنون توانسته جوایز ادبی زیادی را از آن خود کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، بهناز علی‌پور گسکری ۲۸ شهریور ۱۳۴۷ در شهر رودسر به دنیا آمد. وی دارای دکترای ادبیات تطبیقی است و با فرهنگستان زبان و ادب فارسی در زمینه تحلیل و بررسی رمان ها و داستان های فارسی همکاری می کند، به علاوه به تدریس نویسندگی خلاق نیز مشغول است.

 

وی نویسندگی را از سال ۱۳۷۴ آغاز کرد و از نویسندگان زن صاحب‌سبک در داستان‌نویسی معاصر ایران است. زبان و تکنیک‌های روایی در داستان‌های کوتاه و رمان‌های او از درخشش بیشتری برخوردار است. برخی از داستان‌های کوتاه او به زبان‌های انگلیسی و ترکی هم ترجمه شده‌ است.

 

علیپور دو مجموعه داستان کوتاه، دو رمان، دو کتاب پژوهشی در حوزه مطالعات ادبی و تحلیل آثار داستانی ایرانی، یک اقتباس ادبی، و بیش از صد مقاله اعم از علمی-پژوهشی، ترویجی، مروری و... در کارنامه ادبی خود دارد.

 

بگذریم، بماند، راز کیمیا و افسانه مهر و ماه، بازنویسی هشت بهشت از مجموعه یکی بود یکی نبود، برخی از آثار اوست.

 

علیپور در سال ۱۳۸۲ برنده اول جایزه ادبی صادق هدایت برای بهترین نقدهای سال ۸۱-۸۲ شد و در سال ۱۳۸۴ نیز برنده بهترین مجموعه داستان سال ۱۳۸۳ دوره ششم جایزه ادبی مهرگان ادب، جایزه ادبی یلدا، جایزه ادبی پروین اعتصامی و جایزه هوشنگ گلشیری و کاندیدای نهایی جایزه ادبی گلشیری و جایزه غنی پور برای مجموعه داستان «بگذریم» شد.

 

کد خبر 967977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha