شهید شیخ محمدخیابانی، آذربایجان را جزو لاینفک ایران اسلامی می‌دانست

آل هاشم گفت: شهید شیخ محمدخیابانی روحانی بزرگ و چهره عالم مبارز تبریز و از پیشگامان مبارزات آذربایجان بوده که در مقابل استبداد داخلی و خارجی ایستادگی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، جلسه هماهنگی برنامه‌های ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار آذربایجان شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مدیران کل ادارات فرهنگی و اجتماعی و اجرایی استان در محل استانداری برگزار شد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل‌ هاشم» در این جلسه گفت: شهید شیخ محمدخیابانی روحانی بزرگ و چهره عالم مبارز تبریز و از پیشگامان مبارزات آذربایجان بوده که در مقابل استبداد داخلی و خارجی محکم ایستادگی کرده و در مجلس دوم در کنار شهید مدرس در مقابل اولتیماتوم روس با تمام توان مقاومت کرده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی افزود: شهید شیخ محمد خیابانی در جریان قرارداد نگین ۱۹۱۹ در تبریز قیام خود را شروع کرد؛ یکی از نکات برجسته‌ای که در ایشان وجود داشت این است که آذربایجان را جزو لاینفک ایران اسلامی می‌دانست و هدف از قیام خود را برقراری عدالت اجتماعی و آسایش عمومی عنوان کرده و می‌خواست نمونه حکومت مردمی و قانونمند را در سطح آذربایجان آغاز و در سراسر کشور برپا کند.

همچنین رییس کنگره بزرگداشت شهید خیابانی در سخنانی گفت: شهید شیخ محمد خیابانی روحانی مبارز و بیدارگری بود که در مقابل استبداد یک تنه ایستاد و حتی در مورد استبداد صغیر و برگزاری قیام ۱۱ ماهه در آذربایجان نقش مهمی ایفا کرد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با بیان این‌که شهید شیخ محمد خیابانی نماینده مردم آذربایجان در دور دوم و چهارم مجلس مشروطه بود، تصریح کرد: نام شیخ، زنده است و امیدوارم همچنان زنده بماند و به همراه نام کسانی که در راه آزادی این کشور در راه مبارزه با استکبار جهانی و قدرت های بزرگ جنگیده‌اند بر سینه تاریخ بدرخشد.

گفتنی است، کنگره بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضد استبدادی وی در انقلاب مشروطیت ایران و نهضت آزادیستان و تبیین جایگاه مبارزات وی در هویت ایرانی و به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

کد خبر 968263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha