رجوع به قرآن و عترت، لازمه ثمربخشی فعالیت های فرهنگی است

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه قم گفت: رجوع به قرآن و عترت و بهره گیری از این گنجینه های عظیم و بی مانند، لازمه ثمربخشی فعالیت های فرهنگی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید رضا مؤدب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با تأکید بر این که برای تحول آفرینی در عرصه های فرهنگی باید بیش از پیش به منابع و گنجینه های عظیم قرآن و کلام اهل بیت(ع) بازگردیم، اظهار داشت: اگر به ثقلین به خوبی و به شکل عمیق بازگردیم، به خوبی متوجه می شویم که برای همه فعالیت های ارزشمند فرهنگی در قرآن و عترت نکات و توصیه های بسیاری وجود دارد که اگر حقیقتاً این ها مورد عمل قرار گیرند، شاهد به ثمر نشستن تحولات و برکات فراوانی خواهیم بود.

 

وی افزود: از سویی علوم انسانی چنانچه برپایه منابع اصیل خود یعنی آیات شریف قرآن و کلام و سیره و سنت اهل بیت(ع) شکل گرفته و قوام یابد، قطعاً تحول آفرین خواهد بود، کما این که در زمینه فعالیت های فرهنگی نیز همین گونه است و ما باید به قرآن و عترت در این خصوص بازگردیم.

 

عضو انجمن علمی قرآن پژوهان حوزه علمیه قم همچنین گفت: متاسفانه در زمینه علوم انسانی، آن کار عمیق و دقیق که شایسته و در تراز انقلاب اسلامی باشد یا صورت نگرفته یا بسیار کمرنگ بوده و لذا ما باید ضمن اهتمام در زمینه ی اسلامی سازی و بومی سازی علوم انسانی به دنبال رفع کاستی ها و نواقص در این باره باشیم، چرا که برای ایجاد تحول مطلوب در عرصه فرهنگی باید این مهم صورت گیرد.

 

وی با بیان این که یکی از رموز اصلی موفقیت در فعالیت های فرهنگی، اخلاص و انجام کار برای رضای خداست، افزود: ما اگر در کارهای فرهنگی، ریشه های اعتقادی و اخلاقی را قوی کنیم و به دنبال انجام فعالیت های مخلصانه باشیم، بی شک خدای متعال نیز به کار ما برکت می بخشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه قم خاطرنشان کرد: در سال های اخیر به جهت مشکلات حاد اقتصادی و لزوم اهتمام در حل این مسایل، متاسفانه تا حدودی مباحث فرهنگی در حاشیه قرار گرفته و این در حالی است که از منظر مقام معظم رهبری، فرهنگ حتی مهم تر از اقتصاد است، هر چند در وضعیت فعلی، اقتصاد و معیشت مردم در اولویت است.

 

وی در خاتمه با تأکید بر لزوم برنامه ریزی و سرمایه گذاری لازم در راستای تقویت بنیه های اعتقادی و معرفتی مردم و نسل جوان جامعه گفت: ما اگر نسبت به مقوله فرهنگی کم توجهی و یا بی توجهی کنیم، خسارت آن متوجه کلیت جامعه می شود و چه بسا در صورت تداوم این کم توجهی ها ، دیگر نتوانیم خسارات وارد شده را جبران نماییم.

کد خبر 968836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha