ستاد بازسازی عتبات کاری جهادی و انقلابی است/اطلاع رسانی و معرفی ستاد از طریق فضای مجازی

صحرایی، گفت: ستاد بازسازی عتبات کاری جهادی و انقلابی است که به تعبیر مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است و از فضای مجازی و ارتباطات خاصی که میسر شده باید نهایت استفاده را برد،تا بتوانیم اطلاع‌رسانی را گسترش دهیم.

بهمن صحرایی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه، در رابطه با نحوه شکل گیری ، وظایف ، و پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت:با عنایت خداوند و همت حضرت امام و مردم شهیدپرور ایران اسلامی فرصت خدمتگزاری به ائمه اطهار محقق شده است ، ائمه اطهار در طول حیاتشان مظلوم بودند و بعد از شهادتشان هم همینطور ،امام عصرما حضرت حجت (ع) به دلیل همین مظلومیت و قدرنشناسی مردم در غیبت هستند، اما فرصت هایی هست که ما بتوانیم ائمه را به مردم بشناسانیم و این فرصت ها تا بعد از انقلاب اسلامی ایران پیش نیامدند.

 

وی با اشاره به دفاع مقدس و نقش آن، خاطر نشان کرد:دفاع مقدسی که در طول هشت سال جنگ تحمیلی در ایران شکل گرفت و انقلاب اسلامی را ماندگار کرد نهایتاً منجر به اسقاط نظام بعثی شد، نظام بعثی  که قصد زدن ریشه اسلام و تشیع را در عراق داشت.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه، با اشاره به برنامه‌های دشمن برای ایجاد دشمنی بین ملت ایران و عراق افزود: دشمن می دانست که مردمِ محب اهل بیت ایران و مردم عراق اگر هم پیمان شوند چه اتفاقی در دنیا می افتد همچنان قصد زدن اعتقادات از ریشه را در عراق دارند، چرا که می داند اعتقادات و عشق به اهل بیت درمردم ریشه تاریخی دارد.

 

صحرایی با اشاره به رهنمودهای انقلاب اسلامی و تدابیر رهبری، تصریح کرد: سربازان گمنام و شهدای مثل حاج قاسم سلیمانی برنامه‌های دشمنان را به هم ریخت. آنها تصور داشتند خونی که بین دو ملت در طول جنگ ریخته شده باعث کینه و دشمنی می شود ، اما دیدیم که به راحتی بعد از سقوط بعثی ها دوباره ارتباط بین ملت ایران و عراق برقرار شد . 

 

وی با اشاره به نحوه شکل گیری ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: بعد از جنگ تحمیلی غربت اهل بیت بیش از پیش خود را نشان می‌داد و نماد مظلومیت آن ها قبور مطهرشان بود که نظام بعث در بدترین حالت آنها را نگه داشته بود. همچنان که در انتفاضه شعبانیه حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت ابوالفضل (ع) گلوله باران کردند و هنوز جای گلوله ها در حرم هست ، زیرساخت‌ها از بین رفته بود و نظام بعث حتی اجازه زیارت به غیر از اهالی کربلا را نمی‌داد و زوار را به عنوان متهم زندانی و شکنجه می‌کرد ، اما به همت کسانی مثل شهید حاج قاسم سلیمانی و رهبری ، ستاد بازسازی عتبات عالیات شکل گرفت .این ستاد تشکلی برای مبنای فکر و اعتقاد قلبی حاج قاسم بود و طی ۱۶ الی ۱۷ سالی که از ابتدا شکل گرفته خدمات بسیار ارزشمندی در درجه اول و عالم اسلام و بعد به بشریت کرده است. 

 

وی در ادامه اظهار داشت: این ستاد با فکری که پشت آن بود برای بازسازی قبور ائمه اطهار در دراز مدت ایجاد شد و مبنا و پایه آن مردمی بودن آن بود . بنا به تأکید مراجع و رهبری خطر رشد و مالی ستاد جدای از مسائل مالی دولت ها و کاملا مردمی و بر اساس نذورات مردم است و ردیف و بودجه دولتی برای آن لحاظ نشده است.

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات کرمانشاه با اشاره به نحوه  اطلاع رسانی و اعتماد سازی که صورت گرفت، اذعان داشت: مردم همه پای کار آمدن و نتیجه آن را در عمل دیدند، هم کمک به تولید و اشتغال داخلی کرده و هم نتیجه آن عظمتی است که توسط تکنولوژی و طراحی ایرانی اسلامی در قبور ائمه ایجاد شده و معماری های تحسین برانگیزی را ایجاد کرده ،مثل صحن حضرت فاطمه زهرا علیه السلام در نجف که الحاق به حرم امیرالمومنین است و مراحل پایانی کار را می گذراند و در نگاه اول در چشم بیننده، تحسین و شکوه معماری ایرانی اسلامی را به نمایش می گذارد. 

 

صحرایی افزود :در زمانی که جمهوری اسلامی توسط تبلیغات روانی و رسانه‌ای دشمن متهم به خشونت و جنگ می شود و با چهره ای که باعث ایران هراسی می شود به دنیا معرفی شده چنین کارهای فرهنگی گسترده و معنوی که صورت می گیرد ذوق هنر ایرانی_ اسلامی را به دنیا معرفی می‌کند . زواری که به کربلا و قبور ائمه مشرف می‌شوند از سراسر دنیا با هنر ایرانی آشنا شده و باعث معرفی ما به جهانیان می شوند.

 

وی با اشاره به پروژه هایی که در ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام شده است، گفت: از نمونه پروژه هایی که توسط ستاد صورت گرفته،بازسازی حرم امامین عسگریین(ع) بود که در سامرا بعد از انفجاری که اتفاق افتاد حرمین تخریب شده بودند و حالا با عظمت و شکوه بیشتر ساخته شده و همچنان کار بازسازی آنها ادامه داردو همچنین بازسازی صحن امامین جوادین (ع) در کاظمین .در کربلا هم با همه محدودیت‌هایی که وجود داشت کارهایی در جهت ترمیم و بازسازی حرم و سردابها ، ترفیع گنبد، تقویت ستون ها وحواشی حرم و سرویس های بهداشتی که همه به آسایش زوار کمک می‌کردند. اما اساس واولویت کار گسترش حرم امام حسین علیه السلام بود و در حال حاضر صحن و شبستانی به نام حضرت زینب(س) از تل زینبیه تا خیمه گاه در دست ساخت است و کارهای اجرایی آن مثل خرید زمین و طراحی کامل با دقت فراوان و تمام جوانب و با تمام علم و تکنولوژی ایرانی در حال انجام است.

 

وی با اشاره به پیشرفت ۴۰ درصدی فیزیکی ساخت صحن حضرت زینب در کربلای معلی، ابراز داشت: طبق برنامه قرار بود امسال  زائرین کربلا در این صحن برای اربعین اسکان داشته باشند که در طبقات زیرین و شبستانی که منتهی به شبستان امام حسین(علیه السلام) می شود و صحنی که ملحق به حرم امام حسین می شود.

 

وی گفت: در فاز اول اجرای این طرح، حرم امام حسین(ع) چهارده برابر از وضعیت فعلی وسعت پیدا می کند. 

 

صحرایی بیان کرد: نکته مهم اینجاست که این صحن مطهر در محلی بنا شده که واقعه کربلا در آن صورت گرفته و قبور مطهر شهدای کربلا و آقا امام حسین(ع) و یارانش و محل خیمه گاه آنها در این نقطه بوده است. همان محلی که  امام حسین(ع) خیمه های خود را بنا می کند و نام آن سرزمین را می پرسد، سپس صاحبان زمین ها را صدا می زند و از آنان زمین را میخرد. به اعتقاد ما شیعیان این زمین قطعه ای از بهشت است که از قبل مشخص شده و در آن حاجت های بسیاری برآورده شده است.

 

وی، با اشاره به فعالیت پررنگ استان کرمانشاه درستاد بازسازی عتبات عالیات، افزود: استان کرمانشاه طی ۱۵ الی ۱۶ سال گذشته بعنوان یکی از استان‌های پیشگام و پیش‌قدم بوده است و پروژه‌های بسیار خوبی را اجرا کرده و مشارکت مردمی در این استان قابل قبول بوده است. 

 

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت این ستاد در اربعین حسینی، خاطر نشان کرد: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که طی ۵_ ۶ سال اخیر هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی؛ تعداد زوار و ورود و خروج آنان از استان، تعداد موکب های داخل استان و کشور عراق به لطف خدا هر سال افزوده شده و مبالغ زیادی هم که در راستای تکریم زائر هزینه می شد که کاملاً مردمی و خودجوش بوده است.  

 

وی با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان متولی موکب ها  در این زمینه هم موفق بوده است، اعلام کرد: بالاترین تعداد موکب در سطح کشور متعلق به استان کرمانشاه است.

 

صحرایی، با بیان اینکه سال گذشته نیم ضریح حضرت زینب(سلام الله علیها) در استان  ساخته  و در خیمه گاه نصب شد، اظهار کرد: با همه مشکلات معیشتی و مسائلی که در استان هست بازهم میزان مشارکت و نذورات خوب بوده است.

 

صحرایی، تاکید کرد: با وجود مشارکت بالای مردم در کمک‌های مالی ما همچنان با درصد کمی از مردم ارتباط گرفته ایم .وظیفه ما اطلاع‌رسانی است و در این شرایط خاصی که قرار داریم و بخاطر بیماری کرونا از اجتماعات محروم  هستیم،از فضای مجازی و ارتباطات خاصی که میسر شده باید نهایت استفاده را برد،تا بتوانیم اطلاع‌رسانی را گسترش دهیم. چیزی که ما از بزرگانمان مثل حاج قاسم سلیمانی یاد گرفتیم این بوده که از دل تهدیدها  فرصت دربیاوریم ، مثل شرایط خاصی که الان به وجود آمده باید بتوانیم از آن نهایت استفاده را ببریم.

 

وی با اشاره به نقش برجسته بانوان در تقدیم نذورات و هدایای خود برای بازسازی اعتاب مقدسه، افزود: جامعه هدف ما الان جامعه بانوان است که نیمی از جمعیت را تشکیل می‌دهد. باید از این ظرفیت…استفاده کرد.نقش بانوان در ستاد ثابت شده آنها در سطح کشور نقش پررنگی داشته اند، توقع و انتظار ما این است که بتوانیم با این ارتباط بیشتری بگیریم و به موقع در محافل و مجالس خاصی که مخصوص بانوان هست مثل روضه ها و مجالس خانگی که درسطح استان برگزار می شود، شرکت کنیم و اطلاع رسانی کنیم.

وی همچنین در رابطه با اطلاع رسانی ضعیفی که برای ستاد بازسازی عتبات عالیات انجام گرفته است، گفت: متاسفانه معرفی ستاد به عموم به اندازه کافی صورت نگرفته وخیلی از مردم از پروژه های ستاد اطلاعی ندارند .ما باید به مردم اطلاع رسانی کنیم و در مقابل شبهات و هجمه های غلطی که علیه ستاد راه افتاده جواب های علمی و جواب های دینی درست بدهیم.

کد خبر 968867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha