همایش ملی «معنویت‌های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» برگزار می‌شود

رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: همایش «معنویت‌های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» روزهای هجدهم تا بیستم شهریورماه به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، ابراهیم علیپور، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: به تعبیر آلبر کامو، جهانی که مهمترین و فوری‌ترین نیازش فقدان و یا یافتن معنای زندگی در جهان معاصر بود و جهانی که مملو از رفاه و تنوع و در عین حال فاقد هدف، ارزش و معنای خاصی بود، در دوره پسامدرن معنویت‌های گوناگونی به شکل‌های نوظهور و در قالب‌های متعدد و متنوع رخ نمود.
 
وی با اشاره به زمان برگزاری همایش «معنویت‌های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» افزود: این همایش از تاریخ هجدهم تا بیستم شهریورماه ۹۹ برگزار خواهد شد و قریب به دو سال و اندی است که در مورد این همایش فعالیت‌هایی صورت گرفته و علاوه بر ده‌ها پیش‌نشست که در شهرهای مختلف انجام می‌شود، سه جلد کتاب نیز تاکنون از آن منتشره شده است.
 
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که مجموعه مصاحبه‌ها و مقالات این همایش منتشر شده است، تصریح کرد: تقریباً همه صاحب‌نظران حوزه معنویت‌پژوهی در برگزاری همایش حضور دارند و تیم خیلی خوبی در کشور تشکیل شده است.
 
وی افزود: پیشنهاد شکل‌گیری این همایش از طریق قطب تعمیق ایمان دینی و مقابله با جریان‌ها و فرق انحرافی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی انجام شده و مجری این همایش نیز پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است.
 
علیپور با اشاره به سرعت بسیار شتابان جذب جوانان به گروه‌های نوظهور، اظهار کرد: سرعت شکل‌گیری معنویت‌های نوظهور در همه جوامع از جمله ایران اسلامی به شدت در حال افزایش بوده و شگفت‌انگیز و تأمل برانگیز است.
 
وی اضافه کرد: برخی‌ها تعداد آنها را در جهان معاصر قریب به ۱۰ هزار مورد گروه‌های معناگرای نوظهور اعلام کردند و از عجایب جوامع نوظهور این است که سرعت جذب جوانان به این گروه‌ها بسیار شتابان است.
 
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در ایران فارغ از اینکه معنویت‌ها را چگونه دسته‌بندی کنیم، گفت: تاکنون گروه‌های زیادی شکل گرفته‌اند که طرفداران برخی از این معنویت‌های نوظهور و پدیده‌های نو هستند؛ در اینجا یک سؤال پیش می‌آید که حقیقت این مدعا چیست و چه نسبتی میان این مدل‌های معنویت‌گرا و نوپدید با ادیان وجود دارد؟
 
وی تصریح کرد: همایش «معنویت‌های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» بر آن است که بنیادها و جریان‌شناسی معنویت‌های نوپدید را بازشناسی و پژوهش کند و از این جهت در کارگروه فرق انحرافی قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی این کار شکل گرفت و سعی کردیم با همه کسانی که در حوزه معنویت‌پژوهی در کشور کار می‌کنند، ارتباط گرفته و از ظرفیت‌های کشوری استفاده کنیم.
 
علیپور با اشاره به اینکه این همایش به جهات گوناگونی در سطح کشور مورد توجه است و اینکه در این سطح وسیع و به یک مسئله مهم و مورد توجه می‌پردازد، در نوع خودش کم‌نظیر است، اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد که بسیاری از جوانان کشور هم درگیر این مسئله و معضل هستند.
 
وی گفت: افتتاحیه و اختتامیه و پنل‌های همایش «معنویت‎‌های نوظهور، شاخصه‌ها و نقدها» به صورت مجازی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند از طریق نشانی اینترنتی www.dte.bz/reg و یا پایگاه خبری تبلیغ‌نیوز به نشانی www.Tablignews.dte.ir ثبت نام کنند.
 
رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به اینکه در این همایش مجموعه عوامل و زمینه پیدایش معنویت‌های نوظهور در ایران و جهان و شکل واژه‌ها و نسبت آنها را بیشتر مورد توجه قرار داده‌ایم بیان کرد: معنویت‌های نوظهور گونه‌های مختلفی دارند که باعث شده که بیشتر به آن توجه شود و خروجی این همایش، ۶ الی ۷ جلد کار علمی خواهد شد.
 
وی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم قدم مناسبی در این معضل، تمایل و گرایش بسیار عجیبی که ایجاد شده، برداریم و خداوند کمک کند تا نقد و بررسی درست مواجهه منطقی با این مسئله را داشته باشیم.

 

کد خبر 968049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha