اجرای طرح‌های مشترک پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با آکادمی علوم روسیه

رحیمی با اعلام اجرای طرح‌های مشترک پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با آکادمی علوم روسیه، گفت: طرح‌های علمی پژوهشگاه در فرایند داوری توسط صندوق حمایت ایران و بنیاد مطالعات بنیادین روسیه قرار دارند.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، اداره تعاملات علمی و بین‌المللی پژوهشگاه در راستای برقراری ارتباط راهبردی با محیط بین‌الملل، خاصه شرق و حوزه کشورهای روسی‌زبان، برای آنکه بتواند حضوری مثمرثمر و سیستماتیک در محیط داشته باشد، ورود به پروژه‌های علمی مشترک با اساتید دانشگاه‌های روسیه را در دستور کار خود قرار داد.

 

«مهدی رحیمی»، رییس اداره تعاملات علمی و بین الملیل پژوهشگاه اظهار کرد: بر همین اساس و با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران ایران، در فراخوان طرح‌های پژوهشی مشترک ایران و روسیه که به همت صندوق حمایت و بنیاد پژوهش‌های بنیادی روسیه در هر سال برگزار می‌شود شرکت نمود. در این فراخوان که از حوزه‌های مطالعاتی ریاضیات؛ فیزیک و اخترشناسی؛ شیمی و مواد پیشرفته؛زیست شناسی، بیو انفورماتیک و علوم شناختی؛ علوم زمین (با تمرکز بر مطالعات قطب جنوب و دریاچه خزر)؛ تاریخ، باستان‌شناسی، قوم‌شناسی و انسان‌شناسی؛ اقتصاد؛زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی؛فناوری اطلاعات، سیستم‌های کامپیوتری و هوش مصنوعی؛مکانیک و هوافضا؛ و مطالعات پیشرفته نفت و گاز حمایت می‌شود، اساتید ایرانی و یا روسی می‌باید یک استاد را در کشور همکار پیدا کرده و در قالب پروژه مشترک، طرح‌ها را به سامان رسانند.

 

وی افزود: اداره تعاملات به جهت ارتباطی که در پیش از این در همکاری با بنیاد مطالعات اسلامی روسیه با آکادمی علوم روسیه برقرار نموده بود، به صورت جدی وارد کار شده و با همراهی اساتید پژوهشگاه توانست ۵ طرح علمی را با اساتید روسی در حوزه‌های علوم‌شناختی، اقتصاد، زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی نهایی کند.

 

لازم به توضیح است؛ این میزان حضور علمی پژوهشگاه وقتی در کنار دیگر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور قرار می‌گیرد، بسیار جالب توجه می‌نماید چراکه طبق بررسی‌های اداره تعاملات، دانشگاه‌هایی با ۴۰۰ عضو هیئت‌علمی و با پوشش تمامی حوزه‌های علمی توانستند بین ۶ تا ۱۰ طرح را به مرحله ثبت در صندوق حمایت و ورود به مرحله داوری برسانند در حالی که پژوهشگاه تنها با ۶۷ عضو علمی و پوشش تنها حوزه علوم انسانی و اجتماعی، توانست ۵ طرح را وارد مرحله داوری نماید.

 

اسامی طرح‌های پژوهشگاه بدین قرار است:

نام طرح پیشنهاد‌دهنده ایده استاد ایرانی استاد روسی نخبگان جوان همکار استاد ایرانی

هوش‌مصنوعی و دین استاد ایرانی دکتر قائمی‌نیا دکتر آلکسیوا و همکاران دکتر علی‌اصغر و مهدی قائمی‌نیا

نظارت بر ساختار مالی اسلامی استاد روسی مرحوم دکتر موسویان دکتر بابینکووا و همکاران دکتر میثمی و اکبری

تحلیل نهادی و شناختی مشارکت در بازار مالی (مطالعه موردی ایران و روسیه) استاد ایرانی دکتر هادوی‌نیا دکتر سرگئی

و همکاران دکتر سبحانی ‌ثابت

زبان فلسفی فارسی در آثار ناصر خسرو و ابن‌سینا استاد روسی دکتر عباس‌زاده دکتر کارنییوا و همکاران دکتر امیرچقماقی

ذات‌گرایی جدید در مطالعات فرهنگی استاد ایرانی دکتر دادجو دکتر زیانشینا

و همکاران دکتر حکمت مهر

 

فارغ از این میزان فعالیت، این حضور بین‌المللی، آورده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت ذیل را نیز برای پژوهشگاه داشته و خواهد داشت:

اتصال ارتباطات علمی بین‌المللی با مهم‌ترین نهاد علمی کشور روسیه

فعال کردن نخبگان جوان ایرانی در کنار اساتید پژوهشگاه با عنوان همکار علمی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه جهت حضور در صحنه بین‌الملل

اشراب نگاه مسئله‌محوری در طرح‌های علمی

اشراب نگاه چندرشته‌ای در طراحی مسائل و نگارش طرح‌نامه‌‌ها

حرکت به سمت طراحی مسائل استراتژیک کشور در تنظیم پروژه‌ها

 

گفتنی است، هم‌اکنون طرح‌های علمی پژوهشگاه در فرایند داوری توسط صندوق حمایت ایران و بنیاد مطالعات بنیادین روسیه قرار دارند. نتیجه نهایی بررسی‌ها هم تا ۱۰ مهرماه به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های شرکت‌کننده در فراخوان اعلام می‌شود.

کد خبر 969699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha