توزیع واکسن آنفولانزا با اولویت گروه های پرخطر است/ تمهیدات لازم برای توزیع واکسن انجام شده است

شاهماری با بیان اینکه مردم در خصوص تامین و توزیع واکسن آنفولانزا نگران نباشند، گفت: در مرحله اول تلاش می شود که واکسن آنفولانزا بر اساس اولویت گروه های پرخطر و افراد دارای بیماری زمینه ای در سطح استان توزیع شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام با بیان این مطلب، اظهار کرد: در حال حاضر واکسن آنفولانزا وارد کشور شده و قرار است که بعد از قیمت‌گذاری در  هفته آینده در کل کشور توزیع شود.

 

«مهتاب شاهماری» با اشاره به گروه های اولویت دار برای تزریق واکسن آنفولانزا، تصریح کرد پرسنل بهداشت و درمان، افراد با بیماری های زمینه‌ای و مزمن مانند بیماران قلبی، ریوی و بیماران دارای سیستم ایمنی بدنی، افراد بالای ۶۰ سال، کودکان ۶ ماه تا ۵ سال برای تزریق واکسن آنفولانزا در اولویت هستند.

 

وی با بیان اینکه  سال گذشته برای این گروه ۲۵۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده بود، ابراز کرد: در سال جاری بر اساس آنچه که سازمان غذا و دارو اعلام کرده است 10 برابر این مقدار یعنی 2 میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفولانزا وارد کشور شده  است.

 

شاهماری با بیان اینکه علاوه بر این 8 تا ۸ و نیم میلیون دوز دیگر واکسن آنفولانزا هم برای واکسیناسیون عمومی مردم وارد خواهد شد، تصریح کرد: همچنین با تلاش مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو تا پایان سال مجوز تولید واکسن آنفولانزای داخلی هم صادر خواهد شد و به مرحله ورود به بازار می رسد.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ایلام یادآور شد: اما آنچه که باید روی آن باید حساب کرد همین 2 میلیون و پانصد هزار دوز برای گروه های خاص و هشت و نیم میلیون  دوز واکسن برای عموم مردم است، البته  مهم این است که اگر در شرایط موجود با توجه  به وضعیت استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، شست ‌و شوی مرتب  دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی  به همین روالی که داریم می بینیم در سطح داشته باشیم، نیاز به واکسن آنفولانزا در جامعه کاهش و متعادل خواهد بود.

 

وی بیان کرد: سرعت شیوع ویروس آنفولانزا به اندازه ویروس کرونا  نیست و شیوع و اگر نکات بهداشتی در سطح جامعه و در بین اقشار مختلف مردم رعایت شود، پیش بینی می شود که زمینه آلودگی به ویروس آنفولانزا در جامعه کمتر  شود اما این موضوع، دلیل نمی شود که ما از واکسیناسیون به خصوص برای گروه‌های پرخطر غافل شویم.

 

شاهماری اظهار کرد: از طرفی اگر انتظار داشته باشیم که همه اقشار جامعه بر علیه آنفولانزا نیز واکسینه شوند، این موضوع هم باز انتظاری منطقی نیست،  ما در استان قبل از اینکه سهمیه واکسن آنفولانزا را تحویل بگیریم و توزیعی اتفاق بیافتد به این نتیجه رسیدیم که بر اساس سامانه هایی که در اختیار داریم از جمله سامانه بیماران خاص و سامانه سیب، گروه‌های پرخطر شناسایی شوند  و در داروخانه‌های ویژه استان از جمله داروخانه هلال احمر و داروخانه بخش شیمی درمانی بیمارستان شهید مصطفی، این واکسن به جامعه هدف ارائه شود.

 

وی تصریح کرد: در مرحله بعدی و مراحل بعد نیز ارائه واکسن آنفولانزا  به بقیه گروه های جامعه و به ترتیب در نظر است و سعی می‌کنیم بر اساس همین اولویت‌ها واکسن آنفولانزا در سطح استان توزیع شود و  اینکه واکسن آنفولانزا به صورت گسترده و در تمام داروخانه‌ها توزیع  شود به دلیل اینکه توزیع واکسن از کنترل خارج خواهد شد و از طرفی دیگر تقاضا بسیار زیاد است توزیع واکسن بر اساس اولویت ها خواهد بود.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ایلام  گفت: بیماران و حتی افراد سالمی که نگران سلامتی خود هستند، به طور مرتب با ما تماس می‌گیرند و تقاضای واکسن آنفولانزا را دارند، به طور قطع با توجه به سهمیه استان پاسخگوی همه نخواهیم بود اما آنهایی که الزاماً باید از واکسن استفاده کنند تمام تلاشمان را خواهیم کرد که واکسن در اختیار این عزیزان قرار گیرد.

 

شاهماری  افزود: افرادی که مقاومت آنان در برابر بیماری ها بیشتر است باید اجازه دهند که واکسن آنفولانزا در اختیار بیماران و افراد در معرض خطر قرار گیرد، به طور مثال در یک خانواده پنج نفره اگر کودک، فرد مسن، افراد دارای بیماری لاعلاج و سرطانی وجود دارد به طور قطع ابتدا باید برای کودکان، افراد مسن و دارای بیماری های مزمن و در معرض خطر تزریق شود.

 

وی تصریح کرد: بر اساس صحبت هایی که شده است انتظار می رود که تولید واکسن داخلی در کشور انجام شود و  امیدواریم که مشکل  واکسن آنفولانزا در کشور حل شود و  همه بتوانند واکسیناسیون رو انجام بدهند هرچند که برای همه افراد این ضرورت وجود ندارد.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان ایلام  بیان کرد: زمان مصرف واکسن آنفولانزا  از اواسط شهریور ماه تا اواخر مهرماه  توصیه می شود اما متخصصین عفونی توصیه می‌کنند که در هر زمانی که امکان تزریق واکسن وجود داشته باشد تزریق واکسن انجام گیرد.

 

شاهماری یادآور شد: اگر فردی نتوانست تا آخر مهرماه واکسن آنفولانزا را تزریق کند  در ماه‌های بعدی اگر واکسن را تامین کند، محدودیتی ندارد و می تواند تزریق واکسن را انجام دهد، مثلاً در فروردین ۱۴۰۰ هم امکان تزریق واکسن سال ۲۰۲۰ وجود دارد و میتواند ایمنی ایجاد کند و نباید دریغ کرد و اگر امکان واکسیناسیون در ماه های بعدی سال هم وجود داشت هم می توانند تزریق واکسن را انجام دهند.

 

کد خبر 969328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha