بارها به استان کرمان اعلام شده طرح سازگاری با کم آبی را در اولویت بگذارد

وزیر نیرو با انتقاد از کم کاری های موجود در استان کرمان مبنی بر نهایی کردن طرح سازگاری با کم آبی گفت: مدیرعاملی که تا پایان سال جاری این طرح را به نتیجه نرساند بار از دوش او برداشته می شود و با کسی تعارف نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ رضا اردکانیان؛ دوشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان در سخنانی گفت: صادرات برق به خارج از کشور در اختیار توانیر قرار گرفته و منابع آن با نظارت برنامه و بودجه صرف تولید با اولویت شرکت های خصوصی می شود.
 

 


وزیر نیرو در خصوص تخصیص آب از خارج استان با قاطعیت گفت: ما هیچ مجوزی در این باره صادر نمی کنیم مگر اینکه طرح سازگاری با کم آبی استان در کارگروه ملی نهایی شده باشد.
 

 



وی با بیان اینکه استان کرمان در این زمینه عقب است؛ افزود: بارها به استاندار اعلام کردم که این موضوع را در اولویت بگذارید و اگر طرح نهایی شود و امضای دو وزیر پای آن باشد و...مجوز آن بلافاصله بعد از یک هفته صادر می شود.

 



وزیر نیرو با اشاره به انتقال آب از دریای عمان به کرمان تصریح کرد: استان میلیاردها برای شیرین کردن آب دریا و انتقال آن هزینه می کند که ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب بیاورد؟! در حالیکه سالیانه چندین میلیارد آب کشاورزی مصرف می کند‌.

 



وی با تاکید بر اینکه ما مسئول فرصت و مجالی هستیم که در اختیار داریم؛ افزود: اگر در این مدتی که باید فکری بکنیم و نکنیم، آیندگان یقه ما را خواهند گرفت و باید جواب بدهیم.

 



وزیر نیرو تاکید کرد: هر انتقال آبی مورد آبادانی و جمعیت می شود و اگر فکری برای چگونگی مصرف نشود مشکلات ۱۰ سال آینده بیشتر خواهد شد زیرا دهانه های عطشناک زیادی در معدن و...ایجاد می شود.

 



وی ادامه داد: یکی از مشکلات در این زمینه نداشتن طرح آمایش سرزمین است؛ چند سال وقت ما در تنازعات بخاطر نداشتن سند مورد توافق صرف شود؟!

 

 


اردکانیان با ابراز تاسف گفت: قضیه را در سخت ترین شکل مطرح می کنید و می گویید راهی نیست؟! بعد آب دریای عمان را پیش خرید کنید که اینقدر متعهد هستیم بخریم! این خوب نیست اینجوری جواب بدهیم؛ خواهش می کنم این فرصت را از دست ندهید.

 



وی افزود: در برنامه امسال ۲۰۰ پروژه ساخت و ساز ۵۰ پروژه ساز و کار داریم که یکی از آنها طرح های سازگاری با کم آبی استان ها است و هر مدیرعاملی که تا پایان سال نتواند این طرح را به نتیجه برساند بار را از  روی دوش او برمی داریم و با کسی تعارف نداریم.
 

 


وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای طرح های بلندمدت تامین آب نیز سازوکارهایی در حال فراهم شدن است که در جلسه دیگری در تهران به استاندار و نمایندگان جزئیات را مطرح می کنیم؛ بیان کرد: تضمین عملی و واقعی این است همپای تدارک بحث های انتقال دغدغه و مشغله ذهنی چگونگی مصرف آب در بخش کشاورزی را هم داشته باشیم.
 

 


وی با افزودن این مطلب که باید آب مسئله یک دستگاه و یک بخش نیست و اگر دیدیم بخش شده به بیراهه رفته و باید برگردیم و مسئله ای است که یا همه با هم موفق و یا ناکام می شویم و تقسیم کردن این مسئله مانند شکستن یک آینه است و در این صورت یک تصویر واحد نمی توانیم ببینیم؛ گفت: هم امنیت غذایی مهم است و هم مصرف آب و پایداری حیات و صنایع می خواهند هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری کنند و باید مطمئن شوند با وضعیت غافلگیرکننده ای مواجه نمی شوند.
 

کد خبر 969015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha