نمود تفکر «ملاصدرا» در ایستگاه متروی «وکیل الرعایا» در شیراز

آیت الله دژکام گفت: امروز شاید در بین مردم چند نفر کتاب «ملاصدرا» را خوانده باشند اما نمود تفکر «ملاصدرا» در معماری را در بازار «وکیل»، «مدرسه خان» و از این به بعد در ایستگاه متروی «وکیل الرعایا» خواهند دید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، آیت الله «لطف الله دژکام»، امروز (دوشنبه 17 شهریور) در بازدید از ایستگاه «وکیل الرعایا» در جمع مدیران شهرداری شیراز گفت: کار طراحان و سازندگان، کار مدیریت مترو و نمود کار مدیریت شهرداری در این ایستگاه مشهود است که نمود هنر شیراز و شیرازی نیز به شمار می رود که امروز هنر شیراز در این ایستگاه جلوه کرده و تا آخر این جلوه خواهد ماند.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: انسان وقتی در ایستگاه منتظر مترو است حس متفاوتی دارد و در این ایستگاه دوباره خود را به عنوان ایرانی و شیرازی پیدا می کنیم و می توانیم یک احساس ناب فرهنگی و پیامه ای اصیل اسلامی و ایرانی را به مخاطب القا کنیم.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: امیدواریم بقیه ایستگاه ها نیز از حداقل هایی برخوردار شوند تا مانند این ایستگاه هنر ایرانی، اسلامی و اصالت شیرازی برای مخاطب توصیف شود.

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) تاکید کرد: معماری در عین اینکه زیبا، با شکوه و باعظمت است ارزش ها و باورهای سازندگان را نیز در خود جلوه می دهد و کار انسان، جلوه وجود انسان است و سخن هر انسانی از درون و ذات او بیرون می آید.

وی ادامه داد: سخن و کار ما جلوه وجود ما است و معمار، معماران و سازندگان، خود را در کاری که ارائه می دهند، جلوه می دهند چنان که خدای متعال در همه این عالم تجلی کرده است و این عالم کار خدا و در جاهایی نیز کار بشر است و آنجایی که ما کاری ارائه می دهیم خود را به نمایش می گذاریم.

 

امام جمعه شیراز ضمن اشاره به گفته های قرآن کریم در مورد ساختمان و بنا بیان کرد: بر اساس گفته های قرآنی نباید با ساخت عمارت ها و کاخ ها از یاد خداوند غافل شد.

آیت الله دژکام خطاب به مدیران شهرداری شیراز گفت: باید مراقب باشید که نماینده چه تفکر و فلسفه ای هستید که در این دنیا و در روز قیامت جلوه خواهد کرد و باید مراقب باشید که معماری و شهرسازی و کاری که انجام می دهید متناسب با فلسفه و هدف متعالی باشد.

نماینده ولی فقیه در فارس افزود: هر چه معماری جلوه زیباتری داشته باشد، جاذبه اش برای مردم بیشتر خواهد شد و امروز شاید در بین مردم چند نفر کتاب «ملاصدرا» را خوانده باشند اما نمود تفکر «ملاصدرا» در معماری را در بازار «وکیل»، «مدرسه خان» و از این به بعد در ایستگاه متروی «وکیل الرعایا» خواهند دید.

وی اضافه کرد: اجرای معماری این ایستگاه نمودی از تمدن اسلامی است و در مکانی ساخته شده که به نوعی بافت قدیم شیراز است و عدالت محوری در بافت قدیم را اجرا می کند تا رنج ساکنان قدیمی شهر کاهش یابد.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: اگر مسئولان مترو می خواهند 400 هکتار را به عنوان بافت تاریخی شیراز حفظ کنند باید به فکر باشند و از آنجا که به این مناطق به دلیل شرایط میراثی و بافت تاریخی نمی شود دست گذاشت باید از زیر زمین حرکت کنیم.

وی ادامه داد: بر این اساس در طراحی خط های بعدی مترو باید به فکر دسترسی ساکنان این منطقه تاریخی و قدیمی باشند و ایستگاه هایی ایجاد شود تا ضمن تسهیل عبور و مرور، ترکیب شهر را نیز خراب نکند.

آیت الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت باغ های «قصردشت» گفت: حفظ باغ های شهر مهم است و اگر راه حفظ آنها را ندانیم، باغ ها خشک می شود و برای حفظ آنها باید نبوغ به خرج داد.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: شهرداری شیراز برای حل آسیب های اجتماعی زمینه و شرایط لازم را دارد و باید خود را در این خصوص فعال تر کند و نتیجه زحمات بخش های مختلف را نمود دهد.

کد خبر 969018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha