اجرای سند توسعه تعاون، کند است

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: این که سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به ۲۵ درصد نرسیده به علت اجرای کند سند توسعه تعاون است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ماشاء الله عظیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به روند تدوین سند توسعه تعاون افزود: اتاق تعاون؛ بازوان مشورتی دولت در تدوین طرح ها و آیین نامه ها است اما نمایندگان حقیقی این اتاق در تدوین این برنامه ها حضور ندارند.

 

دبیرکل اتاق تعاون ایران با بیان اینکه در بخش کشاورزی، 50 درصد تولید بر عهده تعاونی هاست اضافه کرد: بسیاری از مصوباتی که روی زمین می ماند و قابلیت اجرا ندارد به علت مشورت نکردن با مردم و کسانی است که درگیر این تصمیم سازی ها هستند.

 

عظیمی گفت: هر جا تعاونی ها توسعه یافته اند در نهادهای مالی و روش های تأمین مالی آنها تحول ایجاد شده اما در کشور ما قیمت مواد اولیه غیرقابل پیش بینی است و تأمین منابع مالی تعاونی ها از بانک ها با دشواری انجام می شود.

 

وی افزود: برای ورود تعاونی ها به بازار سرمایه، سازمان بورس موظف شد ساختار خود را برای ورود تعاونی ها تغییر کند و این موضوع در دستور جلسه شورای عالی بورس قرار دارد.

 

دبیرکل اتاق تعاون ایران گفت: درباره نهادسازی، با پاسخگویی غیرقانونی برخی دستگاه ها روبرو هستیم.

 

عظیمی اضافه کرد: زمینه فعالیت تعاونی ها را دولت تعیین می کند و بین قیمت تولید و عرضه محصولات تعاونی ها فاصله وجود دارد که اینها از جمله مشکلات بخش تعاون است.

 

وی گفت: 75 درصد تولیدات بخش کشاورزی با نقش مستقیم یا غیرمستقیم تعاونی هاست و شش و هشت دهمی رشد بخش کشاورزی به رشد اقتصادی کشور کمک کرده است.

 

دبیرکل اتاق تعاون ایران افزود: 25 هزار تعاونی فعال و 15 هزار تعاونی غیرفعال یا نیمه فعال در بخش کشاورزی داریم.

 

وی گفت: در همه دنیا به تعاونی های بخش کشاورزی کمک می شود اما طرحی در دست بررسی است که اگر تصویب شود از تعاونی های کشاورزی که بیش از 60 میلیون درآمد دارند مالیات عملکرد گرفته می شود.

 

دبیرکل اتاق تعاون ایران افزود: بر اساس آمار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، 300 هزار تعاونی در کشور تشکیل شد اما به علت این که از این تعاونی ها حمایت نشد برخی از آنها که تعدادشان کم نیست غیرفعالند.

 

عظیمی گفت: به علت ضعف نظارت بر فعالیت تعاونی های مسکن، برخی از این تعاونی ها وارد بازارهای دیگری می شوند، البته تعاونی های مسکن در دوره های مختلف کارهای خوبی انجام داده اند.

 

وی افزود: افرادی که در تعاونی های مسکن عضو می شوند به اندازه سهم خود برای تعاونی وقت می گذارند و این مسأله ممکن است هیأت مدیره تعاونی را به علت نبود نظارت وسوسه کند. اساسنامه های تعاونی های مسکن باید مدت ها پیش اصلاح می شد./

کد خبر 968276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha